Provoacă schimbarea! Changeology, de Les Robinson
Dar dacă, de fapt, se poate? Dacă, de fapt, tot ce trebuie să înțelegem este că oamenii sunt extrem de rezistenți la schimbare, aceea pe care o cred forțată, impusă, autoritară?
În condițiile potrivite și pentru scopul potrivit, oamenii nu numai că se schimbă, dar sunt bucuroși, chiar entuziasmați să o facă. În Changeology (Teoria Schimbării), Les Robinson încearcă să definească aceste condiții și să ne ajute să ne transformăm echipele și lumea din jurul nostru astfel încât să putem evolua armonios împreună.
Oferind exemple și date din studii fundamentate, Robinson definește șase ingrediente esențiale care stau la baza declanșării procesului de schimbare. Astfel, fără buzz – adică fără stârnirea unei discuții în jurul unui subiect de interes, fie el negativ sau pozitiv –, conversația nu are loc și oamenii nu au motive să se gândească măcar că există nevoia unei schimbări. Iar discuția poate fi ușor pornită de la un amestec de elemente-surpriză și factori emoționali care să surprindă, să impresioneze și să declanșeze dorința de schimbare. De aici și până la a face lucrurile să se miște în mod real, intervin însă confruntările cu fatalismul și frustrarea. „N-o să funcționeze niciodată!”, „La ce bun toate acestea?” sunt gânduri care apar când vine vorba despre provocarea unei schimbări. Dacă însă acestor oameni le este oferită ocazia să spere – căutând să înțelegem CE îi motivează, de fapt, și nu DE CE nu sunt motivați –, primul pas este deja făcut.
Crearea unui mediu propice schimbării este următoarea etapă a procesului. Mediul potrivit pentru dezvoltare este și un mediu propice creării de comunități și de minimizare a disconfortului creat de frică sau de neîncredere. Apoi, pentru ca transformarea să se producă, oamenii au nevoie de o soluție la care să adere în mod real și asumat. Cu toții suntem sensibili în a deține controlul, în a fi stăpâni pe timpul nostru sau în a ne cultiva respectul de sine – și acestea sunt tot atâtea pârghii pe care se pot sprijini soluțiile viabile. Iar pentru lideri este esențial să fie pregătiți să renunțe la ideile lor preferate dacă acestea se dovedesc neviabile. Nu de puține ori, acesta este cel mai dificil pas pentru cei care încearcă să inițieze schimbarea.
Un alt element de rezistență este zona de confort a omului, pe care poate fi de-a dreptul înspăimântător să o părăsești. Așa că schimbarea cea mai eficientă vine ca o extindere a zonei de confort, și nu ca o înlocuire completă a celei precedente. Liderul de opinie al echipei sau al grupului poate fi un facilitator, pentru că de caracteristicile sale și de afinitatea lui la grup depind în foarte mare măsură gradul și viteza de transformare.
Les Robinson spune că orice teorie se naște pentru a fi demontată, iar cea pe care o propune el nu face excepție. Dar mai spune că încercarea este sfântă și că acceptarea unui lung proces de ajustări succesive pentru a ajunge la rezultatul scontat merită tot efortul. Ce mai adaugă el, și aici stă cea mai mare parte a secretului unei reușite pentru orice om care încearcă să determine o schimbare, este că totul pleacă de la ceilalți. De la faptul că oamenii se schimbă pentru că vor ei, nu altcineva, și se vor schimba. Dacă înțeleg de ce, dacă au mediul potrivit și dacă au motivația corectă să o facă. Pentru a reuși, ei au nevoie de toată atenția, ascultarea, dăruirea, structura, perseverența și pasiunea liderului, el însuși schimbat de acest proces într-un exponent al dezvoltării…