Leadershipul feminin
Ce se intampla de fapt? Unele studii arata ca femeile care isi urmaresc cu hotarare interesul sunt percepute ca fiind agresive, necooperante si egoiste. Altele indica faptul ca tocmai incapacitatea femeilor de a-si urmari interesul este cauza crizei de lideri-femei. Cat adevar se ascunde, atunci, in afirmatia potrivit careia acele companii care vor sa fie productive si performante trebuie sa utilizeze la maxim leadershipul feminin? Si care sunt caracteristicile sale? Le-am cerut top managerilor nostri sa ne impartaseasca propriile experiente legate de beneficiile si neajunsurile pe care liderii-femei le aduc businessului.
Leadershipul tine de instinct
Sorin Stoica, presedinte Eturia
E destul de greu sa fii obiectiv pe un subiect atat de fascinant cum este leadershipul feminin. Ce aduce cu sine o femeie-lider? Mai multa prudenta, mai putine riscuri, mai mult control si mai multa obiectivitate. Femeile sunt prin natura lor mai fidele, mai muncitoare, mai rabdatoare si mai intelegatoare decat barbatii si mult mai preocupate de finalizarea unui obiectiv decat de gasirea scuzelor pentru neindeplinirea lui. Probabil ca succesul unei femei ca lider depinde, pe langa calitatile ei, de domeniul in care activeaza compania. Totusi, nu cred ca mai exista astazi in lume o companie de succes care sa nu aiba o femeie in spatele deciziilor strategice importante.
Se mai poate ca pe pietele extrem de dinamice, cum sunt cele de capital – unde deciziile trebuie luate in secunde, iar riscurile asumate sunt extreme – o femeie sa nu reuseasca, fiindca prin natura ei este mai analitica si mai prudenta. Dar acolo unde e nevoie de echilibru, de strategie, de imaginatie, companiile misogine au sanse mai mici de succes decat cele care stiu sa utilizeze calitatile evidente ale leadershipului feminin.
Si spun asta prin prisma unei afaceri de succes in care implicarea partenerei mele in businessul Dasimpex, in ultima lui parte, i-a adus un plus de consecventa, de imagine, soliditate, comunicare si analiza obiectiva. Probabil ca daca s-ar fi implicat inca de la inceput, acest brand ar fi fost mult mai sus, iar firma ar fi valorat cel putin dublu in momentul vanzarii. Toate acestea au fost posibile datorita unor lucruri simple in aparenta, cum ar fi: o mai buna comunicare cu echipa, o atentie marita la detalii, o consecventa demna de invidiat in implementarea solutiilor gandite si mai multa imaginatie. Si nu a fost singura femeie-lider din viata mea profesionala.
De-a lungul timpului, foarte multi manageri de top in businessul meu au fost femei, iar succesul nostru explica de ce, adesea, in sedintele manageriale noi, barbatii, eram in inferioritate numerica. Si acum, in noul business Eturia, suntem doar trei barbati intr-o echipa de 14 oameni.
Femeile, ca si barbatii, au calitati si defecte. Nu cred ca putem generaliza spunand ca femeile sunt mai egoiste sau mai altruiste decat barbatii. Chiar daca prin natura lor femeile sunt cele care asteapta sa primeasca inainte de a da, experienta mea de business mi-a dovedit ca in viata profesionala sunt adeseori mult mai capabile sa ofere si apoi sa ceara. Nevoia lor de feedback e mai mare, au nevoie de o mai buna comunicare, de cuvinte de incurajare si de ceva mai multa caldura.
Sunt cazuri si cazuri, dar cred ca ceea ce determina numarul mic de femei-lider este in primul rand caracteristica lumii de business care ramane o lume a barbatilor. O femeie trebuie sa munceasca dublu ca sa reuseasca la fel ca un barbat. In lumea de business a barbatilor sunt inca prezente neincrederea si misoginismul si, de asemenea, se aplica vechile reguli sociale care inca "striga" in noi. Dar cei care reusesc sa creeze in companiile lor o atmosfera libera si lipsita de prejudecati "feudale" vor simti ca o femeie stie sa motiveze, sa vada in viitor, sa aduca solutii, idei si sa le impartaseasca celor din jur. E greu pentru o femeie sa se impuna ca lider si chiar cuvantul "lider" are o conotatie atat de puternic masculina, incat ne e greu sa il feminizam.
Ce ne face sa credem intr-un lider, sa il urmam? Increderea in el. Si de unde vine? Din carisma, din imaginatie si din usurinta cu care ne impartaseste viziunile. Din toate punctele de vedere, femeile au nativ mai bine dezvoltate aceste calitati, si atunci ce lipseste?
De cele mai multe ori e o incapatanare a noastra de a ne indoi de viziunile sau de ideile unei femei-lider si cred ca aceasta nesiguranta ne-o transmit chiar ele, doamnele. Construindu-si atat de greu succesul se tem, se indoiesc de ele insele, adeseori renunta prea usor la punctul lor de vedere. In cazul unui esec, unei femei ii este mai greu sa revina decat unui barbat, ea accede mai rar la dreptul celei de-a doua sanse; de aici si teama de risc. Poate daca n-ar fi atat de greu pentru ele sa revina, atunci si-ar asuma mai multe riscuri.
Ce are de facut o femeie ca se bucure de succes ca un barbat? Sa aiba mai multa incredere in ea insasi si sa isi urmeze instinctele. Leadershipul e o chestiune de instinct. Iar noi, barbatii, trebuie sa declinam acest substantiv si la feminin.
Nota de integritate
Gabriel Stanciu, Director general, Alstom Transport
Tema leadershipului pare sa fie preocuparea numarul unu a comunitatii de afaceri din ultimii ani. Cred ca, dincolo de sloganuri si lozinci, de motouri si pancarte, de obiective si tinte, ne-am dat seama, in sfarsit, in adancul nostru, ca afacerile nu se fac intre firme, ci intre oameni, ca nu normele si politicile interne reglementeaza activitatea, ci oamenii care le aplica zi de zi si, in fine, ca profiturile, respectiv pierderile, se duc finalmente tot catre oameni. Oamenii urmeaza alti oameni (este in natura fiintei umane) si pe aceia ii numim lideri, indiferent ca sunt femei sau barbati.
Unii provocatori ar putea spune ca ceea ce se numea in vremurile de demult matriarhat, astazi se numeste… leadership feminin. Cred ca unele caracteristici se pastreaza, cum ar fi lucrul in echipa in detrimentul individualismului, flexibilitatea decizionala, inteligenta emotionala, contactul mult mai uman cu partenerii de afaceri si colegii de serviciu, protectoratul echipei conduse si multe altele. Ceea ce s-a schimbat fundamental este ca, daca in matriarhat barbatul se ducea la vanatoare si aducea comunitatii din care facea parte hrana cotidiana, astazi si femeile fac acest lucru si, de multe ori, mult mai bine si mai abundent. La aceste observatii, ar trebui sa adaugam si principala deosebire autohtona dintre leadershipul feminin si cel masculin, si anume: integritatea.
Plecand de la aceste observatii, rezulta ca una dintre preocuparile majore ale companiilor care vor sa obtina sau sa-si consolideze performanta trebuie sa fie utilizarea maxima a leadershipului feminin. Experienta imi arata ca in unele domenii de activitate cum ar fi achizitiile sau vanzarile, femeile s-au dovedit a fi mai eficace, mai oneste si mai dedicate, chiar daca industria respectiva era eminamente tehnica.
Rigurozitatea feminina, in contrast cu laxismul masculin tradus in romaneste prin "lasa ca merge si asa", a produs rezultate remarcabile, cresteri in productivitate, marje operationale mai mari la vanzari, scaderi in preturile unitare la achizitii.
Cel mai important aspect pe care am putut sa-l constat a fost insa disciplina de lucru. In experienta mea profesionala, femeile, ca lideri organizationali, s-au comportat de cele mai multe ori mai bine ca barbatii in ceea ce priveste urmarirea unui scop, atingerea tintelor, responsabilizarea echipelor si respectarea procedurilor interne.
Din pacate insa, focalizarea pe rezultat creeaza adversitati, unii barbati simtindu-se frustrati, confundand excelenta profesionala cu raceala umana, disciplina de lucru cu egoismul si atingerea scopurilor profesionale cu agresivitatea.
Intr-o lume ideala, la munca egala ar trebui sa existe recompensa egala, numai ca nu traim intr-o astfel de lume. Poate ca uneori le este mai usor barbatilor, alteori femeilor, sau poate ca dimpotriva. Nu cred ca exista vreo formula a succesului, vreun "leadership for the dummies" sau ceva de genul "zece pasi pentru a deveni lider". Cred ca asa cum fiecare persoana in parte este unica, fiecare lider in parte este unic in felul sau, indiferent daca este femeie sau barbat.
Cred, in incheiere, ca un lider exceptional este un lider exceptional, indiferent daca este barbat sau femeie. Marea Britanie l-a avut pe Winston Churchill, dar si pe Margaret Thatcher, ambii lideri exceptionali, fiecare extrem de potrivit pentru epoca in care a trait, pentru obstacolele pe care le-a avut de depasit si pentru rezultatele pe care le-a obtinut.
Amprenta feminina
Doris Andronescu, Director general, SANADOR
Caracteristicile evidente pe care le are leadershipul feminin sunt responsabilitatea marita, delicatetea si sensibilitatea in tratarea problemelor, un al saptelea simt – care inseamna o reactie rapida la aspectele pozitive sau negative ale membrilor echipei – si, evident, recunoasterea meritelor celorlalti.
Managementul "sentimental" caracteristic femeilor versus cel "tehnic" produce uneori rezultate mai bune in constructia echipei, care la randul ei se poate mobiliza si rezolva problemele mai delicate, rezolvandu-le in acelasi timp si pe cele legate de loializare.
Pe de alta parte, sa nu uitam ca cel mai bun negociator in piata in materie de selectie si de pret este femeia, deci componenta tehnica este si ea atinsa intr-o masura suficienta.
Ce s-ar putea spune ca ii lipseste femeii, intr-o proportie destul de mare, este capacitatea logistica si procedurala.
Celor care le reproseaza femeilor ca nu sunt in stare sa isi urmareasca interesul pana la capat – iar atunci cand o fac le eticheteaza drept agresive, necooperante si egoiste – eu le reamintesc ca puterea de sacrificiu a femeii face ca in momentele cele mai grele ale unei companii, puterea exemplului oferit sa mobilizeze personalul. Astfel, momentele dificile sunt depasite cu succes. Ce alt lucru poate ilustra mai bine urmarirea interesului?
O femeie nu poate avea aceeasi prestatie cu a unui barbat din simplul motiv ca abordarea problemelor se face intr-o maniera diferita. Femeia a fost dintotdeauna tratata diferit ca partener de dialog, fie si numai din perspectiva subiectiv emotionala, indiferent de genul interlocutorului. Din aceasta cauza, ea este nevoita sa abordeze cu precautie orice subiect de discutie in afaceri. Barbatul a intrat intotdeauna direct in subiect, intr-o maniera foarte tehnica.
In acelasi timp, diplomatia si eleganta de care da dovada o femeie in orice situatie, ii confera acesteia o siguranta de sine mai mare si rezerva de timp necesara pentru analizarea replicilor. Desigur, toate acestea vin in urma unei experiente acumulate in afaceri.
Se spune ca barbatii inteleg de la sine ce inseamna sa oferi inainte de a cere, nu si femeile. Presupunand ca aceasta afirmatie ar fi adevarata, barbatul nu ar avea ce cauta in afaceri, unde intotdeauna creezi mai intai un obiectiv (task), adica ceri, dupa care urmeaza recompensa (promovare sau bonus). Mergand insa pe aceasta idee, femeia este extrem de generoasa – chiar daca pentru firma aceasta inseamna cheltuieli mai mari cu salariile – dar are si asteptari.
Femeia-lider trateaza intr-o maniera cat se poate de personala orice subiect, punand suflet in ceea ce face, creand o pata de culoare in birocratia si mecanicismul corporatist, respectand totodata disciplina procedurilor, datorita simtului de responsabilitate crescut.
Femeile – despre care se spune ca resping riscul in mod natural – reusesc sa transforme riscul in oportunitate doar daca nu cauta cu orice pret siguranta si confortul. In afacerea pe care o conduc, ma intalnesc cu riscul in fiecare zi, mai mare sau mai mic, dar il iau ca pe o provocare, poate intr-un mod atipic femeilor, si continui sa dezvolt compania, investind in ea permanent. Ma mandresc cu faptul ca, de sapte ani de cand am creat aceasta afacere, nu am retras nici un dividend si am continuat sa reinvestesc tot profitul. Este o componenta extrem de importanta in reducerea riscului.
Corolar
Cercetarile actuale atribuie competentei bazate pe inteligenta emotionala un rol mult mai important decat intelectului si abilitatilor tehnice. Leadershipul este vazut ca o arta de a lucra prin intermediul altor oameni si se bazeaza pe capacitatea liderului de a relationa cu acestia. In masurarea eficientei unui lider, asadar, dimensiunea emotionala este considerata determinanta. Faptul ca femeile au o abilitate innascuta de a comunica, de a relationa, de a-i creste si proteja pe ceilalti ar trebui sa faca din leadershipul feminin un "must have" pentru succesul unei organizatii.
Rezultatele studiului de performanta a companiilor "Impactul leadershipului feminin"TM realizat in SUA de TomPeters Company si KPMG pe un esantion de 100 de firme conduse de femei au fost comparate cu rezultatele unui esantion asemanator de organizatii conduse de barbati.
Datele arata diferente clare intre aceste doua tipuri de companii atunci cand vine vorba de crearea unei culturi organizationale orientata catre oameni si alinierea strategiei la nivelul intregii organizatii.
Studiul va fi prezentat de CEO-ul TomPeters Company, Juli Ann Reynolds, in cadrul conferintei Think Positive, Impactul leadershipului feminin asupra organizatiei. Evenimentul are loc pe 17 octombrie in Bucuresti, la Hotel J.W. Marrior si este organizat de revista Cariere in parteneriat cu Human Invest.