Managementul carierei si self-marketing-ul
Utilizat atat ca punct de pornire in cariera – sprijin in alegerea directiei optime de dezvoltare – SM furnizeaza o suita de instrumente ce ne pot fi de un real folos pe parcursul evolutiei profesionale, in special in acele momente resimtite ca fiind critice, de cotitura, in care riscul devierii de la drumul „cel mai bun” este maxim. Astfel, indiferent daca suntem proaspeti absolventi aflati in cautarea unei cariere care sa ne reprezinte cat mai bine sau daca dorim pur si simplu sa vedem in ce masura contextul concret corespunde sau nu cu aspiratiile noastre, este indicat sa parcurgem cativa pasi importanti:
1. Elaborarea misiunii proprii. Similar cu abordarea organizationala, este indicat sa pornim pe drumul ascensiunii noastre prin definirea cat mai corecta si concreta a propriei misiuni, adica sa reusim:
a) sa ne precizam cat mai clar scopul urmarit (ce vizam sa obtinem in mod concret); scopul subintelege in general anumite schimbari legate de o stare de fapt si identificarea aspectelor ce necesita acea schimbare. De exemplu, un scop declarat ar putea fi „dobandirea statutului de manager in domeniul resurselor umane”, pentru un proaspat absolvent ce doreste o evolutie profesionala in acest sens. Foarte important, declararea scopului trebuie sa faca referire la rezultatul asteptat si nu la metodele utilizate pentru atingerea lui.
b) sa precizam cat mai exact mijloacele pentru atingerea scopului nostru; continuand exemplul de mai sus, mijloacele corespunzatoare ce servesc atingerii scopului propus, ar putea fi:
- parcurgerea unui program de master in domeniul resurselor umane
- angajarea in cadrul unui departament de resurse umane
- participarea la diferite cursuri de perfectionare/dezvoltare etc.
c) sa precizam la modul cel mai sincer si realist care sunt valorile ce ne reprezinta si care ne vor ajuta sa facem ceea ce ne-am propus.
Dupa ce am definit cele trei aspecte mentionate mai
sus, putem fara prea mare dificultate sa explicitam misiunea proprie care, urmarind exemplul utilizat, poate avea urmatoarea forma:
Respectandu-i pe cei din jurul meu si recunoscand valoarea fiecarui om in parte [valori] voi deveni un bun manager de resurse umane [scop] printr-o continua pregatire de specialitate si prin activarea in cadrul unei companii ce imi ofera posibilitatea sa muncesc in acest domeniu [mijloace].
O data formulata misiunea, care are un caracter mai general, putem trece la formularea obiectivelor. Obiectivele ne ajuta sa jalonam pas cu pas traseul pe care il avem de parcurs in urmarirea scopului propus, in acord cu misiunea declarata.
2. Elaborarea obiectivelor. Obiectivul stipuleaza in mod clar asteptarile, fiind specific, masurabil, realizabil, realist si cu referire la factorul timp.1
Exemplu: „Pana la data de 30 iunie, voi obtine atestatul de inspector resurse umane.”
Obiectivele pot fi asemuite bornelor kilometrice. Ele traseaza limitele actiunilor noastre, ajutandu-ne in acelasi timp sa ne dam seama in orice moment cat am parcurs din traseul nostru si daca directia de deplasare este cea potrivita; ele ne furnizeaza de asemenea oportunitatea de a ne corecta directia si de a urma calea potrivita, atunci cand apar devieri de la traseu.
3. Analiza SWOT. Concept clasic in marketing, analiza SWOT presupune in cazul nostru filtrarea propriei persoane, utilizand criteriile: puncte tari, puncte slabe, oportunitati si amenintari (Strengths, Weaknessess, Opportunities, Threats). Acest filtru ne este deosebit de util atunci cand dorim sa identificam o stare de fapt: care sunt atuurile noastre, dar si minusurile ce trebuie indreptate, care sunt oportunitatile de care putem profita acum si in viitorul imediat sau mai indepartat, care sunt amenintarile potentiale cu care ne putem confrunta, ce pot avea un efect destabilizator. Analiza SWOT poate fi utilizata atunci cand suntem la inceputul carierei, ajutandu-ne sa identificam cea mai buna varianta de urmat, dar si pe parcursul acesteia, cu scopul de a lua „pulsul” momentului si de a aduce corectiile necesare evolutiei noastre.
4. Mixul de marketing. Cei 4 P ai mixului de marketing (produs, pret, promovare si plasare) reprezinta de asemenea o grila utila de lectura a propriei persoane, un instrument ce ne poate sprijini in mentinerea si ascensiunea dorita pe o piata concurentiala a fortei de munca. Fara a sugera o abordare neaparat mercantila, orice persoana preocupata de cariera proprie trebuie sa stie, mai mult sau mai putin, sa se analizeze ca produs (aici ne ajuta destul de bine analiza SWOT amintita), sa fie capabila de a-si aprecia financiar competentele si calitatile in acord cu un anumit context dat, sa isi puna problema promovarii acestor competente si calitati in functie de momentul concret al carierei sale si de locatia care favorizeaza cel mai bine ascensiunea sa.
Utilizarea instrumentelor prezentate mai sus presupune un anumit exercitiu si mai ales constanta in timp. Fara a avea pretentia de a fi infailibile, acestea ne ajuta totusi suficient de mult in incercarea de a aduce putina ordine, un plus de co-
erenta si, mai mult, o abordare organizata si planificata a propriei ascensiuni nu numai profesionale, dar si general umane.