Nu ai nevoie de promovare dacă vrei să creşti la serviciu
Situaţia este valabilă indiferent că lucrezi într-o corporaţie, într-o organizaţie nonprofit sau într-o agenţie guvernamentală. Deci ce-ar trebui să faci atunci când, în ascensiunea ta spre culme, ajungi în zona de podiş sau de „platou întins” şi ştii că te afli doar la mijlocul drumului pe care ai vrea să-l parcurgi în carieră?
Mai întâi, fă-ţi un inventar al resurselor şi al potenţialului tău. Îţi place mult să lucrezi cu colegii tăi şi să înveţi lucruri noi de la ei? Te simţi încă energizat de misiunea organizaţiei tale? Dacă răspunsul este „nu”, s-ar putea să fi venit vremea să-ţi vezi de drum. Dar dacă răspunsul este „da”, gândeşte-te în ce moduri ai putea creşte, profesional şi personal, chiar aflându-te în „platou”.
Mişcările laterale pe care le faci în interiorul organizaţiei tale pot fi o cale excelentă de a dobândi noi abilităţi şi relaţii, precum şi de a fi expus la alte produse şi servicii decât cele cu care ai lucrat până acum. Ca să poţi explora noile oportunităţi din interiorul firmei, poţi să desfăşori nişte „interviuri” prin care să obţii informaţii, să te întâlneşti şi să discuţi cu liderul altei divizii sau al altui departament. Poţi să îţi asumi nişte sarcini „transversale”, care să implice şi alte departamente decât pe al tău; sau poţi să te oferi, în mod voluntar, să te muţi, de exemplu, de la un departament care se ocupă efectiv de afaceri şi este aducător de venituri, într-o funcţie într-un departament de staffing, precum: departamentul financiar, cel de resurse umane sau cel care se ocupă de operaţiuni. Şi, într-adevăr, corporaţii precum Kraft consideră rotaţia rolurilor ca fiind o practică-standard prin care construiesc nişte lideri dezvoltaţi din toate punctele de vedere, într-un mod complet şi echilibrat, aşa că îi invită pe managerii „de linie” să preia roluri în departamente de staffing.
O altă cale pe care o poţi urma pentru a creşte profesional când te afli în „platou” este remodelarea actualului tău rol. Pentru aceasta este necesar să-ţi faci un inventar al activităţilor pe care ai vrea să le îndeplineşti mai des sau mai extins şi mai profund şi apoi să începi, pur şi simplu, să le desfăşori. Lucrând concertat împreună cu ceilalţi membri ai echipei din care faci parte, poţi să retrasezi câteva dintre graniţele existente între rolurile fiecăruia, pentru a crea oportunităţi de extindere pentru ceilalţi, pe măsură ce îţi schimbi responsabilităţile ca să creezi spaţiu pentru propriile tale noi provocări, pe care ţi le-ai asumat şi pe care vrei să le depăşeşti.
Un loc bun în care poţi să cauţi asemenea provocări este cel de pe „farfuria” şefului sau şefei tale directe (întreabă-te dacă are zone de responsabilitate care ţie ţi se par interesante şi pe care, dacă le-ai prelua, ar ajuta-o să se elibereze). Caută apoi în „locul” în care se cumulează şi se analizează rezultatele sondajelor de opinie făcute în rândul angajaţilor şi în rândul clienţilor sau al consumatorilor. În acest fel poţi afla dacă există nevoi pe care organizaţia ta nu le satisface şi care ar putea fi îndeplinite cu ajutorul unora dintre abilităţile tale.
Fără să te muţi în alt rol, poţi să-ţi satisfaci nevoia de a explora zonele adiacente prin a-ți exercita influenţa în diferite moduri: prin mentoring-ul activ oferit altora, prin construirea de comunităţi interne de practică (grupuri de oameni care sunt practicanţi ai aceleiaşi profesii, preocupaţi sau chiar pasionaţi de ceea ce fac, care se întâlnesc în mod regulat, cel mai adesea într-un cadru informal pentru a-şi împărtăşi experienţele prin care trec şi informaţiile pe care le deţin, cu scopul de a învăţa cum să facă mai bine ceea ce fac în profesia lor, n.tr.) sau prin faptul că te oferi să reprezinţi organizaţia în relaţia cu alte organizaţii, asociaţii sau instituţii.
O altă cale prin care îţi poţi construi credibilitatea şi noile oportunităţi atunci când te afli în „platou” este cea prin care îţi aprofundezi abilităţile. Poţi să realizezi acest lucru „on the job” – căutând în companie pe cineva care să-ţi fie mentor sau oferindu-te să intri într-o echipă care se ocupă de un proiect special – sau „off the job”, urmând un training formal pentru dezvoltarea abilităţilor de leadership.
Majoritatea managerilor secolului XXI se vor trezi, mai devreme sau mai târziu, că au ajuns la un platou în traseul pe care-l parcurg în carieră. Înainte de a ceda tentaţiei de a sări pe un nou versant abrupt, gândeşte-te dacă nu cumva tocmai extinderea pe care o faci din locul în care te afli ar putea să fie calea cea mai bună de urmat pentru a-ţi construi abilităţile – atât cele profesionale, cât şi cele personale – necesare pentru următoarea ascensiune.
Jordan Stark este executive coach la firma NEXT STEP PARTNERS, ai cărei angajaţi sunt experţi în leadership, care oferă consultanţă şi training liderilor şi organizaţiilor care vor să-şi depăşească limitele. Katie Smith Milway este partener la biroul din Boston al THE BRIDGESPAN GROUP – o organizaţie nonprofit care oferă consultanţă în managementul organizaţiilor nonprofit sau filantropice –, iar înainte a lucrat ca publisher la firma globală de consultanţă în management BAIN & COMPANY.