Profilul liderului ideal: bun „coach”, influent și capabil să aducă rezultate companiei
Angajații români apreciază cel mai mult liderii care le oferă feedback și de la care au ce învăța, care le întăresc încrederea în forțele proprii și care le stabilesc obiective clare, arată concluziile unei cercetări realizate de compania de training Ascendis, pe un eșantion de 500 de angajați, participanți la cursurile de dezvoltare profesională.
Pentru realizarea profilului liderului ideal, participanții au fost invitați să răspundă la întrebarea: „Ce calități are liderul ideal?”, prin evaluarea a opt tipuri de competențe de leadership: îndrumare, modelarea valorilor, managementul pentru obținerea de rezultate, managementul performanței, mentalitatea de manager, construirea relațiilor de lucru, câștigarea încrederii și comunicare.
Astfel, angajații români apreciază cel mai mult abilitatea șefilor de a le oferi feedback și de a-i ajuta să-și consolideze cunoștințele (63,5% dintre respondenți indicând acest răspuns pentru a evalua capacitatea de îndrumare a liderilor), urmată de cea de a le explica și de a le exemplifica o situație sau o sarcină de serviciu (23,5%) și de cea de a clarifica aspecte legate de job (13%).
„Am observat că românii apreciază la liderii lor capacitatea de a-i îndruma, de a le oferi feedback și susținere. Nevoia de încredere în propria persoană este o nevoie de bază. Când ne simțim apreciați, suntem mai productivi. Generațiile noi preţuiesc și mai mult aceste calități la șefii lor. Tendința managerilor români este să dea ordine angajaților și să-i controleze. Putem schimba acest model de management prin training și coaching”, declară Marius Opriș, Partener Ascendis.
Pe locul doi în topul calităților pe care ar trebui să le aibă liderii, în viziunea angajaților locali, se află capacitatea de modelare a valorilor. Astfel, pentru jumătate dintre respondenții la chestionar capacitatea unui șef de a întări încrederea pentru obținerea succesului este cea mai importantă contribuție pe care o poate aduce acesta în relația cu subalternii, urmată de faptul că inspiră dorința de a depune eforturi (21%) și de faptul că susține organizația (16%).
Managementul pentru obținerea de rezultate este pe locul trei în topul calităților preferate de angajați atunci când aceștia realizează portretul liderului ideal. Astfel, 53% dintre respondenții care au evaluat această dimensiune îi preferă pe liderii care stabilesc obiective ce implică folosirea la maximum a capacităților, 23% spun că liderul ideal realizează obiectivele stabilite, în timp de 18% îl consideră ideal pe șeful care indică oportunitățile. Doar 6% dintre angajații care au răspuns la chestionar spun că apreciază, în cadrul dimensiunii „managementul pentru obținerea de rezultate”, faptul că liderul rămâne concentrat pe activitatea pe care o are de nalizat împreună cu echipa.
În mod surprinzător, abilitatea de comunicare a liderilor a primit cel mai mic punctaj din partea angajaților care au fost invitați să realizeze portretul liderului ideal. Totuși, angajații apreciază cel mai mult, în cadrul acestei dimensiuni analizate, liderii care se asigură că toată lumea a înțeles ce are de făcut în cadrul unei sarcini de serviciu (30%) și pe cei care organizează comunicarea (25%).
„Practic, din acest răspuns reiese că angajații români ar alege un manager pragmatic și orientat către rezultate, în detrimentul unuia sociabil și comunicativ. Este un semn clar de maturitate. Mai remarcăm și faptul că oamenii au așteptări foarte clare de la șefii lor. În ultimii 3 ani, sesizăm o preferință evidentă a organizațiilor pentru cursuri de comunicare adaptate și specifice. Nu se mai cer cursuri de comunicare generale. Multe dintre provocările care pot apărea într-o echipă sunt abordate acum, cu rezultate excelente, prin coaching de grup. Am intrat într-o fază de maturitate a pieței în ceea ce privește dezvoltarea de abilități, fapt ce reiese și din răspunsurile participanților”, adaugă Marius Opriș.
În ceea ce privește rezultatele înregistrate în cadrul celorlalte dimensiuni analizate, rezultatele cercetării arată că, la categoria „managementul performanței”, angajații au acordat cele mai mari punctaje capacității liderilor de a stabili, prin colaborare, planurile de dezvoltare (37% dintre respondenți) și de a crea obiective privind performanța (28%).
La dimensiunea „mentalitate de manager”, angajații spun că-i apreciază cel mai mult pe liderii care implică angajații (32%), care susțin un mod de gândire pozitivă (25%) și care inspiră încredere (17%).
Legat de competențele de leadership privind „construirea relațiilor de lucru”, angajații vor un lider care dezvoltă ideile proprii și pe ale altora (47%), iar la cele privind „câștigarea încrederii”, cei mai apreciați sunt liderii care acționează cu integritate (41%).
Cercetarea Ascendis a fost realizată pe un eșantion de aproximativ 500 de persoane participante la cursurile Ascendis organizate în perioada noiembrie 2015– martie 2016. Sunt angajați respondenţi din toată țara, iar aceștia lucrează pe poziții de specialiști, middle și top manageri în companii multinaționale și românești din diverse sectoare de activitate (bunuri de larg consum, industrie grea, automo- tive, producție de componente pentru avioane, retail, servicii nanciare, IT, telecomunicații, turism, farma, servicii de distribuție).