Promovează o cultură de recunoaştere a meritelor angajaților
La fiecare loc de muncă şi în orice echipă, fiecare persoană are dorinţa înnăscută de a se simţi apreciat şi preţuit de către alţii. Ca și Boone, liderii – împreună cu membrii echipei – ar trebui să lucreze pentru a promova o cultură bazată pe aprecierea valorii individului.
Echipele înalt performante au obiective bine definite, roluri şi responsabilităţi clare, şi comunică deschis. La fel de important, echipele care promovează coeziunea cu un sentiment de apreciere şi mulţumire în rândul membrilor lor își sporesc performanţa pe mai multe niveluri. Jon R. Katzenbach şi Douglas K. Smith, co-autori ai cărții „The Wisdom of Teams”, definesc o echipă înalt performantă, în mare parte, printr-un puternic angajament personal al membrilor la creşterea şi succesul fiecărei persoane şi a echipei ca un întreg .
Cercetările despre recunoştinţă şi apreciere demonstrează că angajaţii sunt motivaţi să dea ce au ei mai bun la locul de muncă pentru atingerea obiectivelor companiei atunci când: se simt apreciaţi, sunt foarte mulțumiți de jobul lor, sunt dispuşi să lucreze peste program și să se angajeze în relaţii productive cu colegii şi supervizorii. Google, care ocupă primul loc în multe topuri legate de cele mai bune locuri de muncă, încurajează valorile angajaţilor printr-o cultură deschisă care promovează contribuția angajaților prin recompense periodice şi recunoaşte performanţa şi încurajează dezvoltarea personală. Într-un interviu recent, CEO-ul Larry Page a declarat: „Treaba mea ca lider este să mă asigur că toată lumea din companie beneficiază de oportunități în egală măsură, să simtă că au un impact semnificativ şi contribuie la binele societăţii.”
Ai grijă la consecinţele nepromovării unei culturi de recunoaştere a meritelor angajaților. Un studiu efectuat în 2012 de American Psychological Association pe un eşantion de peste 1.700 de angajaţi a arătat că mai mult de jumătate din respondenți îşi caută noi locuri de muncă pentru că s-au simţit subapreciaţi şi subevaluaţi.
Pe lângă importanţa de a mulţumi angajaţilor într-un mod autentic, cinstit şi sincer, cercetările recente sugerează că un lider poate consolida o cultură de recunoaştere a meritelor angajaților în următoarele moduri:
1. Ajută-i pe ceilalţi să se dezvolte! Interesant este faptul că studiul APA a indicat faptul că 70% dintre angajaţi se simt apreciați la locul de muncă atunci când au oportunităţi de creştere şi dezvoltare. În timp ce oportunităţile de promovare în cadrul companiei pot fi, uneori, limitate, poţi investi în continuare în dezvoltarea profesională a membrilor echipei tale prin formare, atribuirea de proiecte noi şi interesante, participarea la grupuri de lucru, precum şi prin expunerea la zone noi, interesante şi diferite, prin cross-training. Angajaţii au adesea abilităţi care se extind dincolo de poziţia pentru care compania i-a angajat. În plus, abilităţile lor cresc de-a lungul timpului. Jonglând cu această paletă largă de oportunități de dezvoltare, poți genera o mai mare implicare din partea angajatului și un grad de satisfacție sporit al acestuia.
2. Implică-ți angajaţii în luarea deciziilor! Membrii echipei se simt apreciaţi atunci când au posibilitatea de a lua parte la luarea deciziilor şi rezolvarea problemelor şi de a-şi folosi abilităţile de organizare. Un studiu realizat în 2012 de Society of Human Resource Managementsubliniază necesitatea de a acorda angajaţilor oportunităţi de a-și utiliza pe deplin capacităţile: 63% din respondenţi au evidențiat capacitatea de a-și folosi abilităţile ca principal factor în determinarea satisfacției la locul de muncă.
3. Suport, camaraderie și colegialitate. Am efectuat acum câțiva ani un studiu despre beneficiile prieteniei la locul de muncă. Camaraderia la locul de muncă poate duce la un grad sporit de satisfacție și performanță la job, precum și creșterea angajamentului față de organizație. Liderii ar trebui să promoveze colegialitatea, eliminarea comportamentelor toxice și disfuncționale și să creeze oportunități suplimentare pentru membrii echipei, altele decât proiectele legate de job. La Google, jocuri și jucării oferite de companie permit angajaților să se distreze la locul de muncă și asigură o interacțiune informală între colegi. Aceste sentimente pozitive se transferă și atunci când colegii lucrează împreună la proiecte. Un studiu realizat de Society of Human Resource Management a descoperit că relațiile de prietenie dintre colegi reprezintă al doilea cel mai important factor care influențează angajamentul oamenilor față de organizație. Liderii de echipă ar trebui să ia în considerare, de asemenea, crearea de contracte sociale – acorduri explicite cu privire la modul în care membrii echipei interacționează – pentru a ajuta la modelarea comportamentelor pozitive.
Acordându-ți timpul și efortul necesar pentru a crea o cultură care apreciază diversitatea și asemănările în cadrul unei echipe poți culege recompense mari în termeni de performanță și satisfacție a întregii echipe. La sfârșitul zilei, acest principiu este într-adevăr foarte simplu: „Noi toți vrem să fim apreciați și prețuiți!” Deci, în afară de aprecierea realizărilor angajaților, folosește mai multe metode pentru a construi o cultura de recunoaștere a meritelor oamenilor tăi.
Dr. Christine M. Riordan este decan și profesor de management la Colegiul Daniels de Business de la Universitatea din Denver.