Managerii romani sunt tot mai speriati de viitor
Tendinta este in contradictie cu o imbunatatire modesta, dar evidenta, a nivelului general de incredere din regiune, in contextul in care directorii generali din Europa Centrala se arata din ce in ce mai optimisti in ceea ce priveste perspectivele companiilor lor pe termen scurt.
Potrivit raportului, oamenii de afaceri din Europa Centrala sunt mai optimisti in privinta anumitor indicatori-cheie, precum: accesul la creditare, veniturile obtinute din vanzari sau cheltuielile de capital efectuate in urmatoarele 12 luni. Aceste semne pozitive au contribuit la imbunatatirea indicelui principal care de la lansare, in septembrie 2009, a crescut cu 9,5 puncte la 109,5. Indicele reflecta opinia liderilor de afaceri din Romania, Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia si Croatia.
Chiar daca asteptarile privind perspectivele economiei romanesti se mentin la un nivel similar cu cel din trimestrul patru al anului trecut (46% dintre participanti si-au exprimat optimismul, fata de un procent anterior de 50%), directorii executivi romani se arata mai pesimisti in privinta perspectivelor financiare ale companiilor pe care le conduc. Doar 20% dintre ei asteapta o ameliorare, fata de 37,5%, in T4 al 2009.
Creditarea, marea problema
In mod similar, mai multi directori executivi romani considera creditarea ca fiind mai greu sau foarte greu de obtinut. Cu 53% dintre raspunsuri, acest rezultat se apropie de nivelul indicat in trimestrul trei din 2009. In perioada octombrie – decembrie 2009, participantii din Romania se aratau mai optimisti, 75% dintre ei considerand creditarea foarte usor de accesat.
„Chiar daca rezultatele nu pun mediul de afaceri romanesc intr-o lumina prea buna, eu le-as interpreta ca un semn de prudenta sustinuta din partea companiilor”, spune George Mucibabici, Presedinte Deloitte Romania.
Mai putine angajari in acest an
Scaderi modeste de incredere se remarca si pe alte segmente: 53,3% dintre participantii romani se asteapta la cresterea veniturilor din vanzari in urmatorul an, fata de 58,3% in luna decembrie; 36,7% (fata de 50%) se gandesc sa lanseze noi produse si servicii in urmatoarele 12 luni; mai putine companii preconizeaza o crestere a numarului de angajati in urmatoarele 12 luni (10%, fata de 12,5% in decembrie). Pe de alta parte, cheltuielile companiilor ar putea creste, 33,3% dintre participanti anuntand cheltuieli mai mari cu echipamente, sisteme IT sau cladiri (fata de 25%, in editia anterioara).