Managementul reputatiei
Ma uit in jur pe piata pe care activez si pe celelalte piete. Este destul de evident: competitia creste in toate sectoarele si cel mai bun mijloc prin care te poti distinge de ceilalti este reputatia pe care ti-o construiesti.
Exista foarte multi chirurgi buni, dar numai unii sunt foarte cunoscuti. La fel, exista multi consultanti valorosi, dar numai unii sunt platiti cu 50.000 de euro pe zi.
Dincolo de calitatea prestatiei, diferenta consta in puterea brandului. Decizia de a folosi reputatia ca un instrument de constructie a carierei difera de la un sector la altul si depinde de obiectivul profesional. Cu toate acestea, a fi un profesionist cu vizibilitate devine un mijloc de evolutie in cariera din ce in ce mai necesar.
Prin urmare, daca te afli (ca si mine) printre cei care s-au gandit initial ca a fi competent este suficient pentru a fi cautat, mai gandeste-te o data.
Pe piata libera, succesul are doua picioare: unul este competenta, iar celalalt increderea celorlalti in competenta ta. Ca sa eviti mersul schiopatat pe drumul carierei, ar fi de dorit sa te folosesti de ambele picioare, cu grija si atentie. Iata o cale simpla prin care sa incepi fortificarea celui de-al doilea picior – credibilitatea. Sunt trei elemente importante pe care ar fi bine sa le iei in calcul. Eu le numesc cei trei E: evolutie, evaluare si executie.
Evolutia
Evolutia brandului personal se refera la modul cum gandesti, pregatesti, pozitionezi si mentii brandul tau. Este o abordare "din interior spre exterior" – de la focalizarea pe competenta catre o focalizare pe increderea celorlalti in competenta ta.
O intrebare-cheie aici este: Ce anume vreau sa devin din punct de vedere profe-sional peste cinci, 10 sau 20 de ani si care este cea mai buna strategie ca sa ajung acolo? Cam asa isi planifica majoritatea oamenilor carierele, formarea continua si practica.
Evaluarea
Evaluarea brandului personal se refera la perceptia celorlalti despre tine ca brand, la modul cum clientii, colegii, competitorii si piata iti valideaza eforturile de a deveni un brand. Aceasta este o abordare "din exterior spre interior" – de la imaginea pe care o ai sau pe care este oportun sa o ai, catre ceea ce doresti de fapt sa oferi.
Doua intrebari-cheie in acest caz sunt: Cum ma percepe acum clientela si cum doresc sa ma perceapa in viitor? Prin ce metode pot influenta cu impact aceasta perceptie?
Executia
Executia brandului personal se refera la actiunile concrete pe care le intreprinzi pentru implementarea strategiei tale de branding. In mod ideal, executia brandului armonizeaza cele doua abordari de mai sus.
Trei dintre intrebarile-cheie aici sunt: Care este raspunsul pietei la comunicarile mele si ce fac cu el? Care este pasul urmator in strategia mea de branding? Cum imi pot mari vizibilitatea acum?
Cei trei E sunt piloni de baza in intelegerea ideii de brand personal. Ei te ajuta sa iti faci managementul reputatiei. Inainte sa incepi, iti sugerez sa te gandesti la dimensiunile reputatiei pe care ti-o doresti.
Cata notorietate iti trebuie?
Putem distinge trei unghiuri din care poate fi privit brandingul. Unul se refera la cei care construiesc brandul. Aici accentul este pus pe primul E – evolutia. Al doilea se refera la audienta, cei care "beneficiaza" de munca primilor. Aici accentul este pus pe al doilea E – Evaluarea. Accentul pe al treilea E – executia, este pus de catre cei care fac munca de implementare zilnica. In cazul firmelor sau al produselor, echipele de specialisti abordeaza brandingul din aceste unghiuri in functie de stadiul de evolutie a produsului. In cazul managementului reputatiei individuale, toti cei trei E sunt pe umerii… posesorului, adica TU.
De aceea, este bine sa te gandesti de la inceput cata munca doresti sa depui pentru a-ti construi reputatia. Prea putina notorietate ar putea insemna prea putini clienti. Prea multa, ar putea insemna "bataie de cap" (vezi cazul vedetelor hartuite de fani).
Reputatia nu este un scop in sine, ci un mijloc. Privita asa, ea devine un instrument eficient de constructie a unei cariere de succes, cu minimum de efort pe termen lung.
Inspiratie!