Lecția perseverenței
Daniela Croitoru, Customer Care Manager, Enel Energie și Enel Energie Muntenia, a pornit de mai multe ori pe un alt drum, acceptând provocările profesionale și întorcându-se de fiecare dată către studiu pentru a reuși să le depășească. În copilărie, și-ar fi dorit să fie profesoară. Mai târziu, în timpul liceului, materia de studiu care a fascinat-o a fost chimia. Prin urmare, în clasa a douăsprezecea a decis să urmeze o carieră în domeniul chimiei, dar a renunțat la ideea de a preda, deoarece nu dorea să fie repartizată într-o școală în mediul rural. Și, pentru că nu voia să renunțe la chimie, a decis să urmeze cursurile Facultății de Chimie Organică din cadrul Universității Politehnica București. „Mă gândeam la acea vreme că pot preda ulterior, chiar dacă voi fi inginer chimist”, spune Daniela Croitoru.
Primul job
După absolvire, în 1985, s-a angajat la Petromidia – Combinatul Petrochimic Năvodari. După ce a lucrat câteva luni într-un laborator, a început activitatea în cadrul Departamentului energetic al combinatului. „Aceasta a fost prima mea întâlnire cu energia. A fost o trecere destul de ușoară de la un domeniu la altul, datorită formării mele în domeniul ingineriei, care a implicat și studiul unor materii care aveau tangență cu energetica.” După ce a schimbat domeniul, a început să citească literatura de specialitate și să aprofundeze studiul în domeniul energeticii. Timp de 20 ani a lucrat în Petromidia/Rompetrol în sectorul energetic. A trecut pe rând prin pozițiile: inginer tehnolog, Project Manager în cadrul Departamentului de procese și inginerie și Program Manager în cadrul Departamentului Business Development.
Din nou la școală
Acesta a fost, de altfel, și momentul când a decis să urmeze un MBA. Dorea să învețe, dincolo de ceea ce observase ca bună practică în jurul ei, ce înseamnă să organizezi eficient o echipă, să planifici activitățile astfel încât să atingi obiectivele, să faci o analiză financiară a impactului proiectelor în zona de business, să știi să comunici pentru a-ți susține ideile și proiectele.
Angajarea la Enel
Ulterior, la sfârșitul anului 2006, s-a alăturat echipei manageriale din Enel în calitate de Director de Marketing Dobrogea. După separarea societăților de furnizare și distribuție, în 2007, odată cu înființarea unității de business Customer Care, a preluat coordonarea acestei activități în calitate de Manager Customer Care Enel Energie (2007) și Enel Energie Muntenia (2008). „Practic, la acel moment, am ieșit încă o dată din zona de confort și am început să construiesc de la zero, într-un domeniu în care nu aveam o experiență profesională vastă. Cu toate acestea, abilitățile și competențele de comunicare, atenția către detalii în procesul de identificare a nevoilor clienților, gândirea strategică, determinarea de a atinge obiectivele, m-au ajutat în organizarea acestei noi unități de business.”
În primii doi ani, eforturile le-a depus în procesul de trecere a organizației de la una orientată către procese la una orientată către client. În această perioadă, pe lângă activitatea operațională, a coordonat proiectul „Training for Change – Customer Orientation”, alături de Departamentul de resurse umane, precum și proiectul „Client in Focus”, alături de echipa managerială Enel Energie & Enel Energie Muntenia.
Specializare în coaching
În 2011 a descoperit lumea coachingului, a văzut impactul pe care îl poate avea un program de coaching în dezvoltarea profesională și personală a fiecărei persoane și astfel a decis să urmeze cursurile de formare în coaching, obținând acreditarea internațională – Associate Certified Coach. „Folosesc instrumentele de coaching în procesul de dezvoltare profesională al persoanelor din echipa pe care o coordonez, precum și în găsirea soluțiilor la nivel de echipă în situațiile dificile.” În ultimii patru ani, a finalizat cinci programe de pregătire, dintre care cele mai importante: „Fundamentals in Coaching” – Metasysteme Coaching, Transformational Presence Leadership and Coaching, Strategic Strengths Coach Certification.
Pe lângă activitatea operațională, la sfârșitul anului trecut a demarat intern proiectul „Customer Journey”. Prin acest proiect, cu ajutorul unei echipe mixte, formată din reprezentanți ai mai multor departamente ale companiei, revizuieşte toți pașii prin care un client trece în relația lui cu compania, astfel încât să simplifice și să îmbunătățească experiența acestora în relația cu Enel. De asemenea, a reluat proiectul de training „Customer Orientation”, implicându-se în proiect atât în calitate de coordonator, cât și ca trainer.
INTERVIU
Ce înseamnă o femeie influentă, de top?
O femeie influentă are puterea de a se reinventa, de a învăța din greșeli, de a face imposibilul posibil.
Aţi făcut vreun sacrificiu în viaţa de familie pentru carieră?
De cele mai multe ori am găsit acel echilibru între viața de familie și cea profesională. Am avut norocul de a avea lângă mine o familie care a înțeles că, uneori, este important pentru mine să mă concentrez asupra carierei.
Care este cel mai important sfat pe care l-ați primit de la părinți?
Cel mai frumos cadou pe care l-am primit de la părinții mei a fost educația. Am învățat de la ei ce înseamnă responsabilitatea, integritatea, autenticitatea. Sunt acele valori care au fost și sunt repere pe drumul meu și m-au ajutat să iau deciziile cele mai bune atunci când a fost cazul.
Lecția cea mai importantă învățată la școală? Dar în viață?
Cea mai importantă lecție pe care am învățat-o, atât în școală, cât și în viață, este lecția perseverenței. Paradoxul este că, atunci când ai ajuns acolo unde ți-ai propus, realizezi că acest final este un nou început pentru următorul vis.
Ce se ascunde în spatele unei femei puternice?
O foarte mare dorință de a trece peste orice obstacol cu zâmbetul pe buze, indiferent cât de mult îi vine să se încrunte.
Acest articol a apărut în numărul 225 al Revistei CARIERE.