MBA intr-o tara capitalista cu traditie
Dar cum se poate realiza acest deziderat rapid, eficient si pe arii extinse in sectoarele productive, de servicii sau comerciale din Romania, o tara in care teoria de sorginte anglo-saxona in domeniul management-ului se cere aplicata la probleme curente, uneori atipice, si in care educatia formala in sfera afacerilor exista numai la nivel de invatamant superior si e de relativ putin timp, avand o varsta de doar 14 ani? Cat mai multi detinatori ai unei diplome de MBA poate fi solutia, aceasta fiind unanim recunoscuta in lume ca cea mai inalta calificare in domeniul managementului in afaceri.
In contextul in care diplomele romanesti universitare si postuniversitare, inclusiv MBA, nu sunt deocamdata echivalate in Occident, romanii educati care viseaza sa lucreze intr-o companie nationala straina sau multinationala din tara sau aiurea se vor gasi in situatia de a-si masura fortele in competitia cu colegii lor straini, instruiti in lumea capitalismului dezvoltat. Exista desigur dificultatea de a-ti alege programul MBA cel mai potrivit. Pentru ce tara si ce universitate poti opta cand concurenta pe piata educationala de MBA este acerba si toate se intrec in a-si atrage studentii cu programe de cercetare cat mai bogate, diversificate si echilibrate din punct de vedere al raportului calitate – pret?
Study Abroad, un proiect de marketing si consiliere educationala ce promoveaza in Romania programele universitare si postuniversitare a peste 50 de universitati si colegii din Marea Britanie, Irlanda, Elvetia, Belgia, Spania, SUA, Canada si Australia, vine in intampinarea tuturor celor carora le este greu sa aleaga oferta MBA cea mai profitabila pentru viitorul lor profesional.
Dupa ce s-a fixat asupra programului MBA pe care doreste sa-l urmeze la o universitate dintr-o tara occidentala, tanarului absolvent al unei facultati economice din Romania ii ramane sa compenseze, in decurs de un an, un an si jumatate sau doi ani lipsa unei pregatiri in materie de „know-how”, spirit antreprenorial, gandire creativa, capacitate decizionala pe care sistemul de invatamant romanesc in domeniul administrarii afacerilor nu a reusit sa i le formeze. Sa nu uitam ca in SUA, de pilda, copiii de scoala elementara se distreaza de mult cu jocuri participative de simulare a unor situatii in care actorii principali sunt producatori de marfa, furnizori de servicii sau clienti si a caror dezbatere si rezolvare la clasa le dezvolta de timpuriu spiritul de echipa, dar si cel competitiv, capacitatea organizatorica si, in ultima instanta, ambitia de a reusi in afaceri.
Socotind aceasta etapa depasita, tanarul roman, absolvent al unui program de MBA intr-o societate capitalista cu traditie, va incerca sa-si gaseasca un loc de munca in care sa se realizeze profesional si care sa-i valorifice cat mai bine cunostintele dobandite. Va constata ca urcusul sau pe scara ierarhica spre succesul profesional abia incepe.
De exemplu, politica de cadre manageriale a unei mari transnationale se bazeaza pe feed-back vertical, orizontal si transversal, deci pe un strict sistem de control si monitorizare a atitudinilor, actiunilor si eficientei intregului personal de conducere de la toate nivelurile. Asa se identifica tinerii ale caror calitati de conducere sunt promitatoare. Acestia sunt antrenati in programe de instruire „la locul de munca” timp de doi ani inainte de a fi promovati intr-un post de „top management” sau de decizie maxima. Odata ajunsi in varful piramidei, sunt lasati sa-si „exercite talentele”, sau, altfel spus, sunt exploatati la maximum, desigur beneficiind de cel mai inalt nivel de salarizare. Numai ca statisticile arata ca, dupa trei ani de zile, randamentul acestor adevarate „motoare Lamborghini” scade, asa incat ei vor fi „retrogradati” la functia de consilier si instructor, iar ciclul continua… Unui asemenea sistem concurential trebuie sa-i faca fata, la limita desigur, romanul ce a reusit sa obtina o diploma MBA cu recunoastere internationala.
In concluzie, o diploma MBA, eliberata de o universitate occidentala, confera detinatorului roman recunoastere profesionala si legitimitatea competentelor sale de conducere, reprezentand cea mai buna recomandare pentru integrarea sa in comunitatea internationala de afaceri a secolului XXI.