Market Research Manager
Este o munca ce implica lucrul cu o cantitate mare de date, multa atentie la detalii. Poate parea o munca de rutina, dar este foarte variata si aduce satisfactii pentru ca fiecare proiect este diferit si in categoria mare de cercetare de piata exista o multime de tipuri de studii cantitative (de satisfactie sau de comportament ale consumatorului/clientului, segmentare a pietei, testare a produsului, audit de retail etc.) si calitative (focus grupuri pentru evaluarea strategiei de comunicare, spoturilor publicitare, identificarea motivatiilor consumatorului, a imaginii si pozitionarii brand-ului etc.).
Persoana potrivita pentru acest post are de obicei ca pregatire fie marketing, fie sociologie sau psihologie – prima varianta pentru cunostintele comerciale, a doua pentru cunostintele de cercetare a comportamentului uman. Ca abilitati personale, cele mai importante sunt organizarea si abilitatile de comunicare, pentru ca fiecare proiect de cercetare necesita o capacitate de a planifica fiecare actiune si a respecta termenele limita stabilite initial si implica lucrul in echipa si coordonarea participantilor la studii. Sunt necesare si cunostinte aprofundate de lucru in Word, Excel, Power Point si in diferite programe de analiza statistica a datelor, limba engleza. Lucrul cu datele solicita, nu in ultimul rand, si bune abilitati de analiza si sinteza. Angajatul „perfect” are si cunostinte de project management si de lucru cu programe specifice in acest domeniu.
Obiectiv general:
Analiza continua a schimbarilor pietei pentru a oferi informatii corecte departamentului de marketing si vanzari.
Responsabilitati:
- elaborarea strategiei de market research (definirea nevoilor, stabilirea prioritatilor si a planului de actiune) in concordanta cu strategia globala a companiei;
- design-ul, implementarea, controlul si analiza proiectelor de cercetare, fie ca acestea sunt efectuate in cadrul firmei in cazul unor companii mari, cu un departament de marketing dezvoltat, fie ca se apeleaza la firme specializate; in acest caz managementul relatiei cu agentia de market research este inclusa in atributiile postului;
- interpretarea datelor din punct de vedere strategic in functie de nevoile departamentelor de marketing si vanzari – aceasta presupune o stransa colaborare cu aceste doua departamente in special;
- planificarea si controlul bugetului alocat pentru cercetarea de piata in cadrul companiei.
Daca veti analiza comparativ responsabilitatile Brand Managerului cu ale acestui post, veti observa multe similitudini. Sunt datorate faptului ca in multe companii posturile sunt cumulate (Brand Managerul se ocupa si de relatia cu firma de market research si de initierea proiectelor de acest gen) sau proiectele sunt derulate in cadrul echipei, posturile fiind in colaborare foarte stransa. Delimitarea sarcinilor variaza in functie de domeniul de activitate si marimea companiei.
Pachetul salarial:
Market Research Manager – in functie de companie (si de obicei cele care includ acest post sunt companii mari) poate varia intre 800 si 1200 EURO + telefon mobil +/- masina.
Market Research Executive – in functie de nivelul de pregatire a angajatului, variaza intre 200 si 700 EURO + telefon mobil. Valorile salariale exprima foarte clar importanta acordata unor informatii corecte despre piata pentru elaborarea unei strategii de succes, pentru profitul companiei.