Liderii din sistemul educațional internațional își aliniază eforturile
Forumul global este o șansă pentru cei mai buni reprezentanți din sistemul de învățământ de a crea și întreține o rețea de comunicare și colaborare bazată pe schimb de experiențe, realizări și provocări, cu obiectivul comun de a asigura o evoluție corectă și coerentă a educației pentru secolul 21. Dincolo de facilitarea acestui eveniment, este o oportunitate pentru Microsoft de a-și consolida angajamentul luat prin inițiativa globală YouthSpark prin care urmărește să ofere acces la educație, oportunităţi de creştere și de dezvoltare tinerilor.
România a avut o prezență bogată la Forumul din acest an, fiind reprezentată de trei profesori inovatori, de două școli inovative și de trei evaluatori cu expertiză puternică în educație, care au evaluat proiecte internaționale înscrise de școlile participante la Forum.
Tensiunea sistemului educațional global
Tensiunea globală din sistemul educațional rezidă din provocările cu care se confruntă profesorii-neajunsuri financiare, resurse limitate, săli de clasă supraaglomerate, rate constant mici de absolvire și testări standardizate, în contexte economico-sociale tot mai complexe, care, cumulate, întrețin dificultatea și chiar imposibilitatea de a pregăti tinerii pentru piața muncii. Statisticile arată că există peste 75 de milioane de tineri neangajaţi în toată lumea. Cheia pentru succesul economiei în ansamblu este crearea de oportunități pentru tineri.
Succesul pornește de la tineri și de la profesori, abia apoi de la tehnologie
De peste trei decenii, Microsoft depune eforturi susținute pentru profesionalizarea sistemului de învățământ, iar în ultimii 15 ani a investit peste 750 milioane de dolari pentru atingerea acestui obiectiv. Programul YouthSpark, adresat tinerilor, a creat din primul an oportunități de studiu, angajare și antreprenoriat pentru mai mult de 103 milioane de tineri, din peste 100 de țări. Microsoft se angajează să continue să dedice resurse considerabile domeniului educațional și creării unui viitor în care tehnologia și soluțiile digitale vor permite cadrelor didactice și tinerilor din întreaga lume să îşi atingă sau să îşi depăşească scopurile.
Șerban Iosifescu, Președinte ARACIP, evaluator în cadrul Forumului Global: „Tendința la nivel global este centrarea pe elev și pe procesul de învățare, mai puțin pe profesor și pe procesul de predare, cu focus pe dobândirea de valori, capacități generale și competențe cheie, precum și pe aportul tehnologic obligatoriu. Nivelul de pregătire al sistemului educațional românesc,din punct de vedere tehnologic,este mediu, însă atitudinea reprezentanților sistemului este nefavorabilă. În ceea ce privește viziunea, am întâlnit viziuni clare despre viitorul educației, strategii și politici publice – peste tot, cu excepția României.”
Profesorii sunt prima și cea mai importantă forță de transformare a educației. Profesorii au început să devină mai responsabili și mai conștienți de modul în care predau, iar meseria de profesor evoluează spre a fi mai conectată, mai coerentă și mai dedicată progresului. Dincolo de asta, cadrele didactice susțin cererea de instrumente și soluții digitale cu ajutorul cărora pot pregăti tinerii eficient și gestiona mai bine activitatea de predare și sălile de clase.
Lukacs Tiberiu are 32 de ani, se află în al zecelea an de predare a matematicii în învățământul românesc. În prezent, predă la Școala Gimnazială Sf. Varvara, din Aninoasa. Încă din primul an de învățământ a utilizat calculatorul în activitatea de predare și din utilizator de software educațional a devenit, cu ajutorul elevilor săi, creator de software educațional. Materialele create de ei au devenit populare odată cu participarea la diferite concursuri, printre care Profesorul Creator sau CNIV, unde materialele lor au fost foarte apreciate.
Atât în anul 2011, cât și în anul 2012,Tiberiu a participat la Forumul Inovatorilor în Educație (FIE) organizat de Fundația EOS și Microsoft. În anul 2012, la forumul din Brașov, a câștigat premiul al II-lea și a primit un Xbox Kinect pe care l-a utilizat ca să creeze aplicații matematice: „Elevii adoră să efectueze exerciții fizice și matematice cu ajutorul aplicațiilor Kinect. Prezentările de la FIE, precum și webinariile organizate de Microsoft, au fost de un real folos pentru procesul de predare, am aflat despre aplicații pe care, de atunci, le folosesc constant la clasă. Având în vedere preocupările elevilor mei, am încercat să integrez ceea ce utilizează ei în viața de zi cu zi în activitatea de predare astfel încât școala să nu pară o clădire învechită. Consider că noi, cadrele didactice, părinții și autotitățile trebuie să ținem pasul cu elevii, să adaptăm programa, metodele de predare și evaluare la realitatea lor. Prin aplicațiile create încerc să fac în așa fel încât învățarea să pară o joacă. Selectarea mea ca profesor reprezentant al României de către Microsoft România, a fost un imbold de a continua ceea ce fac cu plăcere, m-a făcut să fiu mândru că sunt profesor.”
Prin intermediul unei abordări strategice și holistice care să includă mixul potrivit de tehnologie, curriculum școlar, pregătire și suport realizat prin parteneriatul public-privat, se pot obține rezultate promițătoare la toate nivelurile.