Pericolul saltului in cariera
Fiecare treapta isi are sensul ei
Problema majora nu este neaparat aceea ca managerul nu s-ar descurca cu noile responsabilitati. Cand te afli intr-o pozitie de top management, esti inconjurat de specialisti foarte buni si nu esti nevoit sa le stii pe toate. Dar trebuie sa fii in stare sa verifici corectitudinea rapoartelor pe care le primesti de la subordonatii tai. Pe baza acestora se iau deciziile de business, iar o informatie gresita ajunsa la top manager poate afecta intreaga afacere.
Atunci cand accezi la o pozitie de top management, este foarte important sa ai deja dobandita o viziune globala asupra business-ului. Acest lucru nu este posibil in conditiile in care ai sarit unele etape importante din cariera. In marketing, de exemplu, pasii obligatorii catre pozitia de Marketing Director sunt Marketing Assistant, Researcher, Product Manager, Category Manager, Brand Manager. Daca vorbim despre vanzari, se porneste de la Sales Representative, urmeaza Area Sales Representative, Area Sales Manager, Regional Sales Manager, National Sales Director si, abia in final, Regional Sales Director.
Orice pas sarit dauneaza atat din punct de vedere al experientei profesionale, cat si din perspectiva coordonarii echipei sau a comunicarii cu celelalte departamente. In momentul in care ajungi la varful unui departament, trebuie sa fii capabil sa discuti cu persoane din cele mai variate domenii. De asemenea, trebuie sa fii in stare sa te adaptezi oricarei situatii. Aceasta capacitate de pliere pe situatie se dezvolta o data cu parcurgerea principalelor etape din cariera.
Caderea de sus poate fi extrem de dureroasa
Flexibilitatea, rapiditatea si adaptabilitatea la noi mentalitati si cerinte, atat de necesare intr-o economie de piata, sunt masurate tocmai prin potentialul persoanei de a face acesti pasi: rapid, corect, abil in a invata repede si in a se reorganiza prompt. Flexibilitatea se poate masura si prin acceptarea relocarilor. Chiar daca o locatie este mai „slaba" din punct de vedere social, ea poate aduce din punct de vedere profesional un ritm mai rapid de dezvoltare, o motivare suplimentara si posibilitatea de insusire a unor noi competente. Practic, saltul nerecomandat in cariera este inlocuit de rapiditatea acumularilor profesionale si de flexibilitate.
Cei care vor sa ajunga rapid in top cred ca este suficient sa parcurga cursurile unui MBA. Insa MBA-ul iti ofera doar partea teoretica a administrarii unui business, pe cand practica este cu totul diferita. Intr-o ascensiune fireasca pe scara profesionala, inscrierea la un astfel de masterat trebuie sa se faca abia dupa cativa ani de experienta intr-o industrie sau alta. Inainte de ajunge intr-o pozitie de middle management, nu ai cum sa compari informatiile strict teoretice pe care le primesti cu experientele de business.
Ascensiunea fireasca catre o pozitie de top management se poate face mai rapid sau mai lent, in functie de domeniul in care activezi. In vanzari, de exemplu, se avanseaza mai repede, pentru ca rezultatele sunt masurabile si depind foarte mult de aptitudinile persoanei in cauza. In alte industrii, promovarea depinde mai mult de acumularea de experienta si de parcurgerea unor cursuri necesare pentru a avansa.
In general, este indicat sa „stationezi" pe fiecare pozitie aproximativ doi-trei ani. In cazul in care „sari" de la o companie la alta intr-un timp mai scurt, risti sa fii considerat oportunist sau „job hopper".
In plus, nici nu reusesti sa cunosti cum trebuie industriile prin care ai trecut.
Cand ai ajuns pe treapta cea mai de sus a carierei, nu poti evita anumite caracteristici ale pozitiilor de top: orientare catre rezultate si catre profit, asumarea responsabilitatilor, asteptari inalte fata de subordonati, trasarea unor programe de instruire adecvate etc. Toate acestea nu pot fi intelese efectiv si realizate daca nu ai trecut direct prin ele. Altfel, raman superficiale, intuitive.
Tentatiile de a face saltul in cariera sunt, desigur, mari. Este greu sa rezisti unei propuneri care iti aduce cu sine o marire considerabila a salariului, un pachet de beneficii mai atractiv, un prestigiu mai mare. Insa cel pus in situatia de a alege trebuie sa cantareasca riscurile si sa se gandeasca bine daca merita sa se grabeasca. Este important sa nu se supraestimeze deoarece, o data ce a dobandit un anumit job, risca sa nu-i faca fata. Iar caderea de sus poate fi extrem de dureroasa.