ONG-urile cer Guvernului să finanţeze public programul „Şcoală după şcoală”
Este al șaselea an școlar în care legea nu se aplică, iar responsabilii din Ministerul Educației refuză să ofere răspunsuri clare la întrebările legate de măsurile pe care le are în vedere pentru rezolvarea situației. Pe acest fond, Asociația Human Catalyst atrage atenția asupra nerespectării legii și asupra răspunsurilor evazive pe care Guvernul le dă cu privire la acțiunile concrete pe care le face pentru punerea în aplicare a articolului care legiferează finanţarea programului "Şcoală după şcoală" din bugetul de stat.
“Aproape 300.000 de elevi din învățământul primar și gimnazial din România învață în școli defavorizate, cu risc ridicat de abandon. Din aproximativ 5000 de școli din țară cu învățământ primar și gimnazial, primele 414 din listă sunt încadrate în clasa 1 de risc socio-educațional, adică cel mai înalt grad de risc pe o scară de la 1 la 5. Pe lângă aceștia, mai sunt și copiii din creșe, grădinițe, licee sau școli postliceale. Aceasta este dimensiunea reală a dezastrului din preuniversitarul românesc în 2016.
Datele calculate de noi în prima zi a noului an școlar arată astfel:
– primele 100 din lista școlilor defavorizate însumează 23.246 elevi din ciclul primar și gimnazial
– primele 200 din lista școlilor defavorizate însumează 44.312 elevi
– primele 500 din lista școlilor defavorizate însumează 134.618 elevi
– primele 1000 din lista școlilor defavorizate însumează 282.701 elevi.
Școala Gimnazială Băcioiu din jud. Bacău e prima în listă, adică cea mai defavorizată școală din țară, urmată de școlile din Târgu Ocna (jud. Bacău), Școala Profesională Gherla (jud. Cluj), Școala gimnazială Bărbulești (jud. Ialomița) și Școala Gimnazială nr. 41 Iași. Ierarhizarea este făcută pe baza listei școlilor cu risc socio-educațional realizată de Ministerul Fondurilor Europene cu Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice, la care am lucrat și noi, Asociația Human Catalyst. Lista completă va fi publicată săptămâna aceasta, ca anexă a ghidurilor POCU – FSE.”, a declarat Laura Greta MARIN (Președinte, Asociația pentru Educație și Justiție Socială Human Catalyst).
Prin acțiunile sale din ultimii doi ani, Asociația pentru Educație și Justiție Socială Human Catalyst, care militează pentru finanțarea Programului Școala după școală, s-a bucurat să vadă că acesta a fost preluat în planul de măsuri antisărăcie. Astfel, Programul a devenit una dintre măsurile cheie destinate combaterii abandonului școlar, pentru care sunt alocate cu prioritate fonduri structurale (vezi POCU, Programul Școala pentru Toți). Ca urmare, sâmbătă, 10 septembrie, 2016, în atelierul de lucru al Comitetului Coaliția Antisărăcie, reprezentanții Ministerului Educației au anunțat intenția de a include programul Școala după Școală în bugetul de stat 2017, pentru un număr de 50 de școli.
“Actualmente, Programul SdS se aplică doar cu finanțare din partea părinților. Pe baza metodologiei SdS îmbunătățite, pentru anul financiar 2017, adică din semestrul al doilea al anului școlar, vom prevede la bugetul de stat al MENCS includerea SdS în cele 50 de școli care vor beneficia de masa caldă din această toamnă. Am avut deja o discuție cu Ministerul de Finanțe în acest sens.” Monica Anisie, secretar de stat MENCS, în cadrul atelierului din 10 septembrie.
Până la concretizarea acestor intenții, Human Catalyst continuă acțiunile de lobby și advocacy pentru susținerea programului SdS. În acest sens, semnalăm încă o dată riscul ca alocarea de resurse din fondurile structurale, posibilă doar pentru un număr restrâns de elevi în raport cu problema reală, să conducă inevitabil, la adâncirea discrepanțelor din sistem. De asemenea, derularea pe termen limitat a proiectelor cu finanțare europeană nu garantează sustenabilitatea și eficiența pe termen lung a efectelor pe care își dorește să le genereze, respectiv diminuarea ratei de abandon școlar, ajunsă la aproape 20%. Aceste două argumente demonstrează că singura soluție pentru o investiție sănătoasă și eficientă rămâne implicarea de urgență, activă și constantă a statului, prin tratarea ca prioritate a programelor de de tip Școala după școală, cu susținere financiară de la bugetul de stat.
“Încurajez și recomand ideea unui proiect necompetitiv în care școlile care nu vor beneficia de competitive să poată implementa cu ajutorul MENCS programul Școală după Școală. ONG-urile trebuie să sprijine MENCS să dezvolte un proiect necompetitiv pe această temă.” a declarat sâmbătă în cadrul atelierului dl. Cristian Ghinea, ministrul Fondurilor Europene.
Demersul Human Catalyst este sprijinit prin scrisori de susținere trimise de peste 200 dintre cele mai importante ONG-uri din România, în perioada 2015 – 2016.