Profilul liderului ideal în viziunea angajaților români
Angajații români apreciază cel mai mult liderii care le oferă feedback și de la care au ce învăța, le întăresc încrederea în forțele proprii și le stabilesc obiective clare. Sunt concluziile unei cercetări realizate de compania de training Ascendis pe un eșantion de 500 de angajați participanți la cursurile de dezvoltare profesională.
Pe primul loc în topul preferințelor pe care le au angajații atunci când conturează portretul șefului ideal este capacitatea de îndrumare oferită de liderii organizațiilor din România. Astfel, angajații români apreciază cel mai mult abilitatea șefilor de a oferi feedback și de a-i ajuta să-și consolideze cunoștințele (63,5% dintre respondenți indicând acest răspuns pentru a evalua capacitatea de îndrumare a liderilor), urmată de cea de a explica și de a demonstra o situație sau o sarcină de serviciu (23,5%) și de cea de a clarifica aspecte legate de job (13%).
Pe locul doi în topul calităților pe care ar trebui să le aibă liderii, în viziunea angajaților locali, se află capacitatea de modelare a valorilor. Astfel, pentru jumătate dintre respondenții la chestionar capacitatea unui șef de a întări încrederea pentru obținerea succesului este cea mai importantă contribuție pe care o poate aduce acesta în relația cu subalternii, urmată de faptul că inspiră dorința de a depune eforturi (21%) și de faptul că susține organizația (16%).
Iar pe locul trei angajații apreciază managementul pentru obținerea de rezultate. Astfel, 53% dintre respondenții care au evaluat această dimensiune din cercetarea Ascendis preferă liderii care stabilesc obiective ce implică folosirea la maximum a capacităților, 23% spun că liderul ideal realizează obiectivele stabilite, în timp de 18% îl consideră ideal pe șeful care indică oportunitățile. Doar 6% dintre angajații care au răspuns la chestionar spun că apreciază, în cadrul dimensiunii ”managementul pentru obținerea de rezultate”, faptul că liderul rămâne concentrat pe activitatea pe care o are de finalizat împreună cu echipa.
Abilitatea de comunicare a liderilor a primit cel mai mic punctaj din partea angajaților care au fost invitați să realizeze portretul liderului ideal. Totuși sunt apreciați liderii care se asigură că toată lumea a înțeles ce are de făcut în cadrul unei sarcini de serviciu (30%) și pe cei care organizează comunicarea (25%).
Rezultatele cercetării mai arată că, la categoria ”managementul performanței”, angajații au acordat cele mai mari punctaje capacității lideilor de a stabili, prin colaborare, planurile de dezvoltare (37% dintre respondenți) și de a crea obiective privind performanța (28%). La dimensiunea ”mentalitate de manager”, cei mai apreciați sunt șefii care-și implică angajații (32%), care susțin un mod de gândire pozitivă (25%) și care inspiră încredere (17%). Legat de competențele de leadership privind „construiea relațiilor de lucru”, angajații vor un lider care dezvoltă ideile proprii și pe ale altora (47%), iar la cele privind ”câștigarea încrederii”, cei mai apreciați sunt liderii care acționează cu integritate (41%).
Cercetarea Ascendis a fost realizată pe un eșantion de aproximativ 500 de persoane, angajați din toată țara care lucrează pe poziții de specialiști, middle și top manageri în companii multinaționale și românești din diverse sectoare de activitate (bunuri de larg consum, industrie grea, automotive, producție de componente pentru avioane, retail, servicii financiare, IT, telecomunicații, turism, farma, servicii de distribuție).