Repere salariale in domeniul auto
Industria auto din Romania in context european
Investitorii straini s-au orientat si inca se mai orienteaza spre piata industriei auto din Romania datorita cresterii pietei auto, proximitatii geografice si eventualelor ajutoare oferite de stat, precum si impozitului pe profit scazut comparativ cu impozitele celorlalte tari din Europa si, bineinteles, datorita costurilor scazute ale fortei de munca.
Costul fortei de munca in industria auto din Romania este cel mai mic din Europa, fiind de aproape 17 ori mai redus decat cel din Germania, de 13 ori mai mic decat in SUA si de aproape 11 ori mai scazut ca in Japonia. Investitiile producatorilor de componente vin in contextul in care Romania a devenit, in 2006, cea mai mare piata de masini noi din Europa Centrala si de Est, cu vanzari si inmatriculari de peste 255.000 masini.
Repere salariale
In ceea ce priveste productia de autovehicule din Romania costul mediu al fortei de munca a fost anul trecut de circa 300 euro pe luna pentru pozitiile entry, dar s-a ajuns si la salarii lunare de 1300- 2000 euro net, in cazul pozitiilor specifice industriei. Mecanicii auto au avut un salariu de 500- 1000 euro/net/luna in functie de experienta si mai ales de locatie, iar inginerii de proces au fost remunerati cu salarii intre 800 – 1.500 euro net pe luna in functie de nivelul de pregatire profesionala. Salariile angajatilor implicati in vanzari auto in 2006 au variat intre 400-600 euro/luna net, la care s-a adaugat comisionul variabil de la o companie la alta. Salariile din industria auto, chiar pentru aceleasi pozitii, difera de la companie la companie in functie de dimensiunile organizatiei si ale operatiunilor acesteia, de productivitate si de prezenta competitorilor pe piata, precum si de nivelul de specializare a salariatilor si politicilor de retentie ale companiilor.
Pe langa salariile de baza si traditionalele prime de Craciun si de Pasti, in ultimii ani au aparut tichetele de masa, prima de vacanta, asigurarea medicala, cursurile de specializare, premiile de performanta si calitate, ba chiar cel de-al 13-lea salariu, un salariu lunar in plus pentru cei cu vechime mai mare de sase luni.
Alte beneficii sunt considerate a fi participarea la teambuilding-uri organizate de companie, brazii de Craciun oferiti pentru copii, petrecerile de Craciun organizate atat pentru adulti, cat si pentru copiii acestora etc.
Statistici
Datele Institutului National de Statistica arata ca in industria producatoare de masini si echipamente, sector care include si producatorii de componente auto, salariul mediu net a crescut de la 125 euro pe luna in 2001, ajungand, anul trecut, la circa 300 euro. Analizele si datele Institutului National de Statistica arata ca, dupa constructii, industria auto este ramura cea mai dinamica din economie, inregistrand o crestere cu 21.2% in 2006 fata de 2005.