Piața recrutărilor în IT are un nou jucător: Nicolae Andronic, creatorul platformei Echoz
Nicolae Andronic este un antreprenor atipic, diferit de colegii săi din această breaslă: dacă pe mulți jobul corporatist îi determină, prin frustrările care apar, să urmeze „de nevoie” calea antreprenoriatului, pe el, mediul de lucru l-a inspirat să îmbunătățească viața IT-iștilor și a recrutorilor.
„Lucrând în IT, ești expus zilnic la atât de multe afaceri inovatoare încât, dacă ai cât de cât spirit antreprenorial, te gândești că vei putea și tu crea una. În cazul meu, lucrând deja de ceva ani ca programator, s-a produs un declic într-o zi când am realizat că vreau să îmi creez propria mea afacere. Deși aveam strict studii tehnice, în ziua următoare m-am înscris la un Master in Business la Academia de Studii Economice Bucuresti și am început să citesc cât de mult puteam din toate domenii conexe unei afaceri: modele de business, marketing, vânzări”, povestește el.
Imediat după master, el a co-fondat bio-bazar, un e-shop de produse cosmetice organice ce nu a avut un succes semnificativ și pe care l-a vândut în 2013. „Ne-am aruncat într-un domeniu pe care nu-l cunoșteam, am avut dificultăți în a înțelege nevoile clienților, motiv pentru am eșuat”.
Doi ani mai târziu, în 2015, a creat Sergentro Software, o mică companie de software outsourcing pentru clienți internaționali, banii obtinuți din această activitate fiind investiți în crearea platformei Echoz, pe care a dezvoltat-o și în cadrul Hubcelerator, un program de incubare și de accelerare organizat de Impact Hub București.
„Când lucrezi mult timp într-un domeniu începi să observi lucruri care nu funcționează cum trebuie, care pot fi îmbunătățite, probleme care trebuiesc rezolvate. Cred că aceasta este cea mai sigură modalitate de a întelege ce-și doresc viitorii tăi clienții, să fii unul dintre ei.
În cazul IT-ului, este evidentă și binecunoscută dificultatea companiilor de a recruta profesioniști bine pregătiți. Din pricina concurenței foarte mari, în special pe nivel de middle și senior, canalele de comunicare pe care companiile le folosesc pentru a ajunge la potențialii angajați s-au supra-aglomerat și nu mai sunt eficiente. Așa că mi-am rezervat o perioadă în care am contactat și am discutat cu cât de multe companii de IT am putut și am ajuns la o singură concluzie: aveau nevoie de un canal nou de promovare a anunțurilor de angajare”, povestește Nicolae despre cum a luat naștere ultimul său, dar și un foarte-promițător start-up.
IT-istul dorește astfel să ajute companiile să își promoveze anunțurile de angajare, dar și să armonizeze un pic relația dintre departamentele de HR ale companiilor angajatoare și potențialii viitori angajați. Potrivit acestuia, Echoz nu este doar o altă platformă de recrutare, ci prima care își propune să publice informații cu adevărat relevante pentru viitorul angajat, evitând clasicul „cerințe și responsabilități”.
„De exemplu, le prezentăm poze din birou, locația exactă a biroului, unde se mănâncă la prânz, care sunt tehnologiile cu care vor lucra, care sunt pașii exacți ai procesului de recrutate”.
Angajatorii sunt dispuși să plăteasca sute de euro pentru găsirea unui singur om
„Compania X postează un anunț de angajare, un afiliat înscris pe platformă, cum ar fi un blogger, preia anunțul și îl promovează, iar dacă cineva este angajat, afiliatul respectiv câștigă un comision destul de consistent, de ordinul sutelor de euro. Ca orice platformă de affiliate marketing, companiile plătesc comisionul doar în cazul în care reușesc să angajeze cu succes”.
Nicu vede platforma ca pe un ecou, căci asta face – produce ecouri. Echoz trimite mesajul companiei de mai multe ori, în valuri, până când ajunge la destinatarul potrivit. „De aici și numele. Echoz este versiunea stilizată a cuvântului englezesc echoes, adică ecouri”.
O investiție semnificativă pentru revoluționarea pieței de recrutare
În platforma Echoz s-au investit până acum în jur de 20.000 de euro, bani care au mers în crearea ei și punerea la punct ale detaliilor operaționale ale afacerii. Feedback-ul primit până acum însă, este „neprețuit”.
„Companiile sunt extrem de încântate că nu plătesc nimic decât în cazul în care reușesc să facă o angajare reușită. Afiliații, de asemenea, consideră platforma ca pe un mijloc suplimentar de rotunjire a veniturilor ce nu presupune mult efort din partea lor. Un feedback extrem de bun îl primim din partea oamenilor care lucrează în IT și care ne apreciază pentru modul în care încercăm să educăm companiile să publice informații relevante pentru ei.
Evident, mai avem parte și de feedback negativ, dar pentru că suntem o platformă nouă, utilizatorii noștri sunt de tipul “early adopters” ce ne mai iartă micile greșeli și se bucură de avantajele de a fi printre primii ce folosesc această metodă nouă de promovare a anunțurilor”, mărturisește antreprenorul.
Cea mai „ieftină” metodă de recrutare
Abordarea pe care o aduce platforma concepută de Nicu aduce avantaje semnificative companiilor. Primul avantaj este plata unui comision doar în cazul unei angajări reușite, ceea ce reduce costurile de recrutare. Totodată, „ecourile” pot aduce foarte repede rezultate: „Deoarece anunțul este promovat de afiliați, în cazul unui anunț interesant poate trece și mai puțin de o oră de la postarea anunțului pe platformă și primirea primului CV”.
În România, în orice moment sunt deschise în jur de 3.000 de poziții în IT, din care peste 50% sunt de nivel middle si senior. Acest număr este în creștere rapidă, deci orice noua metodă de promovare ce poate ajuta companiile să ajungă la angajații doriți nu poate fi decât binevenită.
În prezent, „invenția” lui Nicolae Andronic a adunat 40 de companii ce îi testează potențialul. Promovarea ei în rândul afiliaților este însă mai dificilă, după cum spune chiar antreprenorul. „Colaborez cu câțiva bloggeri importanți, cu trafic substanțial, cu câteva publicații online din zona IT dar și cu administratori de comunități de LinkedIn sau Facebook. Totuși, este mai dificil să atrag afiliați decât companii, deoarece trebuie să fac și partea de educare, în care le explic în ce constă platforma și ce beneficii au. Așa că mă bazez foarte mult pe „early adopters”, deoarece platforma a fost gândită să se auto-promoveze. De exemplu, de îndată ce un afiliat promovează un anunț de angajare, să spunem pe blog-ul propriu, printre cei ce vor vedea anunțul se vor strecura și alți potențiali afiliați și companii ce ar fi interesate să fie și ele promovate în acest mod”.
Piedicile unui deschizător de drumuri
Faptul că are antecedente în lumea antreprenoriatului, Nicu a devenit imun la birocrație, una dintre principalele piedici ale oamenilor de afaceri. Asta nu înseamnă că nu s-a lovit de alte probleme, timpul fiind principalul său dușman.
„Cea mai mare piedică pe care am avut-o și încă o am este de fapt o greșeală pe care mi-o asum. Nu am estimat corect cât este de dificil să educi potențialii afiliați și să-i faci să înțeleagă cu ce poți să-i ajuți. Asta înseamnă că trebuie să fac eforturi mult mai mari decât estimasem pentru atragerea afiliaților”.
Ar fi fost bine ca piedicile să se fi limitat la asta
Fiind un startup la început de drum, încă nu s-a ajuns la punctul de autofinanțare și s-a încercat obținerea de fonduri.
„Am fost dezamăgit când am realizat că în România, investițiile de tip <seed> există doar în teorie și că în realitate majoritatea investitorilor preferă să aibă un grad cât mai redus de risc și să se orienteze către afaceri ce deja produc profit”.
Armele cu care antreprenorul pleacă la luptă
În viziunea lui Nicu, răbdarea și perseverența sunt calitățile de nelipsit antreprenorilor. „Lucrurile nu se vor mișca niciodată atât de repede cum te aștepți, dar îți vor da ocazia să profiți de oportunitățile ce vor apărea pentru a îți menține afacerea în viață”.
Nicolae Andronic spune că vrea ca pe viitor să producă ecouri și în recrutarea din alte domenii dinamice, precum farma și fintech. Momentan se rezumă însă la IT, un domeniu în care sunt evidente problemele pe care le are în recrutare și care poate beneficia din plin de soluția dezvoltată de el.
„În IT, ținta noastră pentru următorii ani e ca 5% din recrutările din Romania să se facă prin intermediul Echoz. De asemenea, avem de gând și o extindere internațională, IT-ul fiind un domeniu foarte potrivit pentru o astfel de extindere”.