Piata romaneasca de retail
In conditiile in care jucatorii deja prezenti pe piata isi anunta cresteri ale numarului de magazine (vezi Carrefour sau Cora) sau in care investitori noi isi concretizeaza interesul prin deschiderea de spatii comerciale (cum ar fi Auchan sau Real), este firesc ca cererea de capital uman sa creasca si ea. Suplimentar, branduri precum Kaufland sau Spar aduc concepte de hipermarket-uri mai mici cu adresabilitate specifica.
Una dintre explicatiile evolutiei exponentiale a acestui domeniu se regaseste in schimbarea fundamentala a conceptului de comert. Ajungem si noi (recuperand) la o "dictatura a consumatorului". Este vorba insa aici de o dictatura pozitiva. Nevoia contactului direct cu produsul, modificarea impulsului de cumparare sunt si ele, la randul lor, simptome ale unei evolutii economice sanatoase.
In ceea ce priveste impactul acestei dezvoltari asupra pietei de capital uman, el trebuie vazut in context. Este vorba aici, pe de o parte, de crearea unui numar foarte mare de pozitii in zona de contact cu clientul (si in mod deosebit casieria, pentru care cerintele educationale specifice sunt medii). Urmeaza apoi job-uri din zona de infrastructura a companiilor de acest gen, cum ar fi, de exemplu, cele cu responsabilitati in zona de achizitii, pe niveluri de senioritate diferite: Assistant Buyer, Buyer, Senior Buyer, Acquisition / Purchasing Manager sau, in terminologia romaneasca, responsabil achizitii, referent achizitii, manager departament achizitii etc.
Este important de subliniat aici faptul ca (asemenea altor industrii), titulaturile nu sunt identice in toate organizatiile. Ele sunt, de cele mai multe ori, importate ca atare dintr-o structura internationala, iar traducerea / localizarea lor este facultativa. Nivelurile salariale pentru joburile din zona de achizitii variaza si ele atat in functie de nivelul de senioritate, cat si in functie de politicile salariale specifce companiilor. Astfel, ele pot merge de la 800 la 1.500 de euro net pe luna (acest nivel maxim este depasit in organizatii cu o istorie mai indelungata pe piata si in cazul persoanelor cu experienta consolidata in domeniu).
Tot in zona de "infrastructura" a acestor organizatii intra departamentele de resurse umane (director de resurse umane, specialist recrutare – pozitie esentiala pentru eforturile de dezvoltare, specialist administrare de personal etc.), juridic (in structura caruia apar joburi de consilieri juridici si / sau de Legal Manager / director departament juridic), de paza si protectie (pentru acele firme care nu externalizeaza acest serviciu), administrativ (care poate ingloba in anumite situatii si zona de securitate, dar se ocupa in general de tot ceea ce inseamna servicii de curatenie si alte servicii in zona administrativa), depozit / logistica (unde se incadreaza joburi de genul: manager depozit, manipulant marfa etc.), dar si joburi imediat relevante pentru activitatea de retail, cum ar fi cel de manager de raion / departament.
In ceea ce priveste pachetele salariale pentru aceste pozitii, diferentele sunt atat de mari intre organizatii, incat orice indicatie numerica risca sa fie o pura speculatie.
O alta pozitie care se poate regasi in structura acestor organizatii este cea de Business Development Manager (titulatura poate sa varieze semnificativ in functie de companie). Este vorba in acest caz de persoana care dezvolta efectiv lantul de magazine (identifica locatia, urmareste toate etapele proiectului etc.) si al carui pachet salarial poate sa varieze in anumite organizatii intre 1.500 si 2.500 de euro (exclusiv beneficiile specifice).
Pachetele salariale pentru pozitiile de manager de achizitii (Purchasing Manager/ Buying Manager/ Commercial Manager) pot varia intre 1.500 si 2.500 de euro net/luna, fiind parte dintr-un pachet mai mare de beneficii care include si masina de companie, dar si bonusuri specifice in functie de obiective individuale (aspect relevant, in general, pentru toate pozitiile de management).
Una dintre provocarile specialistului de resurse umane activ in piata de retail va ramane insa pentru mult timp de acum inainte turnover-ul mare de personal. Competitivitatea crescuta si dezvoltarea companiilor active in domeniu sunt premisele cele mai firesti ale dezvoltarii unei filosofii de mercenariat, mai cu seama in randul managerilor de middle si top (dar nu numai). Pe de alta parte, acest potential pericol duce la necesitatea elaborarii unor politici de retentie mai eficiente care trebuie sa fie atat competitive, cat si flexibile si modelabile in functie de tendintele pietei.