Leadershipul generaţiei Millenials
Femeile din generaţia Millennials au o imagine de sine mai fragilă, sunt mai uşor afectate de stres, presiune, oboseală, dar sunt şi mai conştiente de sine, mai reflexive faţă de bărbaţii din generaţia lor. Sunt mai puţin agresive ca stil de leadership și mai colaborative. În momente-limită însă, ele pot acţiona ferm pentru a atinge rezultatele dorite împreună cu ceilalţi. Tot astfel, ele sunt mai organizate, mai atente la detalii, mai meticuloase, mai muncitoare comparativ cu bărbaţii din generaţia lor, mai dornice să acumuleze noi cunoştinţe necesare în muncă, ceea ce este posibil să ducă la perpetuarea fenomenului „tavanului de sticlă” – prin autosabotarea în ceea ce priveşte evoluţia în roluri de leadership superioare – şi regăsirea şi în următorii ani a unui eşalon de manageri, toţi bărbaţi. Ele par să acţioneze după motto-ul „excelenţă în execuţie”, ţinând să îşi facă treaba cu seriozitate, impunându-se prin seriozitate şi cunoştinţe.
Comparativ cu bărbaţii din generaţia Millennials, femeile sunt mai orientate spre ceilalţi, spre oameni, mai dornice să ofere servicii de bună calitate clienţilor, să ajute, sunt mai disponibile să se implice în proiecte tip CSR, sunt mai atente la calitatea muncii şi mai intuitive în luarea deciziilor decât bărbaţii din aceeaşi generaţie.
Faţă de femeile din generaţia X, cele din generaţia digitală reacţionează mai impulsiv în contexte de presiune şi oboseală, pot oscila uşor între entuziasm şi renunţare, sunt mai evitante în a-şi asuma roluri de conducere sau o poziţie fermă în situaţii incerte, ceea ce poate atrage critică. Totodată, în momente percepute ca având miză mare, aceste femei tinere se pot comporta după tiparul „comandă/control”, devenind perfecţioniste, derapând în detalii, uneori inutile şi dând dovadă de încăpăţânare şi aroganţă. Ele sunt mai motivate de a avea un loc de muncă ce permite program flexibil, echilibru robust între viaţa personală şi cea de birou, îşi doresc mai mult un mediu plăcut, relaxant decât femeile din generaţia X.
Femeile generației Millennials au nevoie mai mare, în acelaşi timp, de a ocupa un post bine definit, de a şti exact ce li se cere, de unde până unde este responsabilitatea proprie faţă de femeile din generaţia X, care sunt mai tolerante faţă de ambiguitate, construiesc mai uşor din mers, se adaptează mai uşor atunci când nu există structură, reguli şi claritate. Acest lucru poate însemna că este mai eficient ca femeile tinere să îşi înceapă cariera în roluri mai clar structurate, mai prescriptive, ceea ce nu cadrează, spre exemplu, cu mirajul de a deveni antreprenor.
Deşi au nevoie de ghidaj mai mare, de prescripţie în rol, femeile din generaţia Millennials preferă să lucreze în structuri mai puţin ierarhizate, mai puţin tradiţionaliste şi conservatoare şi îşi imaginează mai greu un traseu de carieră pe termen lung, construit pas cu pas.
Acest material a fost publicat în numărul 225 al Revistei CARIERE.