Ofiter de cont
Este principala interfata a bancii cu clientii la ghiseu. La intrarea in sucursala unei banci, ofiterii de cont sunt de regula cei pe care ii observam si cu care interactionam prima data. Ofiterul de cont are responsabilitatea de a administra disponibilitatile si operatiunile derulate prin conturile unui client, persoana fizica sau institutie.
De asemenea, administreaza tot portofoliul de produse cumparate de acel client (in anumite limite, daca este vorba despre produse de creditare). In multe ocazii, calitatea serviciilor oferite de banca si transformarea clientilor ocazionali in clienti permanenti depind, in mare masura, de ofiterul de cont.
Responsabilitati:
Responsabilitati operationale:
- Verifica si administreaza specimenele de semnaturi ale clientilor care ordona diferite tranzactii din si in diferite conturi. In multe situatii, semnaturile autorizate sa opereze pe un anumit cont pot diferi de la o operatiune la alta, conform instructiunilor clientului1.
- Avizeaza (de obicei prin semnatura si stampila) toate platile, alimentarile, depunerile sau retragerile de numerar aferente conturilor clientilor.
- Urmareste respectarea legislatiei in tranzactiile ordonate de clienti.
- Raspunde de efectuarea operatiunilor, conform normelor interne ale bancii sau legislatiei in domeniu si, daca este cazul, ia masuri de blocare a operatiunilor initiate a caror legalitate este neclara sau suspecta2.
- Raspunde de sesizarea operatiunilor initiate de clienti care par a fi suspecte de spalare de bani;
- Urmareste ca primirea instructiunilor clientilor si procesarea operatiunilor sa se faca in conformitate cu normele bancii;
- In cele mai multe situatii, ofiterii de cont au si responsabilitati de procesare a unor operatiuni, cum ar fi:
- platile intrabancare si/sau interbancare:
- in lei, pe suport de hartie (ordine de plata, cecuri, bilete la ordin);
- in valuta, caz in care le revine si rolul de control valutar;
- constituiri de depozite la termen;
- cumparari de certificate de depozit;
- alimentari si rambursari de sume provenite la platile din carduri;
- transferuri intre conturile aceluiasi client etc.
Responsabilitati de mentinere a bunelor relatii cu clientii:
- Este responsabil de cunoasterea clientilor cu care lucreaza3.
- Este responsabil de mentinerea unei atmosfere normale la ghiseu.
- Este obligat sa aiba o tinuta vestimentara si o atitudine adecvata (curtoazie fata de clienti, promptitudine a raspunsurilor, amabilitate etc).
- Are, in multe cazuri, responsabilitati explicite, inspirate din tehnici de "customer care" (de exemplu, formule-standard de raspuns la telefon, sau ce trebuie sa faca daca suna telefonul si, in acelasi timp, un client i se adreseaza etc.).
- Se asteapta stabilirea unor relatii profesionale "customer care", in functie de conjunctura (daca bunica anunta ca retrage banii ca sa cumpere un cadou nepotelului, este o buna ocazie sa-i ureze "La multi ani!"; la urmatoarea vizita la banca, este binevenit sa intrebe ce mai face nepotelul sau cum i-a placut cadoul).
- Administreaza nemultumirile si reclamatiile clientilor.
- Responsabilitati de vanzare a produselor bancare si de loializare a clientilor:
- Informeaza clientii in detaliu despre caracteristicile produselor cumparate;
- Informeaza clientii despre promotii, oferte speciale, avantajele sau adecvarea cumpararii unui anumit produs;
- Pune la dispozitia clientilor materiale informative;
- Prezinta fiecarui client alte produse bancare ce pot raspunde nevoilor specifice.
Responsabilitati de raportare si de verificare a operatiunilor efectuate.
Cerinte:
- Cunostinte detaliate ale legislatiei si ale normelor in domeniu;
- Cunostinte avansate de mentinere a relatiei cu publicul ("customer care");
- Cunostinte de tehnici de vanzari;
- Cunoasterea rapoartelor si a conceptelor financiare.
Educatie:
- Studii superioare, preferabil economice sau juridice.
- Cursuri in tehnici de vanzare si administrare a relatiilor cu clientii.
- cumparari/vanzari de valuta pe piata interbancara;
- constituiri de depozite la termen;
- cumparari de certificate de depozit;
- alimentari si rambursari de sume provenite la platile din carduri;
- transferuri intre conturile aceluiasi client etc.
Responsabilitati de mentinere a bunelor relatii cu clientii: