Matei Psatta: „Credeți că oamenii ar mai sta pe Facebook, dacă n-ar avea încredere în această platformă?” Cum să supraviețuiești unei lumi invadate de tehnologie
În cadrul CIO Council National Conference 2017, Matei Psatta, Digital Marketing Specialist, a vorbit despre obiceiurile de zi cu zi în condițiile unei lumi invadate de tehnologie. „Foarte mulți oamenii lasă televizorul deschis mereu, ca să fie «acolo zgomot». Din această cauză, publicitatea se concentrează tot mai mult pe două variante. Pentru Horeca, e făcută să funcționeze fără sonor, adică rulează doar imaginea. Pentru gospodării, în schimb, e făcută să funcționeze doar cu sonor, pentru că omul are televizorul deschis, ca să se simtă conectat, chiar dacă are treabă la bucătărie”, a spus Psatta.
Un alt subiect abordat de specialistul digital a fost smart touch-urile. El consideră că industria smart touch-urilor ar trebui să se adapteze nevoilor oamenilor: „Înainte, partea de «convinience» era cool, pentru că-ți vibra ceasul și vedeai notificările pe telefon. Era tehnologie de dragul tehnologiei. Era mișto s-o faci, a fost marketată super puternic, inclusiv de Apple și alți mari jucători de pe piață, dar avea marea problemă că nu reușea să ofere ceva în plus, care chiar să rezolve o nevoie umană. Aceeași problemă era și cu realitatea augmentată”.
TEHNOLOGIA SE ADAPTEAZĂ ÎN FUNCȚIE DE OAMENI
Psatta a spus că, mai nou, tehnologia se adaptează în funcție de oameni. „Brățările inteligente, spre exemplu, au apărut ca o reacție la faptul că oamenii făceau din ce în ce mai mult sport. Începuse trendul alergatului, oamenii voiau să se simtă mai bine în pielea lor, așa că a apărut o soluție tehnologică la un comportament uman”, a explicat el. Psatta a oferit și un alt exemplu al schimbărilor generate de companii la cerințele oamenilor. „Site-ul Amazon are două butoane de «continue». Prima reacție e că-i un bug, dar adevărul e că există oameni pe această planetă care nu-s obișnuiți să scroleze, au rezoluții mai mici pe desktop sau pe laptop și, deci, trebuie să vadă butonul de «continue» și sus, și jos”, a adăugat Digital Marketing Specialistul.
Psatta a amintit și de realitatea virtuală, despre care presa de nișă susținea, în urmă cu aproximativ un an, că va cuceri lumea. „Între timp, a fost reevaluată, iar lumea spune că realitatea virtuală va fi de succes pe segmentul de entertainment. Totuși, ar trebui să stăm un pic și să ne gândim ce nevoie rezolvă ea”, a spus Matei Psatta.
De asemenea, el s-a referit și la iPad și a explicat de ce acesta este un produs de succes, spre deosebire de netbook. „În momentul în care se încerca găsirea celei de-a treia categorii de device-uri, după telefon și laptop, au fost mai întâi netbook-urile. N-au reușit, pentru că acestea nu rezolvau esența umană. Nu erau o alternativă pentru laptopuri, ci doar niște laptopuri mai ieftine. În schimb, iPad-ul rezolvă aceste nevoi și nu este mai slab decât un laptop. Dimpotrivă, are soluții mai bune decât un telefon, din punct de vedere tehnologic, și chiar decât un laptop, din punct de vedere al mobilității”, a spus el.
PIRAMIDA DIGITALĂ
Psatta a prezentat publicului și o piramidă a nevoilor digitale, un mod interesant de a privi produsele tehnologice. Astfel, echivalentul nevoilor de bază umane (mâncare, apă, adăpost etc) sunt, din punct de vedere tehnologic: să scrii un document electronic, să poți sta pe net, să poți căuta lucruri care te interesează etc. Apoi, din punct de vedere al siguranței, consumatorul trebuie să aibă încredere în produsul pe care îl folosește.
„Să luăm exemplu Google”, a explicat Psatta. „Această companie face miliarde din advertising. Dacă lumea n-ar avea încredere că Google funcționează și că știe ce face, credeți că ar mai băga bani acolo? Sau Facebook-ul. Credeți că oamenii ar mai sta pe Facebook, dacă n-ar avea încredere în această platformă? Ei au încredere că datele lor sunt în siguranță acolo. Nici măcar n-are importanță dacă e real sau nu, atâta vreme cât ei sunt convinși de asta”, a completat el.