Reguli de baza ale comunicarii
De multe ori auzim expresii de genul "au o problema de comunicare" sau "nu comunica", atat in viata de zi cu zi, cat si la locul de munca. Ne afecteaza la fel de mult, si intr-un caz, si in celalalt, pentru ca e vorba de sot, de prieten, de coleg, de sef. Implicatiile lipsei de comunicare sau ale unei comunicari defectuoase sunt profunde, pe termen lung, si uneori, din pacate, iremediabile.
Comunicarea defectuoasa produce efecte negative care se auto-perpetueaza, producand o comunicare din ce in ce mai slaba. Vestea buna este ca o comunicare poate fi, intr-adevar, imbunatatita, respectand niste reguli simple. A stii cum sa comunici inseamna a avea forta, un bun control, putere de convingere, capacitate de adaptare. Iata care ar fi cele cateva reguli ale unei bune comunicari interpersonale:
- Gaseste-ti timp pentru a comunica. Intr-o comunicare pot aparea o serie de bariere, cum ar fi cea de statut, diferente culturale, de mediu social de provenienta, de educatie etc. A-ti face timp pentru a intelege contextul celuilalt si pentru a gasi cea mai buna metoda de a-i comunica lucruri placute sau neplacute este o conditie de baza pentru comunicare. Este de recomandat mai ales sa aiba loc o discutie fata in fata, preferabila unei convorbiri telefonice sau unei comunicari in scris.
- Fii empatic, adica incearca sa il accepti pe celalalt ca pe o personalitate cu un anumit gen de experienta de viata, care are dreptul la propriile opinii, sentimente, perceptii, care pot fi diferite de ale tale. A accepta acest lucru, a incerca sa te pui in pielea celuilalt va crea un mediu propice pentru comunicare.
- Concentreaza-te pe problema si nu pe persoana. In momentul in care ai de remediat o situatie sau de indreptat un anumit gen de comportament, incearca sa fii mai degraba descriptiv decat evaluativ, sa te concentrezi pe ce a facut persoana in cauza si nu pe cine este ea.
- Asigura-te ca nu te tradeaza cuvintele, ca exista o congruenta intre cuvintele, gandurile, sentimentele si actiunile tale, ca ele contin acelasi mesaj. Acest lucru nu inseamna ca trebuie sa optezi pentru o sinceritate bruta. Sunt putini oamenii care accepta adevarul spus direct, marea majoritate prefera o "cosmetizare" a acestuia. A fii congruent in comunicare inseamna a fii autentic, onest.
- Asculta-ti interlocutorul. Desi pare simplu, este poate cea mai dificila si mai importanta regula, aceea de a asculta activ. Daca nu esti din nastere un ascultator, va trebui sa inveti sa asculti, lucru mai dificil decat sa inveti sa fii un bun vorbitor. Cel care il asculta activ pe interlocutor este mai putin preocupat de sine, nu aude numai ceea ce se asteapta sa auda, il accepta cu adevarat pe interlocutor si extrage maximum dintr-un episod de comunicare. Exista cateva tehnici de ascultare activa, cum ar fi: mentinerea contactului vizual cu interlocutorul, o anumita pozitie a corpului indreptata spre celalalt si alte aspecte ce tin de limbajul nonverbal; parafrazarea a ceea ce spune vorbitorul sau reformularea a ceea ce tocmai a spus; impartasirea sentimentelor vorbitorului, abordarea empatica a celuilalt; punerea unor intrebari care sa detalieze, sa clarifice ceea ce are de spus interlocutorul; acceptarea pauzelor in discurs; nu trebuie sa va simtiti presat sa vorbiti in pauzele pe care le face interlocutorul, acest fapt il poate descuraja. Respectand aceste cateva reguli de baza, exersand aplicarea lor, rezultatele nu ar trebui sa intarzie sa apara. Vei avea interlocutori din ce in ce mai cooperanti si te vei bucura de avantajele unei comunicari fluente si bogate.