Relaxarea fiscală are efecte pozitive, dar există riscul ca avantajele să fie exportate, iar vulnerabilitățile concretizate
,,Noi vedem creșterea economică anul acesta la 4-4,2%, poate cea mai mare din Uniunea Europeană și o ușoară încetinire anul viitor, la 3,7%, în scenariul de bază’’, a declarat în cadrul evenimentului “BUSINESS to More BUSINESS”, economistul sef pentru România al Băncii Mondiale – Cătălin Păuna. ,,O bună parte din această creștere vine și din acest extraordinar stimul fiscal pe care l-am văzut prin reducerea taxelor și prin creșterea salariilor în sectorul public. Riscul pe care îl vedem noi este legat de intrarea în procedura de deficit excesiv în 2017’’, a mai spus Păuna.
Economiștii prezenți la eveniment au remarcat însă vulnerabilitățile pe care le percep oamenii de afaceri din România, în fapt riscuri la adresa economiei naționale:
,,Mesajul pe care l-am primit din partea audienței este că deși această creștere economică este poate cea mai mare de anul acesta din Uniunea Europeană, foarte mulți antreprenori sau angajați încă nu simt în buzunare această creștere economică și asta ar trebui să ne dea de gândit’’, a declarat Lucian Anghel, Președinte al Bursei de Valori București. ,,Va fi esențial să creștem nivelul de trai pe baze sustenabile. Principala mea frică pentru următorii 10 ani este să nu repetăm greșelile Ungariei, țară care traversează un deceniu pierdut generat de măsuri de natură populistă, exact deceniul pierdut pe care l-a avut România în anii 1990-1999’’, a mai spus Anghel.
,,Lucrurile arată bine în momentul de față în România, dar știm cu toții că vremea, ca pe munte, se schimbă repede, de la soare vin norii’’, a afirmat Gabriel Sincu – Tax Executive Director, EY România, în cadrul sesiunii de strategie de afaceri a evenimentului. Sincu a punctat și așteptările mediului de afaceri de la decidenți: ,,Guvernanții trebuie să ofere stabilitate, să încerece cât de mult să țină de proiectul de Cod Fiscal pe care îl avem acum, să nu ne trezim cu modificări bruște și în direcții nepotrivite de legislație fiscală’’.
Gabriel Sincu mai vede un risc: ,,Această relaxare fiscală începem să o exportăm prin faptul că nu suntem în stare să venim cu bunuri și servicii din piața locală, care să vină și să acopere cererea crescută generată de această reducere, în special de TVA. Atunci, e foarte important ca oamenii care sunt în zona asta de business, antreprenorii să încerce să se bucure de această oportunitate, să nu îi lăsăm pe alții să se bucure de TVA-ul nostru scăzut’’, a mai spus Gabriel Sincu.
Declarațiile au fost făcute în cadrul evenimentului “BUSINESS to More BUSINESS”organizat la București de Doingbusiness.ro, parte a unui Proiect Național care a mai inclus până în prezent mediul de afaceri din Brașov, Iași, Ploiești și continuă la Sibiu (26 mai 2016), Constanța (16 iunie 2016), Cluj-Napoca (13 octombrie 2016), Galați (10 noiembrie 2016), Oradea (24 noiembrie 2016) și Timișoara (decembrie 2016). Conferința Națională oferă participanților șansa de a înțelege mai bine perspectivele economice și financiare ale României, pornind de la viziunea, experiența și realizările unor strategi și lideri recunoscuți din companii și instituții relevante pentru economia românească, care răspund pe larg întrebărilor reprezentanților companiilor participante.
,,Conferința de la București a fost cu adevărat evenimentul de referință de până acum din Proiectul Național “BUSINESS to More BUSINESS”. Au participat peste 250 de manageri și oameni de afaceri, reprezentanți ai unor companii mari și foarte mari. Speakerii noștri le-au prezentat perspectivele de creștere – foarte mari în în comparație cu toate statele din Uniunea Europeană, dar și riscurile. Pe parcursul conferinței am arătat și instrumente de creștere într-un mediu economic pozitiv, dar care are asociate riscuri. Audiența numeroasă a fost minunată, proaspătă pe tot parcursul celor 6 ore și mai ales interesată, implicată și hotărâtă să se facă din ce în ce mai auzită în relația cu decidenții economici’’, a declarat Dumitru Ion, CEO doingbusiness.ro.
Conferința a inclus sesiuni de tactică și strategie de afaceri, executive coaching și dezvoltare persoanlă, și a detaliat cele mai bune strategii și instrumente inovatoare pentru câștigarea încrederii clienților folosind impactul tehnologiei asupra vânzărilor, digitalizarea și adaptarea la noul comportament al consumatorului, de tip ,,cameleon’’. Printre vorbitorii conferinței s-au aflat: Cătălin Păuna – Senior Economist, Banca Mondiala, Violeta Luca – Marketing & Operations Director, Microsoft Romania; Lucian Anghel, Presedinte Bursa de valori Bucuresti; Răzvan Ionescu – Director Marketing Segment Business, Telekom România; Gabriel Sincu- Tax Executive Director, EY România; Daniel Pană – Country Manager, SAS România; Valentin Bancu – National Trade Marketing Manager, Heineken România; Maria Tudor – CEO, Zenith România; Mihai Stănescu – Executive Coach, RoCoach; Cristina Barbu – Productivity Apps & Services Business Group Lead și Silviu Chiran – Managing Partner Koding Technology.
Mai multe detalii despre desfășurarea conferinței și reacțiile participanților sunt disponibile pe site-ul evenimentului si pe pagina de facebook Doingbusiness.ro.