Noua lume a comunicarii
Toti acesti factori interni, unii interdependenti, altii datorati subdezvoltarii Romaniei, au fost alimentati de o piata financiara externa extrem de dinamica, de un cost redus al finantarilor si de o euforie a fuziunilor si achizitiilor peste tot in lume.
Anul 2010 si anii care vor urma vor aduce reguli mai restrictive pentru pietele financiare, o mai mare atentie pentru reformarea asistentei sociale – greu incercata de somaj, pensii si cheltuieli imense pentru sanatate – si o piata a muncii cu criterii mult mai dure de performanta. La toate acestea, se adauga niste consumatori mult mai atenti la propriul buget si mult mai chibzuiti, cu obiceiuri de consum slefuite de perioada de criza.
Ce legatura au toate acestea cu comunicarea, responsabilitatea si transparenta? Pentru Romania, ultimii ani au insemnat politici publice iresponsabile care au scapat atentiei publice datorita cresterii economice. Au insemnat abuzuri ale institutiilor asupra companiilor, trecute cu vederea si rezolvate "amiabil" datorita vitezei investitiilor, ratelor mari de profit si cresterilor cu doua cifre. Consumatorul a devenit supusul bancilor, datorita cererii imense de creditare, la fel cum angajatorul a devenit prizonierul angajatului, datorita dezvoltarii afacerilor.
De acum incolo, este posibil ca singura cale de crestere durabila sa se bazeze pe responsabilitate fata de toti cei implicati intr-un anumit proces si fata de acele entitati denumite de manualele de management "stakeholders". Cu resurse mult mai putine si mai scumpe, statul va avea nevoie de tot sprijinul sectorului privat pentru a se reforma, ceea ce presupune crearea unor instrumente de dialog si transparenta. In acelasi mod, nevoia bancilor de a-si ajuta clientii si de a-si pastra volumul afacerilor va presupune o atentie mult mai mare catre problemele firmelor si, de asemenea, responsabilitatea pentru gasirea de solutii la problemele sau nevoile oamenilor. Astfel de exemple pot fi regasite in orice industrie sau domeniu, de la criza invatamantului – care pleaca de la lipsa unui dialog eficient despre scoala romaneasca – pana la insasi industria de comunicare.
Minunata lume noua inseamna ca succesul, ratele de crestere si victoria in alegeri vor depinde din ce in ce mai mult de cunoasterea si respectarea intereselor celor direct sau indirect afectati. Pentru ca aceasta criza ne-a transformat pe toti in fiinte mult mai responsabile si mai concentrate catre rezultat. Iar comunicarea va avea puterea de a crea rezultate durabile, de a diferentia intre castigatori si cei care pierd si de a asigura succesul politicilor dure care vor veni.