Premianţii legendarului festival de film OBERHAUSEN în premieră în România la BIEFF!
Bine-cunoscut pentru atenţia deosebită pe care o acordă experimentului și aflat la a 60-a ediție, Festivalul de la Oberhausen este unul dintre cele mai importante evenimente de gen pe plan internațional. În decursul a mai mult de cinci decenii, Oberhausen a fost promotorul a numeroşi cineaşti şi artişti vizuali celebri, precum Roman Polanski, Werner Herzog, Wim Wenders, Chantal Akerman, George Lucas etc.
Roman Polanski: „Scurtmetrajul e un excelent prim pas pentru un regizor. Aşa mi-am început şi eu cariera, iar Oberhausen a fost un pas esenţial în drumul meu către a deveni regizor”.
Cu sprijinul Goethe-Institut, BIEFF prezintă câteva filme care au făcut senzație la ediția din 2013 a festivalului german, întrunind aprecierea unanimă a juriului: creaţii vizuale inovatoare care abordează, fără compromisuri, probleme politice și culturale de mare actualitate.
Distins cu Premiul Juriului Ecumenic la Oberhausen, NATION ESTATE, o distopie SF ascunsă sub masca unei utopii, oferă o soluție inteligentă şi plină de umor a conflictului din Orientul Mijlociu: întreaga populaţie palestiniană este mutată într-un singur zgârie-nori colosal. Ca locuitorii să se simtă ca acasă, la fiecare etaj se află câte un oraş – la trei e Ierusalimul, la patru Ramalah etc. – iar holurile reconstituie locuri faimoase, ca Biserica Nașterii Domnului din Betleem. Călătoriile de la un oraș la altul, altădată atât de dificile din cauza punctelor de control, se pot face acum cu liftul. Cu amestecul său de scenografie glossy obținută în CGI, personaje interpretate de actori şi muzică electronică arabă, filmul este un deliciu vizual, ce oferă o viziune surprinzătoare a unui posibil viitor al națiunii palestiniene, forțate să construiască pe verticală, din cauza constrângerilor politice și geografice.
Distins cu Premiul FIPRESCI la Oberhausen 2013, BUFFALO DEATH MASK este un jurnal poetic, filmat pe 16mm, „ce documentează și pune sub semnul întrebării percepția clișeizată asupra a ce înseamnă să trăiești cu SIDA, de la abjecția carnală la spiritualitatea incandescentă. O meditație – vizuală, verbală și tactilă – ecstatică despre supraviețuire, doliu, memorie, dragoste și comunitate. O conversație între MIKE HOOLBOOM și artistul vizual Stephen Andrews, ambii supraviețuitori, de multă vreme, ai retrovirusului HIV, plutește peste ceea ce pare să fie un Toronto visat și câteva dintre fantomele sale.” (Tom Waugh) / „Un film tulburător, cald, despre cum pierderea celor iubiți presupune și pierderea unei părți din sine.” (Statementul Juriului Oberhausen)
OFF-WHITE TULIPS este un eseu-video gândit ca un dialog ficțional cu James Baldwin (un scriitor american cu o puternică influență socială), ce extinde limitele genului autobiografic. Fotografii găsite, cărți poștale și bucăți de ziar, documentând vizitele prelungite în Istanbul ale scriitorului, și reprezentări ale unor icon-uri pop americane și turce sunt îmbinate în acest colaj, prin asocieri extrem de creative. Rezultatul este atât o critică subtilă a rasismului, a discursului transnațional sau a statuturilor politice ale comunității LGBT, cât și o dovadă emoționantă a felului în care ideile de sine stătătoare ale cuiva pe care nu îl cunoaștem ne pot influența istoriile personale.
O experiență contemplativă, fascinantul MOUTAIN IN SHADOW oferă o perspectivă poetică asupra relaţiei dintre imensitatea naturii și insignifianţa ființei umane, printr-un balet hipnotic al unor schiori care alunecă, pe timp de noapte, pe coasta înzăpezită a muntelui. Pornind de la albul zăpezii, imaginea devine din ce în ce mai întunecată și stilizată, aproape de alb-negru, pe măsura ce reprezentarea realistă a muntelui se transformă într-un spațiu spectral, oniric, generând o trecere dinspre nivelul fizic către cel metafizic. Tratând peisajul ca pe o experienţă tactilă, reliefând texturile şi subminând materialitatea şi relaţiile spaţiale, regizorul creează o coregrafie vizuală a sublimului care-ţi taie respiraţia.