Liderii ascultă, sunt sinceri și… povestesc
Traseul fiecărui angajat într-o companie e o călătorie. Ei vin cu bagajul lor de experiențe profesionale și cu un istoric personal. Apoi, traversează câteva etape: recrutarea, inducția, asumarea responsabilității, erori și eșecuri, schimbări și vești proaste, performanță și apartenență. Oamenii au nevoie ca, în fiecare dintre aceste etape, să simtă că există o comunicare deschisă cu liderul lor și că vor primi sprijin din partea organizației. A sări peste una dintre etape compromite atât traseul angajaților, cât și evoluția organizației pe termen lung.
În timpul unui interviu de angajare într-o firmă de avocatură, managerul care realiza interviul mi-a lăsat impresia că este grăbit. Am avut sentimentul că e acolo dintr-un simț al datoriei, nu pentru că era realmente interesat să mă cunoască. Nu am aflat nimic semnificativ despre companie, cu excepția faptului că: Avem și colegi care lucrează peste program, suntem flexibili în această privință.
La polul opus, la un alt interviu într-o companie de FMCG, managerul pe care l-am întâlnit a deschis discuția povestind despre fondatorii companiei și începuturile lor. Am aflat că este o afacere de familie, transmisă din tată în fiu și simțeam devotamentul acestui om față de companie. Începeam să-mi doresc să fiu parte din povestea lor.
Pentru că am ajuns să lucrez cu primul manager, călătoria mea în companie a stat sub semnul lipsei de comunicare. El era dedicat în mare parte clienților și nu oferea feedback echipei, nu ne comunica viziunea organizației sau veștile proaste. Prin imitarea acestui tip de comportament, colegii mei lucrau cu teamă, frustrare și deveneau treptat la fel de închiși. Iată câteva moduri prin care poți evita astfel de situații:
Oferă recunoaștere continuă și valorizare
Unii lideri presupun că oamenii din echipa lor știu deja că sunt apreciați. Alții, se tem că lauda îi va face mai puțin eficienți. Ambele sunt capcane de comunicare în care liderii pot fi cădea adesea.
Oamenii din echipă au nevoie de feedback pozitiv, oricât de consistentă ar fi recompensa lor financiară. Au nevoie să știe constant ce au făcut bine și cum pot fi mai buni pe viitor. Fă-i să se simtă implicați și povestește-le cum a decurs întâlnirea cu clientul final, semnarea tranzacției sau întâlnirea cu boardul de directori. Pune accentul pe ce a mers bine și termină povestea pe o notă optimistă. Ei își vor lua astfel energia și entuziasmul de care au nevoie pentru următoarele proiecte. Și vor simți că rezultatele companiei li se datorează.
Fii sincer și comunică veștile rele
Dacă ascunzi sau amâni să comunici informații oamenilor din echipa ta, care e mesajul pe care îl transmiți? Nu pot avea încredere în voi că veți ști să gestionați situația sau Mă ocup eu de tot, pot să fac asta.
În lipsa unor discuții sau dezbateri despre schimbări și soluții, oamenii vor fi îngrijorați. Vei lăsa loc speculației, suspiciunii și imaginației.
E mult mai bine să le spui veștile proaste, punând lucrurile în context. Spune-le o poveste despre situația actuală: cum s-a ajuns aici – pentru a înțelege care sunt comportamentele de evitat pe viitor și care e soluția care vă ajută să mergeți mai departe. Evită să transmiți vinovăție sau nesiguranță. Atenție, am spus cum s-a ajuns aici, nu din cauza cui s-a ajuns aici. Din nou, încheie pe o notă pozitivă și veți traversa împreună mai ușor provocările.
Oferă spațiu de exprimare
Fie că ai discuții unu-la-unu cu colegii din echipa ta sau că ei împărtășesc din experiența lor în cadrul ședințelor voastre, e important ca poveștile să circule în organizație.
Vei descoperi astfel că o soluție adoptată într-un departament poate fi adoptată și de un altul. Că o parte din echipă știe cum să abordeze un client dificil, iar ceilalți pot învăța, la rândul lor. Oamenii se vor simți confortabil să povestească despre rezultatele lor, atât timp cât nu se simt evaluați, ci liberi să se exprime. Pentru asta, începe chiar tu cu o poveste și încurajează-i să facă din asta un obicei.
Atunci când folosești poveștile în comunicarea cu echipa ta, oamenii se vor raporta la tine – ca la liderul lor, dar totodată mai profund, ca la un om cu care împart valori și experiențe. Dacă îți pasă cu adevărat de echipa ta, este important să transmiți asta, de fiecare dată. Dacă situația actuală are nevoie de mai multă implicare din partea lor, spune-le. Dacă ați atins un obiectiv important și ești mândru de ei, nu-ți fie teamă să le recunoști meritele. Pentru o comunicare eficientă, e nevoie ca tu să faci primul pas, împărtășind povești despre tine și despre companie. E o investiție pe termen lung pentru echipa și organizația ta.
Alexandra Cilliota este Marketing Manager si co-fondatoarea firmei de training Stai Să-ți Povestesc. Alexandra scrie despre puterea poveștilor de a crea conexiuni autentice și o mai bună comunicare între oameni, comunități și organizații.'