Piata media din Romania va ajunge la 3,4 miliarde de dolari in 2016
Cu toate acestea, în termeni reali, luând în considerare rata inflatiei (estimatã la o medie anualã de 3,3% de-a lungul perioadei analizate, 2012-2016), sectorul media si divertismentului din România va înregistra o crestere medie anualã realã modestã de doar 2%.
Cea mai mare parte a cresterii va veni din segmentul accesului la internet, atât prin conexiuni fixe, cât si mobile (rata medie anualã de crestere fiind estimatã la 9,3% în termeni nominali), în vreme ce veniturile din publicitate vor înregistra o crestere moderatã de 4,8%, ratã medie anualã de crestere pânã în 2016. În schimb, cheltuielile consumatorilor finali pe produsele media, vor înregistra o evolutie real negativã, potrivit estimãrilor PwC, cresterea nominalã medie anualã fiind de 1,7%, sub rata estimatã a inflatiei.
„Este clar cã sectorul media si divertismentului a fost puternic afectat de criza economicã globalã. Însã, aceasta s-a suprapus cu o crizã mai severã si cu implicatii mai profunde pentru sector, acesta suferind o transformare radicalã ca urmare a dezvoltãrii tehnologiilor digitale. Acestea fac din produsele media mãrfuri comodizate, fortând totodatã companiile din domeniu sã experimenteze noi forme de monetizare a produselor si serviciilor lor”, a declarat John Webster, Partener, Liderul Departamentului de Audit, PwC România.
Desi noile estimãri indicã o diminuare a ritmului de crestere a industriei media si divertismentului din România, piata localã rãmâne a treia cea mai dinamicã din Europa Centralã si de Est, dupã cea a Rusiei (cu un ritm mediu anual de crestere de 10,1%) si a Turciei (9,8%), devansând însã Ungaria (5,1%), Polonia (4,9%) si Republica Cehã (4,8%).
Potrivit raportului anual al PwC, Global Entertainment and Media Outlook 2012-2016, oportunitãþile oferite de mediul digital sunt în prezent bine întelese de companiile media, de agentiile de publicitate si chiar de cãtre marii clienti de publicitate, iar industria iese din faza de pionierat în sfera digitalã, oferta digitalã devenind deja business as usual, pe mãsurã ce si utilizatorii sunt mai confortabili cu utilizarea noilor tehnologii. Provocarea pentru industrie rãmâne însã aplicarea strategiilor de dezvoltare în mediul digital.
„Segmentele industriei media si divertismentului sunt pe trepte diferite în ceea ce priveste adoptarea tehnologiilor digitale, însã toate se îndreaptã în aceastã directie pentru a întâmpina schimbãrile din preferintele consumatorilor si a rãmâne profitabile. Companiile din industria media si divertismentului au depãsit perioada de pionierat a tehnologiilor digitale si s-au angajat pe calea unui viitor digital, încercând sã-si ajusteze produsele, distributia si organizatiile pentru noua epocã digitalã”, a declarat Florin Deaconescu, Partener, Liderul Grupului de Servicii de Audit pentru Industria Telecomunicatiilor, Media si Divertismentului, PwC România.