Metalimbajul – Cuvinte care vand, cuvinte care… recruteaza (II)
Studii facute in anii ’70 de catre cercetatorul american Rodger Bailey arata cum putem detecta ce ii motiveaza pe oameni, analizandu-le limbajul. De exemplu, unii oameni au un nivel de energie foarte ridicat si sunt rapizi atunci cand iau decizii. Acestia mai sunt numiti si proactivi. La polul opus se situeaza persoanele care au nevoie de timp indelungat pentru reflectie si analiza inainte sa treaca la actiune. Acestia sunt reactivii. Shelle Rose Charvet, autoarea cartii "Cuvinte care schimba minti" (ed. Amaltea, 2006) descrie proactivii si reactivii astfel:
Proactiv – foloseste propozitii scurte, structura a frazei clara si curata si are un stil direct. Vorbeste repede si ii este dificil sa stea pe scaun pentru perioade lungi de timp.
Reactiv – foloseste fraze lungi, cu propozitii incomplete, verbe la diateza pasiva si are dorinta de a sta pe scaun pentru perioade lungi de timp.
Sa luam un caz concret: Un lider de echipa care vorbeste despre modul in care face sedinte cu echipa sa. In functie de preferinta lui motivationala, el ar putea vorbi astfel:
Proactiv: "Am o sedinta cu echipa mea in fiecare luni".
Reactiv: "Desi toata lumea s-ar putea intreba daca este cu adevarat necesar sa avem o sedinta in fiecare luni, este important sa tii cont de faptul ca oamenii au nevoie sa stie ca sunt ascultati".
Exemplul de mai sus este unul… "extrem". Majoritatea oamenilor nu sunt exclusiv proactivi sau reactivi, ci au o inclinatie motivationala preponderent proactiva sau reactiva. Astfel, limbajul lor va fi unul mai scurt si la obiect sau mai analitic si laborios in functie de apropierea de o tipologie sau cealalta.
Din perspectiva metalimbajului, persoanele proactive sunt atrase ca un magnet atunci cand aud sau citesc cuvinte "de actiune" si propozitii scurte, iar atentia reactivilor este atrasa de formulari laborioase si cuvinte ce denota reflectie si analiza.
Iata cateva exemple:
Proactiv
- apuca-te de treaba; fa-o; sari; de ce sa astepti; acum; imediat; dinamic, rezolv-o; preia initiativa; sa ne grabim.
Reactiv
- sa ne gandim; o sa intelegi in intregime; asta o sa iti arate de ce; gandeste-te la asta; asta o sa iti clarifice problema; gandeste-te la raspunsul tau; ai putea lua in consideratie
Observatie foarte importanta:
Daca apartii in mod pregnant uneia dintre cele doua categorii, vei simti probabil o reactie de disconfort cand citesti cuvintele care ii motiveaza pe cei din categoria opusa!
Proactivii pur si simplu elimina din spectrul atentiei lor formularile laborioase ce contin verbe la diateza pasiva. La randul lor, reactivii simt un disconfort puternic la auzul mesajelor imperative.
O cale mai directa catre "lista scurta" in recrutari
O aplicatie foarte practica a acestei analize este legata de scrierea anunturilor de angajare.
Iata mai jos doua anunturi din ziar, unul pentru oameni proactivi, celalalt pentru reactivi:
In mod evident, cele doua anunturi sunt scrise bine din perspectiva metalimbajului (de aceea le-am si ales).
Anuntul din stanga atrage inca din titlu atentia proactivilor, iar anuntul din dreapta, prin textul laborios si cuvintele "statice" (experienta, seriozitate, capacitate) atrage atentia reactivilor.
Cel mai probabil, acestea sunt si tipologiile potrivite pentru locurile de munca ofertate.
Imi este greu sa imi imaginez un documentarist proactiv.
La fel de greu imi imaginez o persoana reactiva, care sta pe un scaun si analizeaza cum se incarca si descarca marfa din depozit!
Cele doua anunturi sunt insa cazuri fericite. Exista si cazuri mai putin fericite, in care cei ce scriu anunturile atrag atentia unor candidati nepotriviti pentru postul ofertat.
Rezultatul?
O multime de oameni cu atitudine (motivatie) nepotrivita aplica pentru post, iar recrutorii compun greu listele scurte pentru interviu.
Acest neajuns poate fi evitat daca pe baza cerintelor postului stim ce tipologie motivationala este de dorit si in consecinta formulam anuntul ca sa atraga oameni cu atitudinea potrivita. Este mai simplu si mai eficient asa.