Presa scrisa, la cheremul agentiilor de media
“Trusturile de presa sunt salamul din sandvisul dintre agentiile de media si distribuitori. Banii sunt la agentiile care arata in mod stiintific unde se duc banii din publicitate, dar acest mod e bine regizat”, a declarat Peter Imre, director general Adevarul Holding.
Referindu-se la presiunile pe care clientii de publicitate le fac asupra editorilor, Imre a declarat ca daca agentiile isi permit un astfel de comportament, atunci trusturile de presa sunt “chelnerii industriei”, pe modelul “spuneti-ne ce sa scriem pentru banii de publicitate”.
“Cei care produc presa sunt exact ca si producatorii de rosii si castraveti romani, care castiga putin. Banii se duc la intermediari”, a adaugat el.
El crede ca un punct important in procesul de schimbare a peisajului mediatic il va constitui sistemul de distributie. In momentul acesta, in Romania, exista 5.500 de puncte de vanzare, ceea ce reprezinta foarte putin pentru nevoile a milioane de cititori. Prin diversificarea distributiei, produsele Adevarul vor ajunge de acum inainte acces la 16.000 de puncte de vanzare.
Publicul feminin
Jim Chisholm, strategul media de origine britanica invitat la conferinta a declarat ca femeile sunt loiale in ceea ce priveste consumul de media. “Daca as fi in locul vostru, as incerca sa atrag femeile, pentru ca sunt un segment important de piata”, sustinand ca continutul de media tinteste mai ales barbatii.
„Desi nu inteleg limba, la nivel vizual, site-urile voastre sunt misogine, nu au nimic care sa atraga femeile”, a adaugat analistul media.
El a reamintit ca trendul este international si ca nu poate fi ignorat: femeile sunt din ce in ce mai importante in media si pe internet. Femeile petrec mai mult timp pe internet decat barbatii, iar mediile sociale sunt dominate de femei.
Razvan Corneteanu a declarat ca in evaluarea unui brand se iau in calcul trei elemente principale: valoarea companiei raportata la rezultatele financiare; cifrele de audienta, tiraj etc; dar si valoarea brandului.
In ultimii trei ani, produsele media au inceput sa fie cumparate dupa ureche. Corneteanu afirma ca bancile au incetatenit ideea ca din presa se pierd bani, o idee nociva si falsa: timp de mai bine de 10 ani, revista Capital a produs minimum un milion de franci elvetieni net anual. Evenimentul Zilei in perioada lui Cornel Nistorescu aducea profit constant. Libertatea a generat, sustine el, cele mai mari profituri, ajungand in 2006 la peste 8 milioane de franci elvetieni. Alte exemple de ziare profitabile au fost publicatiile de sport conduse de Ovidiu Ioanitoaia si de Catalin Tolontan, si Ziarul Financiar.
In ultima sesiune a conferintei, intitulata “Tehnologii care schimba regulile jocului”, Dragos Stanca, partener Q2M si Publyo, a reamintit cateva momente ale “intrecerii” dintre presa online si cea tiparita: iunie 2006 (numarul de vizitatori unici devine egal cu cel al cumparatorilor de la chiosc), iunie 2008 (numarul de “unici” trece de cel al cumparatorilor si a abonatilor) si iunie 2009, cand presa scrisa “bate” online-ul in zona quality, reanimata de moda inserturilor.
Stanca a oferit cateva sfaturi pentru dezvoltarea brandurilor in presa. Acestea trebuie sa aiba inainte de toate “disponibilitate” – content-ul sa existe oriunde, oricand si pe orice tip de device. Ambalajul conteaza. Un continut bun e esential, dar nu suficient, spune Stanca. Introducerea unor noi mijloace de plata este esentiala in dezvoltarea unui brand online. O alta directie se refera la jurnalismul bazat pe eficienta si are in vedere plata jurnalistilor si in functie de audienta pe care o produce continutul creat de acestia.
La finalul conferintei, Robert Popescu, director de dezvoltare GSP online, a prezentat editia digitala pentru iPad a GSP, care poate fi descarcata si citita de catre cititori numai contra cost.
Conferinta a fost organizata de Media Management Institut, in parteneriat cu World Association of Newspapers and News Publishers(WAN_IFRA) si Asociatia Patronala a Editorilor Locali (APEL).