Psihologia organizationala – un plus de eficienta pentru capitalul uman
Puteti explica pe scurt titulatura acestui program, „psihologie organizationala si economica”?
Programul se numeste asa deoarece Psihologia organizationala si Psihologia economica sunt doua domenii ale psihologiei care au cea mai mare relevanta si utilitate practica. Ele sunt deschise spre cunoasterea si investigarea tuturor tipurilor de comportamente organizationale (decizionale, participative, de organizare, de conducere etc.), inclusiv a fenomenelor psiho-sociale si psiho-organizationale generate de ele (motivatie, satisfactie, conflicte si negocieri, cultura organizationala, patologie organizationala etc.) care afecteaza atat eficienta organizationala, cat si pe cea personala.
De ce era nevoie de un astfel de program?
Dupa anii `90 s-au produs o serie de mutatii socio-profesionale, complementare celor politice. Au aparut astfel profesii noi, dar mai ales conceptii novatoare in privinta managementului, indiferent de ramura sau nivelul de referinta considerat. Eficienta a devenit parametrul cel mai important in analiza oricarei organizatii. Asa cum era firesc, a fost reconsiderata importanta resurselor umane in ecuatia eficientei organizationale. Trebuiau insa specialisti capabili sa planifice si sa gestioneze optim resursele umane. Programul nostru masteral a aparut ca raspuns la o astfel de cerinta noua a societatii romanesti aflata in curs de reforma si modernizare. Chiar daca uneori efectele nu sunt direct vizibile, trebuie sa subliniem faptul ca, fara o proiectare si derulare controlata, la nivel academic, a unui program masteral de acest gen, optimizarea modului de functionare a institutiilor si organizatiilor romanesti ar fi ramas doar un deziderat. Programul de master in psihologie organizationala si economica functioneaza din anul 1997.
Cum se desfasoara admiterea?
Admiterea in cadrul programului nostru se face printr-un examen care consta dintr-o proba scrisa la disciplina Psihologie organizationala si un interviu de selectie bazat pe probe provocativ-situationale.
Cine va sunt cursantii?
In acest program s-au inscris pana acum absolventii facultatilor si sectiilor de Psihologie, Pedagogie, Psiho-Sociologie, Psihopedagogie speciala din Bucuresti, dar si din alte centre universitare (Iasi, Cluj-Napoca, Timisoara, Sibiu, Constanta). Programul este deschis insa si pentru absolventii altor forme de invatamant decat cel psihologic.
Aveti deja cateva promotii de absolventi livrati pietei muncii?
Da, pana in momentul de fata avem 116 absolventi ai acestui program de master.
Care este costul programului?
Trebuie precizat ca exista locuri bugetate si locuri nebugetate. Pentru acestea din urma, cuantumul taxei anuale este echivalentul in lei a 500 de euro.
Cum a fost alcatuita curricula?
Masterul este organizat pe 4 semestre, respectiv 2 ani de zile, iar curricula a fost organizata dupa mai multe criterii. Astfel, dupa criteriul duratei a fost conceputa pe ani de studii si semestre (2 ani, 4 semestre); dupa tipul activitatilor, ea cuprinde cursuri, seminarii (lucrari practice), laboratoare; dupa ponderea activitatilor, evidentiem numarul mare de ore prevazut pentru activitatile practice. Ca forme concrete de desfasurare a activitatilor, enumar: elaborarea unor proiecte (de diagnoza, selectie si evaluare a personalului, solutionare a conflictelor etc.); construirea instrumentelor de psihodiagnoza organizationala; studii de caz; jocuri de roluri; efectuarea unor cercetari de teren; organizarea unor microsesiuni stiintifice pentru prezentarea rezultatelor investigatiilor etc.
Ce abilitati practice dobandesc cursantii?
Cei care urmeaza si se implica in activitatile programului nostru dobandesc acele abilitati care sunt necesare oricarui specialist/practician chemat sa investigheze si apoi sa optimizeze fenomene si procese psihosociale si organizationale. Sunt dezvoltate si exersate abilitatile diagnostice, investigativ-empirice; in acest sens, ne straduim sa le oferim modele metodologice valide. De asemenea, sunt exersate abilitatile de proiectare si coordonare a unor programe complexe de interventie in solutionarea unor probleme organizationale diverse.
Ce modele foloseste programul, teoretice sau axate pe aplicatii practice?
Fiind un program masteral, accentul cade pe aspecte practice, incercand sa ofere cursantilor acele modele necesare in proiectarea unor interventii empirice valide si adecvate la problemele ce trebuie solutionate. Totusi, specificul unor interventii reclama ancorarea demersurilor empirice in anumite modele teoretice, anterior validate. De aceea, formula optima, pe care noi o agream, mixeaza elementele teoretice cu cele practice, conditia principala impusa fiind cea a acuratetii si validitatii stiintifice.
Exista si stagii de practica in acest master, mai precis, ajung cursantii sa faca practica intr-o organizatie, sa-si valideze in lumea reala cunostintele teoretice dobandite?
In marea lor majoritate, cursantii nostri sunt deja angajati in diferite firme, asa incat nu mai este necesar sa organizam stagii de practica in unele sectoare organizationale. Masteratul este locul in care ei isi impartasesc experientele personale, le discuta, elaboreaza programe de solutii ameliorative.
Din cunostintele dv. despre piata muncii, cati dintre cei care se ocupa de resurse umane au studii de acest gen?
Nu detinem informatii statistice oficiale in acest sens. In plus, avand in vedere ca domeniul resurselor umane e unul interdisciplinar, permitand si accesul altor categorii profesionale, iar in Romania, reglementarile legale care sa stabileasca conditiile de acces si exercitare a unei astfel de profesii sunt deocamdata absente, o astfel de estimare e mai mult decat dificila.
In ce zone pot actiona specialistii pe care ii pregatiti?
Absolventii isi pot folosi cunostintele dobandite in urma programului in domenii cum ar fi: resursele umane, psihologia consumatorului, marketingul, cercetarea psiho-sociala in organizatii economice sau institutii academice etc.