Laboratorul Kids‘ Lab – introducere în lumea științei și înțelegere aplicată a mediului înconjurător
Laboratorul permite derularea în echipă a unor activități sub îndrumarea unui profesor și a studenților din cadrul facultății. Pot fi efectuate mai multe experimente, însă cele care se desfășoară în prezent au în centru apa și folosirea ei într-o manieră responsabilă. Astfel, într-unul dintre acestea, elevii învață cum apa reziduală este purificată în stațiile de epurare. Alt experiment le arată cum anumite materiale (polimeri) pot stoca o cantitate de apă de câteva ori mai mare decât greutatea lor. Copiii sunt ajutați astfel să înțeleagă cum pot fi reduse pierderile de apă în diverse domenii. În plus, aceste activități vin și în ajutorul învățătorilor și profesorilor, care au astfel ocazia să exemplifice noțiunile predate la școală.
“Motivul pentru care am ales să oferim acces copiilor la un astfel de laborator este simplu: trăim într-o perioadă în care chimia este prezentă în aproape toate domeniile vieții, însă rareori avem acces în culise, acolo unde se desfășoară experimente și unde sunt create moleculele care au permis progresul spectaculos din ultimele decenii. Pentru copii, această este o ocazie de a descoperi lumea din jur într-un mod nou, interactiv și, de a le stimula interesul față de acest domeniu. În fond deciziile privind carieră sunt luate adesea pe bază unor evenimente la care am asistat de timpuriu”, explică Diana Ursachi-Public Relations and Communication Manager la BASF.
Dacă înainte de începerea activităților copiii nu par foarte interesați de fizică sau chimie, la finalul orei de laborator aproape toți vor să devină cercetători! Mai mult, orele de laborator ne arată că disciplină și rigoarea necesare în lucrul cu substanțe chimice pot fi respectate cu ușurință chiar și de către elevii foarte energici, atât timp cât regulile sunt explicate pe înțelesul lor, iar elevii iau parte direct la experimente în loc să fie simpli observatori.
Fiind încurajați să își dezvolte atât curiozitatea cât și manualitatea, elevii rețin informațiile mult mai ușor atunci când sunt implicați activ, pe principiul "Spune-mi și o să uit. Arată-mi și s-ar putea să îmi amintesc. Implică-mă și voi înțelege." Din acest motiv, mulți dintre elevii care participă la experimente vor să revină.
Accesul în laborator este gratuit, în baza unei rezervări prealabile, iar vizitatorii primesc instructaj și echipament de protecție din partea celor care îi asistă în această activitate. Proiectul se bucură de Sprijinul Societății de Chimie din România.