Mai mult respect si mai putina emotivitate
Totusi, motivatia oamenilor nu se bazeaza exclusiv pe compensatii materiale. Companiile ar trebuie sa se implice constant in dezvoltarea angajatilor de valoare, in reliefarea punctelor lor forte si in pastrarea talentelor existente in companie. Toate aceste aspecte sunt esentiale pentru succesul afacerii.
Romania este o piata foarte dinamica, in plina dezvoltare. Mai ales dupa aderarea la Uniunea Europeana, tot mai multe companii straine se arata interesate sa investeasca aici. Chiar daca forta de munca devine mai scumpa pe zi ce trece, Romania are un foarte mare potential de business si atractivitatea ei pentru companiile multinationale este in crestere.
Romanii trebuie sa invete sa respecte regulile
In conditiile in care, in privinta managerilor, trendul general este acela de a munci cat mai multi in medii multiculturale, devine evident faptul ca interesele personale si diferentele culturale trebuie puse intre paranteze. Cand lucrezi in partea de sud a Europei, dinamica vietii si a muncii este clar diferita de cea din tarile nordice. Altfel spus, in business-ul nostru avem de-a face cu tot felul de oameni, din toate colturile lumii. Insa depinde de noi sa privim cu intelegere diferentele culturale si sa nu consideram obiceiurile noastre ca fiind litera de lege.
Romanii sunt oameni cu un nivel ridicat de educatie si au o inteligenta nativa. Realitatea este mult mai buna decat imaginea pe care ei o au in ochii strainilor. Europenii au multe de invatat despre Romania si oamenii sai. Asemenea tuturor locuitorilor din sud-estul Europei, romanii tind sa se scuze pentru comportamentele si atitudinile lor. Ei isi justifica de multe ori gesturile ca fiind „treaba romaneasca", fara sa constientizeze ca stilul lor nu difera atat de mult de cel al popoarelor invecinate.
Ceea ce am observat este ca angajatii romani sunt foarte dedicati activitatii lor. Cu toate acestea, ei nu sunt foarte punctuali si nu respecta termenele stabilite. Iar, in privinta afacerilor, nu-si controleaza suficient emotivitatea. In lumea business-ului, trebuie sa-ti pastrezi cumpatul si nu este recomandat sa-ti faci cunoscute sentimentele imediat si direct.
Nu numai in activitatea de business, dar si in viata de zi cu zi, oamenii trebuie sa invete sa respecte regulile, sa inteleaga ca, procedand in acest fel, arata respect semenilor lor. Romania se poate dezvolta ca tara doar daca romanii se respecta reciproc, respecta cu totii legile si urmaresc acelasi tel. Un ultim sfat ar fi acesta, parafrazandu-l pe J.F. Kennedy: „Nu te intreba ce poate face tara pentru tine, ci cu ce poti tu sa o servesti".