O politica de blogging
Avem blogosfera de trei ani. Peste 2,6 milioane de utilizatori romani de Internet citesc bloguri, altele decat cele de firma. Doar cateva companii si-au asumat riscul pionieratului. E momentul sa tragem linie si sa separam entuziasmul de realism si teoria de practica.
Diferenta dintre un site de companie si un blog comercial este ca in timp ce site-ul este o prezentare statica, al carui continut se schimba rar, cu exceptia sectiunilor de stiri/presa, blogul este un instrument bazat pe continut permanent actualizat si pe interactiunea cu publicul-tinta vizat, si nu doar o prezentare unidirectionala.
Marea problema pe care companiile o intampina atunci cand iau in calcul sau in piept problema unui blog este continutul. El trebuie construit si dezvoltat astfel incat sa creeze interactiuni, atat directe, cu publicul tinta, cat si indirecte, prin raspandirea continutului pe Internet, unde va gasi sau va putea fi descoperit de respectivul public-tinta.
Daca pentru site-ul de companie, continutul e clar, fiind necesara doar o impachetare intr-o forma cat mai adecvata, pentru blogul de companie doar cateva firme au reusit sa gaseasca o formula fericita. De regula, intalnim doua cazuri:
1. Companii cunoscute, care isi permit sa prezinte ultimele lor noutati, intr-un stil neconstrans de rigorile site-ului de companie;
2. Companii necunoscute, care vor sa-si atraga o parte din comunitatea de business sau de utilizatori care le intereseaza. In primul caz, in functie de numarul de utilizatori sau de clienti interesati de noutatile respective, compania isi poate crea sau nu o masa critica de cititori pe blog. In cel de-al doilea caz, compania trebuie sa le ofere utilizatorilor un volum suficient de „utilitate” sau o forma de divertisment.
Dupa trei ani de incercari, ar trebui sa fie limpede ca blogul poate avea si efecte directe asupra vanzarilor, insa nu acesta este scopul sau principal.
Printre obiectivele pe care le poate atinge:
- cresterea interactiunii cu clientii sau cu alte grupuri vizate;
- cresterea afinitatii fata de prezenta online a companiei;
- crearea de bunavointa in randul utilizatorilor, pentru a preveni si pentru a minimiza momentele de criza;
- cresterea gradului de revenire pe site a utilizatorilor care il viziteaza;
- atragerea cat mai multor persoane din grupurile-tinta dorite in conversatiile online de pe blog;
- generarea de preluari ale articolelor pe alte bloguri, pe retele sociale si chiar in presa;
- la nivel intern, poate asigura o mai buna comunicare cu angajatii si o mai mare implicare in randul acestora.
Pe scurt, un blog poate contribui la o prezenta online mai bogata si mai vizibila. Pentru o firma mica, prezenta pe piata de putin timp, poate fi o solutie de promovare. Insa, e nevoie de continut si interactiuni.
Un plus de utilitate
Pentru orice companie care nu se bucura de o vizibilitate foarte mare in domeniul in care activeaza, iata cateva idei de continut care ar putea aduce un plus de utilitate unor potentiali consumatori de blog:
- sfaturi despre masura in care activitatea companiei ii poate ajuta sa faca unele lucruri mai bine, mai repede, mai usor. Nu e neaparat necesar ca respectiva companie sa isi promoveze direct produsele sau serviciile pe care le ofera. Acestea pot fi tratate necomercial, cu o orientare exclusiva pe utilitate si pe perspectiva clientului;
- moduri inedite de utilizare a produselor si/sau serviciilor;
- raspunsuri la probleme frecvente ale utilizatorilor din grupurile-tinta, conexe cu activitatea companiei (fara a transforma blogul intr-un instrument de suport);
- luari de pozitii sau comentarii ale companiei, ale persoanelor-cheie fata de anumite evenimente sau fapte relevante;
- idei despre produse sau servicii viitoare;
- politicile de responsabilitate ale companiei;
- profiluri de clienti si modul in care folosesc acestia produsele/serviciile companiei (informatii utile pentru ceilalti, nu simple testimoniale);
- facilitarea intalnirilor virtuale cu personalitati din cadrul companiei, sau specialisti la nivel national/international din domeniu;
- comentarii, perpective noi si completari la ideile relevante aparute pe alte bloguri;
- extragerea unui maxim de utilitate pentru cititori de la evenimentele la care participa compania: noutati comentate, fotografii.
Pe baza acestor sugestii, orice specialist in comunicare dintr-o companie poate concepe un plan de continut pentru un blog de companie. Ideea centrala care trebuie scrijelita pe perete este: „Daca site-ul de companie este despre companie, blogul de companie este despre potentialii lui cititori si despre ce le-ar putea aduce acestora satisfactie, valoare, utilitate”.
Ca stil, blogul se preteaza la un limbaj cat mai apropiat de cel natural, corect gramatical, insa simplu si usor de inteles, „pe limba clientului sau a potentialului cititor”. Este un exercitiu esential pentru orice comunicator sa experimenteze acest stil, pentru ca mai mult ca sigur va fi activ pe un blog in urmatoarele 12 luni. Mai mult, se recomanda ca persoana in cauza sa aiba o prezenta personala online consistenta.
Cele mai bune actiuni
Avem continutul, cum cream interactiunea? Lasand loc de replica la fiecare articol, mai mult – stimuland raspunsurile, comentariile si completarile. Pregatiti-va o politica transparenta de aprobare a comentariilor, pentru a preveni situatiile in care va trebui s-o aplicati, si atrageti cat mai multi utilizatori in discutie, prin continut, prin generarea de idei cu potential de raspandire si in alte canale, sau folosind scurtaturile clasice (campanii de comunicare).
Dincolo de reactiile generate de fiecare articol in parte, puteti crea si o serie de actiuni dedicate blogului de companie, care sa se regaseasca intr-un calendar. Acesta poate cuprinde, de exemplu, zilele speciale ale companiei, precum si actiunile derulate pe blog pentru a le crea expunere. Putem lua in calcul si interviurile cu anumite personalitati din industrie, alese de utilizatori. In acest fel, orice cititor al blogului isi poate spune parerea despre persoana pe care ar vrea sa o citeasca pe blog. Inaintea lansarii unui nou produs, cititorii blogului de companie pot fi invitati sa isi spuna parerea despre anumite probleme pe care le rezolva noul produs etc.
Un alt lucru pe care trebuie sa il ia in calcul companiile este ca propriii lor angajati sunt deja prezenti in mediul online. Unii dintre ei au bloguri, altii citesc bloguri zilnic sau saptamanal, iar o parte dintre ei lasa comentarii. De aceea, este nevoie de o politica de blogging la nivelul intregii companii care poate fi extinsa si la alte canale de social media, care sa le explice tuturor modul responsabil de a se comporta pe Internet (A le cere sec angajatilor sa-si distanteze opiniile personale de cele ale companiei nu functioneaza. Oamenii vor asocia mereu angajatii cu companiile la care lucreaza, indiferent de ce scriu acestia ca „disclaimer”).
Asadar, posibilitatile sunt infinite, trebuie gasite in fiecare caz cele mai potrivite actiuni (de cele mai multe ori, cele care aduc cele mai mari rezultate cu cel mai mic efort, alteori doar cele care aduc cele mai bune rezultate).