MBA finalizat cu lansarea afacerii
Alina Marian, Emil Olteanu şi Tiberiu Lupu au petrecut doi ani împreună la cursurile EMBA Maastricht School of Management România, timp în care au ajuns să se cunoască bine, să aibă încredere unii în alţii şi chiar să dea formă unei idei pornite de la Emil şi aflată acum în pragul lansării ca business. Faptul că Emil venea din zona ONG-urilor și mai fusese implicat în câteva inițiative antreprenoriale, iar Alina și Tiberiu lucrau în multinaționale (de tehnologie, dar diferite) le-a permis să aibă perspective diferite asupra afacerii. „MBA-ul e gândit în aşa fel încât, înainte să începi, se lucrează foarte mult la climatul şi colaborarea dintre colegi. Există un Discovery Camp în care ne cunoaştem şi încercăm să aducem echipa împreună. Eu am fost singura din zona de resurse umane şi faptul că alți oameni veneau din alte zone a fost un plus, a permis mai multe perspective. Noi am învăţat foarte mult din cursuri, dar am învăţat foarte mult şi din faptul că eram atât de diferiţi. Avem un grad de încredere extraordinar de mare, pentru că am trecut prin foarte multe experienţe împreună. Cu oricare dintre colegii mei aş face un business. Și acum am rămas foarte conectaţi”, spune Alina.
CITEȘTE ȘI: Sfaturile lui Steve Jobs despre cum să îți învingi teama de eșec
Între Alina, Emil și Tiberiu lucrurile au început să se cristalizeze în timpul cursului de antreprenoriat, când cursanții au fost provocați să vină cu idei de afaceri. Emil și-a amintit atunci de o nevoie pe care o simțise în trecut, pe când lucra în domeniul educației preșcolare. „Am avut câteva experienţe şi am rămas cu ideea de a face ceva în acest domeniu al jucăriilor educative şi al materialelor didactice, pentru că pe atunci era o lipsă de jucării educative de calitate în grădiniţe. Apoi am lucrat foarte mult în domeniul social, pe partea de fundraising mai ales, şi la un moment dat în cadrul MBA-ului când ne-au provocat să venim cu idei, s-a iscat această discuţie despre proiectele pe care le-am putea face”, își amintește el.
CITEȘTE ȘI: Omul de 91 miliarde de dolari: Jeff Bezos, şeful Amazon, a devenit cel mai bogat om al planetei
Ideea
Totul a fost analizat din perspective diverse în timpul cursului de antreprenoriat, profesorii și colegii au avut ocazia să-și spună părerea. Apoi s-a lucrat pe grupuri, iar Emil și Alina au fost în același grup. Tiberiu, care discutase anterior cu Emil despre lansarea împreună a unei afaceri s-a alăturat pe parcurs. „A fost un curs foarte aplicat. Am trecut împreună prin tot procesul acesta: de la care este ideea, din ce unghiuri te uiţi la idee ca să fie viabilă, până la punctul în care am ajuns să facem previzionări de venituri pe următorii 3-4 ani. A fost o experienţă foarte interesantă, comasată în 3 săptămâni. Cumva am simulat ce se întâmplă în realitate”, spune Alina.
Testarea
Dar punctul culminant în care au decis să transforme proiectul în realitate și să-și riște banii lor și ai potențialilor investitori a fost când au văzut reacția unor investitori internaționali veniți de la Praga pentru simularea unui pitch. „Cursul de antreprenoriat a fost extrem de aplicat şi s-a terminat practic cu un pitch, un scenariu pe care l-am prezentat unor potenţiali investitori internaţionali. După feedbackul pe care îl primisem deja de la ceilalţi colegi, am intrat în acest pitch extrem de optimiști că am construit ceva care pare să fie viabil. Practic acela a fost momentul în care am zis că ar trebui să ne facem gânduri serioase şi să testăm un pic ideea. Testare care înseamnă verificare cu networkul nostru personal. Să vedem dacă se potriveşte pieţei și cererii”, spune Emil. Tiberiu adaugă: „A fost foarte multă presiune şi faptul că acești investitori care ascultă mii de pitch-uri anual au validat conceptul ne-a dat încredere”.
CITEȘTE ȘI: Cum să înveți din trecut, fără să rămâi blocat în el
Afacerea se adresează familiilor tinere, obișnuite să cumpere online, dar sunt vizate și parteneriate cu firme multinaționale, after schools sau grădinițe care ar putea fi interesate de proiect. „Noi venim cu o soluție la problema pe care am sesizat-o în piață, și anume faptul că cei mici se plictisesc rapid de jucării și pun presiune pe părinți să vină cu ceva nou. Jucăriile zac într-un colț al gospodăriei, uitate, și ajung fie la rude și prieteni, fie se deteriorează în timp și se aruncă. Evertoys vine cu propunerea de a oferi copilului jucăria potrivită la momentul potrivit, totul pe baza unui abonament la joacă”. De exemplu, dacă alegi varianta de abonament EDUBOX vei primi o cutie cu jucării selectate de un pedagog și gata asamblate, în funcție de vârsta copilului și de direcția de dezvoltare pe care ai ales-o: motricitate, creativitate, domeniul cognitiv etc. Odată cu dezvoltarea copilului se schimbă și conținutul cutiilor.
Compania
După simularea pitch-ului, au trecut la etapa testării: au făcut un chestionar pe care l-au distribuit printre cunoscuți, au primit alte reacții pozitive, așa încât spre sfârşitul anului trecut au înregistrat compania. „Cred că am pornit la drum pe bune într-un final, pentru că am simţit că, după câteva luni în care am tot discutat despre idee și am făcut simulări şi scenarii de business, funcţionăm şi că e o oportunitate fantastică pe care nu vrem să o pierdem”. Emil crede că tocmai complementaritatea pe care au descoperit-o în timpul cursurilor face din echipa lor una funcțională. „Pe parcursul celor doi ani ne am cunoscut foarte bine unii pe alţii. Şi nu ne-am cunoscut atât ca prieteni de suflet, cât mai degrabă în sensul de profesionişti. Fiecare am învăţat care sunt părţile pozitive ale celorlalţi, care sunt părţile mai slabe, ne-am dat seama unde performează unul, unde performează celălalt”.
CITEȘTE ȘI: La doar 21 de ani vrea să dea lovitura cu vinul de mure „made in Ţicleni”
Acum Emil e implicat full-time în proiect. Tot el este cel care a conceput platforma online unde părinții se pot abona la serviciul de închiriere de jucării. Alina se ocupă de partea de marketing și experiența consumatorului, iar Tiberiu de partea operațională. „Cred că facem echipă bună împreună. Eu mă ocup de bucătăria firmei. Deşi toţi facem de toate şi contribuim cu păreri în toate zonele, mie mi-a revenit zona aceasta: înregistrarea firmei, partea de sediu, contabilitate etc.”
Investitorii
90% din ceea ce au planificat în cadrul cursului de antreprenoriat de la MBA s-a păstrat în ceea ce au construit până acum, spune Alina. Și-au mai cizelat mesajele-cheie, și-au definit poziționarea pe piață, au mai venit cu idei de linii conexe pentru mărirea veniturilor. Ba chiar au reușit să convingă investitorii să li se alăture în aventura în care au pornit. Banii lor și cei ai investitorilor, 50.000 de euro în total, sunt folosiți pentru pornirea afacerii.
CITEȘTE ȘI: Portretul celui mai bogat om din Europa: e discret, modest și mănâncă alături de angajați la cantină
Acum sunt în etapa de testare, dar până la Paște speră ca Evertoys să fie lansată. „Beta testul înseamnă o selecţie de 23 de familii care s-au înscris pe platformă şi au primit primele cutii cu jucării. Am avut grijă să fie un mix de ambalaje şi de produse ca să testăm cât mai mult din ce înseamnă latura operaţională, destul de intensă în modelul nostru de business. În paralel, după ce primele cutii sunt trimise, lansăm şi platformă, o să avem primul stoc disponibil şi o să preluăm comenzi. N-o să aşteptăm să finalizăm 100% beta testul, ci o să pornim paralel puțin mai devreme”, spune Emil. „După ce ne validăm partea de sortimente şi anumite funcţionalităţi ale platformei, vom începe”, spune și Tiberiu.
Sharing economy
Într-un an și trei luni ar trebui să ajungă la break even și să câștige primul euro. Le-ar fi necesare între 350 și 450 de abonamente, potrivit estimărilor. Ideea lor de a înlocui achiziția de jucării cu un serviciu de furnizare a acestora, pe baza unui abonament (de fapt, sunt trei tipuri de abonamente disponibile), nu e total nouă pe piața românească, dar conceptul de sharing economy e încă la început.
Cei trei antreprenori recunosc că există unele riscuri, dar sunt dispuși să și le asume. „Fricile sunt de ambele părţi. Frica noastră e că nu ştim cât de buni sunt oamenii. În sensul că nu ştim în ce măsură va fi răsplătită această încredere pe care noi o dăm familiilor – ei practic vor avea acces la nişte produse premium, la costuri mult mai mici decât preţul de raft. Este un credit constant pe care îl dăm clientului. Evident că există apoi un moment în care începem să ne recuperăm investiţia. Pe de altă parte, există şi teama clientului de a folosi ceva ce a fost deja utilizat de altcineva”.
Niciunul dintre cei trei fondatori nu are copii, dar toți au văzut la prieteni și rude că jucăriile de calitate sunt prea puțin folosite, pentru că micuții se plictisesc de ele și le abandonează. N-ar fi mai ușor pentru părinte să primească jucării de calitate, selectate de un pedagog cu experiență, să le folosească o vreme și apoi să le restituie, plătind doar un abonament lunar? Totul făcut ușor, printr un simplu click? Jucăriile ar putea apoi ajunge la alt copil, după o igienizare corespunzătoare, și în final distribuite, prin intermediul unor organizații partenere, la copiii pentru care nimeni nu poate plăti un abonament. La aceste întrebări doar piața va putea răspunde.
- Acest articol a apărut în Ghidul MBA 2016 care poate fi comandat la e-mail: [email protected] sau la telefon: 0372 957 247, 0728 901 905
Ghidul MBA 2017 poate fi achiziţionat de la punctele de presă din reţeaua LAGARDERE Travel Retail şi Avec MM sau poate fi comandat la e-mail: [email protected] sau la telefon: 0372 957 247, 0728 901 905.
GRATUIT pentru abonaţii revistelor CARIERE şi HR Manager.
Ghidul MBA 2017 poate fi cumpărat și de aici: https://www.cariereonline.ro/abonamente