Outsourcing-ul a atras peste 60.000 de angajați și continuă angajările
Piața locală de outsourcing este reprezentată de birourile Shared Service Centers (SSC), care acoperă activitățile de externalizare a diverselor procese de afaceri, precum contabilitate, logistică și achiziții, HR, IT, marketing online și call center. Majoritatea acestor centre livrează proiecte pentru companii multinaționale, care au găsit în România una dintre cele mai atractive piețe pe plan global la acest capitol, spun specialiștii Smartree.
”Printre motivele pentru care țara noastră atrage atât de multe Shared Service Centers se numără, în primul rând, forța de muncă mai ieftină decât în restul țărilor din Europa și, bineînțeles, nivelul de pregătire a tinerilor din România, potențialul lor, adaptabilitatea rapidă la cultura țărilor pentru care se oferă astfel de servicii. De asemenea, un atuu care face diferența în decizia multinaționalelor îl reprezintă și cunoașterea foarte bună a limbilor străine de către tinerii români”, explică Bogdan Badea, Business Development & Strategic Alliances Director în cadrul Smartree.
În topul orașelor în care se înființează cele mai multe SSC, Bucureștiul încă rămâne cel mai ofertant ca forță de muncă pentru companiile multinaționale care au pătruns în România. Următoarele locuri sunt deținute de Cluj-Napoca, Timișoara, Brașov și Iași.
Specialiștii atrag atenția că dacă se va menține ritmul actual de înființare și dezvoltare a noi puncte de lucru în România, se poate ajunge în etapa în care companiile se vor confrunta cu lipsa de personal calificat. Smartree estimează că se simte deja în piață acest lucru. „Implicit, salariile pot crește, în ideea atragerii forței de muncă de la concurență, ceea ce ar putea produce scăderea profitabilității. Acest lucru ar putea genera migrarea către alte zone, unde salariile sunt mai competitive”, mai spune Bogdan Badea.
În ceea ce privește cele mai multe poziții care se regăsesc în centrele de outsoursing, țara noastră se situează la un nivel de bază, cu majoritatea joburilor dedicate segmentului de carieră entry level. Astfel, studenții sau absolvenții de orice facultate, care cunosc o limbă străină și care sunt în căutarea unui loc de muncă, au șanse mari de a fi angajați de către o companie de SSC. ”Este totuși de preferat ca, în afară de engleză, candidații la aceste joburi să cunoască încă o limbă străină. Abilitățile lingvistice sunt suficiente în această fază, companiile fiind dispuse să ofere training-ul de specialitate necesar pozițiilor respective. Este de menţionat că stăpânirea unei limbi străine exotice, precum olandeză sau chineză, este un mare avantaj”, menționează Bogdan Badea.
Pe segmentul specialiștilor, industria atrage contabili, analiști în logistică și achiziții, ingineri software, specialiști în HR, IT, marketing online. Aceștia formează un target important pentru angajatori, dar care este însă instabil, în contextul concurenței accentuate din piață.