MySafeKid, sistem de protecţie a copiilor
„Eram în afara ţării, împreună cu fiica mea, într-un magazin. Cred cu tărie că sunt o mamă responsabilă, a cărei principală preocupare a fost întotdeauna grija şi siguranţa pentru proprii copii.
Şi, cu toate acestea, într-o clipă, copilul meu a dispărut de sub privirea mea. Ea era asmatică şi nici nu ştiam de ce să mă tem mai tare: că a dispărut de lângă mine sau că poate să intre în criză imediat ce începe să plângă, iar eu nu eram lângă ea. Bineînţeles că sprayul ei pentru astm era în poşeta mea. Şi tot acolo, în portofel, se afla poza ei. Dar poza era cu fetiţa mea la patru ani, nu mă înduram să o schimb, era aşa drăguţa. Însă, nu mai semăna deloc, într-un an se schimbase foarte mult”, povesteşte Cristiana Mateoiu, care a avut marele noroc să îşi găsească copilul după 45 de minute.
„Am găsit-o la un alt etaj. Era înconjurată de vânzătoare care încercau să o liniştească însă fetiţa nu numai că nu ştia deloc franceză, dar nici nu mai putea vorbi pentru că era într-o criză provocată de astm. Deşi totul s-a terminat cu bine, nu am putut să uit că această nefericită întâmplare se putea termina într-o tragedie. Practic, aşa mi-a venit ideea că trebuie să fac ceva în această direcţie”, povesteşte Mateoiu.
Proiectul este inspiriat din sisteme silimlare folosite în SUA şi ţări dezvoltate din Europa de peste 16 ani. În Romania el a fost creat prin consultarea cu specialişti în domeniul dispariţiei copiilor şi beneficiază de suportul Poliţiei Române, dar şi al Ministerului Educaţiei.
Sistemul constă, în principal, în câteva componente:
Un ”buletin de identitate al copilului”. Un exemplar este ţinut de părinte, iar altul de copil.
Utilitatea cardului: de cele mai multe ori copilul este găsit de o persoană care chiar doreşte să-l ajute sa-şi găsescă familia. În acest caz, este foarte simplu să contacteze imediat mama sau tatal, consultând informaţiile de pe el.
În acelaşi timp, părinţii îşi caută eficient copilul, întrebând despre el în timp ce utilizează propriul card, care conţine o poză actualizată a copilului.
Aplicaţia MySafeKid– cu ajutorul ei părinţii pot transmite în doar câteva minute alerta de dispariţie printr-un email care conţine toate datele necesare demarării căutării.
Aplicaţia este instalată pe un mini CD tip business-card sau pe un USB tip card, care de asemenea este păstrat în portofel alături de cardul MySafeKId. În cazul în care copilul nu a apărut în primele zece minute (nu s-a primit niciun telefon, nu este nimeni care l-a recunoscut din poza prezentată de părinte), un membru al familiei se conectează la un calculator cu platforma Windows şi cu conexiune la Internet şi, după ce introduce datele legate de dispariţie (când, unde, cu ce era îmbrăcat etc), trimite informarea cu subiectul ”Urgenţă!Copil Dispărut!”printr-un email automat (doar apăsâd Send) către unitatea centrală a Poliţiei Române care se ocupă de copii dispăruţi, unitatea teritorială din oraş, Centrul Focus pentru Copii Dispăruţi, firma de securitate, adresele de email ale părinţilor şi către orice altă instituţie sau persoană care poate ajuta la găsirea celui mic. Mesajul conţine sesizarea dispariţiei, toate datele de identificare (plus poza şi amprente), postere şi pliante în care apare copilul dispărut gata predefinite, printabile imediat.
Toate aceste acţiuni durează maximum 10 minute. Fără această aplicaţie, acţiunile care să ajute la găsirea copilului pot fi făcute în mult mai mult timp, poate chiar o zi sau două.
Costurile sistemului diferă în funcţie de numărul de componente (carduri, CD-uri, USB-uri) şi de numărul de copiii din familie, variind între70 şi 125 de lei pentru un copil. Pentru copiii care au până în şase ani, sistemele se reînoiesc odată la şase luni, pentru cei mai mari, o singură dată pe an.
Sistemul poate fi procurat direct de către părinţi prin comanda online pe site-ul www.copilinsiguranta.ro sau prin intermediul grădiniţelor/şcolilor partenere.