Pasaport de competente
Facultatea de Medicina este una dintre cele mai dificile forme de invatamant superior. S-o finalizezi cu titlul „Summa Cum Laude” este o performanta care ne-a suscitat interesul. Ioana Bolog da urmatoarea explicatie: „Nu consider absolvirea Facultatii de Medicina ca fiind o performanta. Din generatia mea, care a totalizat in jur de 600 de absolventi, foarte multi au terminat cu note peste 9. Cred ca am fost o generatie interesanta, mai ales ca dupa primul semestru al anului intai au survenit evenimentele din decembrie 1989. S-au schimbat multe in sistemul de invatamant, pe parcursul facultatii. Intr-o oarecare masura, pot spune ca am fost cu totii martorii si actorii unui experiment”.
Dupa terminarea facultatii, Ioana Bolog a absolvit si testele preliminare pentru admiterea la masterat si doctorat si ar fi parcurs etapele procesului obisnuit, dar mutarea la Bucuresti a determinat-o sa renunte temporar la aceste proiecte. In cariera, intervin uneori cauzalitati care schimba agenda de prioritati. In acest sens, am vrut sa aflam de la Ioana ce a facut-o sa renunte la practicarea medicinei pentru o cariera in marketingul industriei farmaceutice. Iata ce ne-a declarat: „In timpul anului III de facultate, incepusem sa am indoieli cu privire la felul in care spiritul intreprinzator, deciziile rapide si munca in echipa sunt incurajate in sistemul sanitar/medical romanesc. In familia mea, si tatal, si fratele, si sotul meu sunt medici, ceea ce mi-a oferit mai multa informatie si o expertiza indirecta a domeniului. Medicii, ca si avocatii, sunt frecvent folositi ca exemplu pentru a reda profilul oarecum individualist al meseriei. Este o zona in care talentul profesional in specialitatea respectiva primeaza. Facandu-mi o autoevaluare atenta, am hotarat ca nu detin acest tip de profil si nu as reusi sa impun o performanta peste medie in cariera medicala. Intrucat aspir catre excelenta in tot ceea ce fac, am considerat oportun sa-mi urmez instinctul. Ma bucur ca am luat aceasta decizie suficient de devreme. Am intalnit multi colegi care au optat mai tarziu decat mine pentru o schimbare dinspre cariera medicala catre piata farmaceutica, dupa ce facusera patru – cinci ani de rezidentiat si tot cam atatia de specializare. Analizandu-le motivatiile care au stat la baza acestei decizii, m-am considerat norocoasa ca nu am blocat acesti ani intr-un sector diferit de cel in care activez acum si ca mi-am pastrat consistenta viziunii asupra carierei”.
Si-a inceput activitatea in F. Hoffmann-La Roche Romania, ca Reprezentant Medical, in Cluj-Napoca. In acea perioada, reprezentanta romaneasca avea 12 angajati, dintre care sase formau echipa de vanzari. Misiunea lor consta in promovarea intregului portofoliu activ de produse Roche in toata tara. Caracteristic oricarei reprezentante de firma multinationala, managementul companiei era localizat in Bucuresti. Ioana isi aminteste cu placere si nostalgie acei ani: „Interactiunea intr-o echipa mica este speciala. Cred ca sentimentul proprietatii era accentuat, ca un fel de pionierat in domeniul alocat. Cred ca tot atunci mi s-au construit valorile individuale si de grup, dar si loialitatea fata de companie, importanta din punctul meu de vedere pentru o performanta constanta si sustinuta in timp”. In 2004, Roche opera cu 75 de angajati, organizati in diferite departamente, intr-o structura moderna si adaptata specificului de business. „Dupa parerea mea, Roche ramane o companie speciala, cu multi oameni talentati. Depinde de fiecare dintre angajatii ei sa descopere taria de caracter si perseverenta care sa ii aduca satisfactiile dorite”.
Sediul central al firmei F. Hoffmann-La Roche este in Basel, Elvetia. Aici isi gasesc reprezentare toate departamentele care au relevanta in business, precum si functiile executive inalte. Departamentul pe care il conduce Ioana Bolog este responsabil de coordonarea operatiunilor in Europa de Est si Centrala, regiune compusa din 20 de tari, diferite ca marime, mediu socio-politic si legislatie. Functia de Business Development Manager pe care o detine acum este raspunzatoare de coordonarea activitatilor de business (marketing, medical etc.) in aceste teritorii, alinierea si adaptarea strategiilor, abordarea consistenta a prioritatilor si alocarea resurselor necesare, in stransa legatura cu parametrii financiari. „Partenerii mei sunt managerii responsabili din aceste tari. In total, interactionez cu peste 100 de colegi, acoperind sase arii terapeutice majore in care Roche este sau isi propune sa devina lider mondial de piata”.
Am considerat ca este interesant sa aflam cum si in ce moment al carierei i s-a propus Ioanei sa lucreze in Elvetia. „In anul 2001, am avut ocazia de a fi primul trainee din regiunea Europa de Est si Centrala, la sediul central din Basel, pentru doua luni. Ulterior, programul a fost dezvoltat si alte zeci de colegi au fost parte a acestei initiative. Am descoperit o alta perspectiva sau fateta a acestui business, mai mult la nivel de strategie, coordonare, intr-un sistem matriceal, in care simtul analitic si integrarea informatiilor consolidate sunt importante”.
La sfarsitul anului 2003, la aparitia anuntului pentru actuala sa pozitie, a decis sa aplice, considerand ca experienta si succesul avute intr-una dintre companiile afiliate din regiune, precum si scurta expunere la sistemul din Basel vor fi avantaje in fata altor candidati.
Despre calitatile, cunostintele sau talentul care au transformat-o intr-un candidat competitiv profesional pe piata europeana de munca, Ioana spune ca prefera sa-i lase pe colegii, subalternii si sefii ei sa vorbeasca. Dar continua: „Pot sa confirm cu toata convingerea necesitatea unor trasaturi, cum ar fi disciplina muncii (punctualitate, urgenta comunicarii, proactivitate, follow up, prioritizare etc.). Desigur, acestea nu sunt legate de talent, ci de o educatie de business de baza, insa, in absenta lor, ocaziile de a afisa talentul sunt mult reduse”.
Considera ca abilitatea de a lucra autonom in diferite proiecte este, de asemenea, esentiala, in headquarters. De obicei, fiecare persoana este un departament in sine, de aceea, in urmarirea si atingerea obiectivului este nevoie de o foarte buna planificare si motivatie permanenta. Puterea de a genera idei noi si de a raspunde provocarilor in situatia de business data este de asemenea un avantaj, in opinia Ioanei Bolog: „In coordonarea simultana a proiectelor care se adreseaza unor arii complet diferite este, de asemenea, nevoie de viteza de actiune si rapiditate in luarea deciziilor, precum si de capacitatea de a aloca suficient timp si calitate fiecarui proiect in parte (multi-tasking). Valoroasa este si calitatea de a invata rapid: individual sau in grup”.
Din cele aratate de intervievata CARIERE, reiese in mod evident ca valorile umane generale nu au particularitati de limba sau geografice. Ce e bun la noi, e bun oriunde. Esential este sa impui respect prin cunostinte, dar si prin felul in care muncesti, sa fii empatic si sa ai abilitatea de a lucra intr-un mediu multicultural si de a integra punctele forte ale fiecarei echipe, minimizand diferentele. Acestea, daca exista, tin doar de atributele de comunicare ale fiecaruia. „Un bun comunicator va gasi intotdeauna calea de arata celorlalti ce obiective are, cum doreste sa le atinga, care este viziunea asupra muncii, cum doreste sa implice terte parti si va obtine suportul dorit”, explica Ioana.
Integrarea in mediul elvetian de munca s-a produs relativ usor, dat fiind faptul ca departamentul in care lucreaza Ioana Bolog e format din oameni de opt nationalitati diferite, fiecare aducandu-si plusul de energie si contribuind la diversitatea mediului multinational din Basel. Se considera o echipa interesanta si dinamica. Referitor la contributia romaneasca la diversitatea europeana, managerul spune: „Noi, romanii, ca un popor latin, suntem plini de energie si creativitate, insa nu reusim intotdeauna sa canalizam aceste excelente calitati spre productivitate si progres. De multe ori, suferim, ca si alte nationalitati din Europa Centrala si de Est, de sindromul <
Ioana Bolog este casatorita si are o fetita de zece ani, careia incearca sa-i transfere cate ceva din propria experienta acumulata in cei zece ani de lucru cu oamenii. Spune ca schimbul este reciproc si ca, adesea, perspectiva copilului ii foloseste in a-si imbogati comportamentul profesional cu un suflu proaspat.
In timpul liber, ii place sa mearga in excursii si sa se plimbe cu Abba, cainele familiei. Pasiunea pentru cartile legate de munca (management, leadership, self-improvement) i-a rapit tot timpul acordat lecturii. In consecinta, nu mai citeste beletristica, spre disperarea sotului. Un aspect interesant este ca, de cand s-a stabilit acolo, isi intalneste mai des prietenii din tara si se viziteaza cu persoane pe care nu avea timp sa le frecventeze in Romania.
Am intrebat-o in final pe Ioana Bolog cum isi justifica loialitatea fata de aceeasi companie, un timp atat de indelungat. Raspunsul a venit prompt: „In general, traiesc fiecare moment din viata mea cu convingere, sunt fidela ideilor, valorilor si nazuintelor mele si depun eforturi sa le pun in practica. Probabil ca acest lucru m-a predispus la optiunea de a ramane la Roche timp de zece ani. Intotdeauna m-am gandit ca trebuie sa existe multe lucruri de explorat in afara celor curente, ca exista o alta dimensiune a evolutiei profesionale demna de urmat, corelata cu prezenta in aceeasi companie. Poate ca sunt prea conservatoare in aceasta privinta, insa opinia mea despre rolul si contributia fiecarui individ la locul de munca este ca suntem modelati si modelam mediul in care traim”.
Ioana Bolog
Business Development Manager, F. Hoffmann-La Roche AG Pharma Affiliates Central and Eastern Europe;
Nascuta in data de 26.03.1970, la Cluj-Napoca.
Experienta profesionala:
- din iulie 2004, Business Development Manager, F. Hoffmann-La Roche AG;
- iulie 2001 – iulie 2004, Oncology & Virology Business Unit Manager, F. Hoffmann-la Roche Ltd, Romania;
- noiembrie 1999 – iulie 2001, Oncology & Virology Product Manager, F. Hoffmann-la Roche Ltd, Romania;
- ianuarie 1996 – octombrie 1999, Medical Representative, F. Hoffmann-la Roche Ltd, Romania.
Educatie / Training:
- 1989-1995, Universitatea de Medicina si Farmacie „Iuliu Hatieganu”, Cluj-Napoca, Romania;
- Absolvent ca medic in octombrie 1995;
- Licenta in medicina Summa Cum Laude, octombrie 1999, Universitatea de Medicina si Farmacie „Iuliu Hatieganu”, Cluj-Napoca, Romania;
- Admitere la programul de doctorat, cu lucrarea „Tratamentul osteoporozei cu bisfosfonati”;
- Admitere la cursul de master „Computer and Medical Informatics”;
- Curs de Business English Communication;
- Numeroase traininguri profesionale in domenii precum medicina, farmacia, managementul, marketingul, comunicarea etc., urmate in Romania, Franta, Elvetia, Belgia, Marea Britanie, Croatia sau Cipru.