Noi valuri in FMCG
Cresterile au fost valabile atat in cazul salariatilor cu experienta profesionala mare, cat si in cel al angajatilor entry level. Aceste grile au devenit de referinta in cautarea unui job pentru orice candidat, multi emitand pretentii, fara a mai tine cont de propriile abilitati, cunostinte sau experienta. Prin urmare, piata ultimilor doi ani a fost o piata dictata de angajati, mai ales pe fondul lipsei fortei de munca. In cele mai multe cazuri, companiile nu au avut incotro, ci au fost nevoite sa ofere pachete foarte mari pentru a obtine oameni pe posturile vacante.
De exemplu, in prima jumatate a acestui an au fost cresteri de 20-30%, chiar mai mari in unele cazuri. Negocierile pentru acceptarea unei oferte erau destul de dure si se ajungea sa se discute chiar si despre lucruri precum tipul de telefon mobil oferit de firma, tipul masinii (inclusiv daca era vorba de o masina pe benzina sau pe motorina, desi cheltuielile erau decontate de companie).
Noutati
Pe de alta parte, anul acesta au iesit in evidenta cateva pozitii destul de noi in Romania, pe care deocamdata lucreaza destul de putine persoane. Este vorba de functiile de Category Manager si Trade Marketing. Daca in legatura cu prima functie, potentialii candidati erau constienti ca e o pozitie de nisa si ca pentru ei reprezenta o adevarata sansa, pe pozitia de Trade Marketing (care este tot o functie de nisa) situatia este cu totul alta.
Desi este un domeniu aparut de curand la noi, cei cativa oameni pregatiti au devenit deja foarte scumpi. Un pachet salarial pentru aceasta pozitie ajunge chiar si la 4.000 de euro net, plus masina si alte beneficii, iar minimul este de 2.000 de euro net, plus beneficii. Problema pe care o vad eu este diferenta foarte mare dintre pregatirea celor cu salariul maxim si a celor cu salariul minim, intrucat la o valoare de 2.500 de euro net pe luna, vorbim doar de incepatori.
Salariile stagneaza, beneficiile sunt taiate
In prezent, pachetele salariale lunare se afla, cu aproximatie, la urmatoarele niveluri:
- un Sales Manager: 3.000-5.000 de euro net;
- un Key Account Manager: 2.500-3.500 de euro net;
- un Area Sales Manager: 2.000-3.000 de euro net ;
- un Marketing Manager: 3.000-5.000 de euro net;
- un Brand Manager: 2.000-3.000 de euro net.
Toti acestia primesc in plus, lunar, un bonus de aproximativ 10-20% din salariul anual brut, masina – nelimitat, laptop, telefon mobil nelimitat, asigurare medicala, asigurare de viata, tichete de masa si abonament la sala de fitness. Un CFO poate avea un salariu lunar net de 3.000-5.000 de euro si beneficii identice cu cele prezentate anterior. In schimb, un Financial Controller are 2.000-3.000 de euro net pe luna plus bonus, fara masina, telefon mobil cu minute limitate, asigurare medicala si tichete de masa. Un Chief Accountant are un salariu lunar net cu aproximativ 500 de euro mai mic decat cel care ocupa functia de Financial Controller.
In acest moment, in care criza mondiala este evidenta si in care este clar ca Romania nu va fi ocolita, comportamentul angajatorilor incepe deja sa se schimbe si sa devina mai cumpatat. Ceea ce se va intampla de acum incolo, pe fondul crizei economice, vor fi efecte precum stagnarea salariilor, eliminarea unora dintre beneficiile care nu sunt un must, de genul abonamentelor la salile de fitness si altele. In plus, nu se mai poate vorbi de cresteri sau de angajari mai mult decat este strict necesar. Se vor face angajari strict pentru functiile-cheie unde exista lipsuri si fara de care activitatea companiilor este periclitata.
De asemenea, vor aparea foarte multe restructurari, astfel ca performanta va fi definitorie pentru pastrarea locului de munca. Va fi momentul in care nu se va mai putea supralicita pentru a obtine un job, ci se va accepta cat se ofera. Un lucru e clar: anul viitor va fi un an de cotitura in economie, in mentalitate si in comportament.