La ce ne trebuie curaj in business?
Pentru conducatorii de organizatii, curajul poate avea semnificatii diferite. Calitatea de lider impune sa faci alegeri si sa inovezi continuu si pentru acestea este nevoie de o doza serioasa de curaj. Poate sa fie vorba de o schimbare de viziune sau de strategie organizationala. Poate insemna sa perseverezi in alegerea strategica pe care ai facut-o si sa iti continui eforturile de transformare a organizatiei in pofida vocilor care te critica. In fata riscului, curajul scoate la iveala tocmai valorile pe care ti le-ai insusit cel mai bine. Curajul poate insemna sa adopti o atitudine corecta in detrimentul starii de confort personal. Poate insemna sa le spui angajatilor ca se fac disponibilizari si sa infrunti nemultumirile si protestele acestora. O alta dovada de curaj in business este sa formezi un succesor si sa te retragi atunci cand succesorul tau are toate competentele pentru a prelua conducerea. Spre deosebire de organizatiile care practica autoritarismul si coercitia, o organizatie care cultiva curajul pretuieste initiativa si inventivitatea oamenilor. Intr-o astfel de organizatie esti chiar incurajat sa indraznesti in fiecare zi mai mult, exersandu-ti astfel curajul.
Antreprenorii romani au dat un mare test de curaj atunci cand si-au pornit propriile afaceri, indiferent de domeniu, intr-un cadru legislativ instabil, intr-o perioada de tranzitie in care regulile se fac in timpul jocului. Vrem sa vedem in ce masura ei si-au exersat curajul in anii care s-au scurs de la debutul afacerii si daca au ajuns sa si-l insuseasca in acceptiunea pe care o dam noi curajului in termeni de business leadership.
Cel mai riscant in viata este sa nu ai niciodata curaj
Razvan Stoenescu, Director General, Document:
Din 1991 si pana acum, de cand lucrez in vanzari, am avut nenumarate momente in care curajul a insemnat uneori inspiratie, alteori asumare de riscuri, rabdare, perseverenta si… multe calcule bine facute.
Insa din 1996, de cand am devenit partener la Document, curajul a insemnat mai multa asumare de responsabilitati. Mai in gluma – mai in serios, a conduce constient de responsabilitate, iti poate da de multe ori fiori. Pentru ca atunci cand schimbi statutul de angajat cu cel de antreprenor, incepi sa te incarci cu responsabilitate – fata de cei de acasa si fata de cei pe care alegi sa-i conduci.
Iar in domeniul nostru a avea curaj inseamna si sa ai un calm temerar fata de furnizori, fata de clienti si fata de membrii echipei proprii, pentru ca totul se petrece intr-o tranzitie totala. In 16 ani, am parcurs tranzitiile politice si economice ale Romaniei, tranzitia mentalului fata de lucrurile facute mediocru spre cele mai exacte, la timp si precise, tranzitia analogicului spre digital, tranzitia suportului de informatie spre internet si telefonia mobila. Suntem generatia tranzitiei, luandu-le pe toate "in piept", adaptandu-ne, asimiland si procesand cat de mult si de bine putem, transformand totul in planuri, cifre, bugete, scheme si planuri de organizare.
Unul dintre momentele mele de curaj a fost atunci cand am lansat pe piata oferta de inchiriere de multifunctionale mari (copier/printer) pe termen scurt si mediu. Va asigur ca mi-a fost si teama si am pierdut mult timp cu discutiile si calculele, insa, ulterior, s-a dovedit a fi un succes si am vazut ca acest lucru ne-a marit afacerea cu aproape 20%.
A fi brav, viteaz, indraznet, temerar si cutezator ar raspunde definitiei de om curajos. Eu as spune ca in zilele noastre, sa ai curaj inseamna sa iti asumi responsabilitati. Razvan Stoenescu
Desigur, poti sta deoparte, asistand pasiv la toate si asteptand, dar atunci tu doar urmezi regulile jocului, nu participi la elaborarea lor. Pentru a nu fi complet dus de val trebuie sa ai curaj, pentru ca cel mai riscant in viata este sa nu ai niciodata curaj. Iar curajul tau trebuie sa-l transmiti si celor cu care lucrezi, astfel incat ei, la randul lor sa isi asume responsabilitati. Pentru ca odata responsabilitatile asumate, daca oamenii au succese si victorii, acestea le vor da un ascendent formidabil, transformandu-i in oameni curajosi. Si noua chiar ne plac toate legendele si cartile de istorie unde s-a scris despre oamenii viteji, bravi, indrazneti si curajosi…
Pe aceasta piata aproape orice faci e o dovada de curaj
Marcel Foca, General Manager, Intergraph:
In zilele noastre, cand multe dintre cuvinte si-au pierdut din valoare deoarece au fost confiscate fie de limba de lemn a regimului comunist, fie de persoanele "abonate" la sticla micului ecran, provocarea de a vorbi sau de a tacea este cu atat mai mare cu cat suntem nevoiti sa revitalizam cuvintele de care avem nevoie. Insa o dovada de curaj este si atunci cand iei o idee la care toti au renuntat si o transformi intr-un succes care afecteaza institutii si comunitati intregi. Un exemplu este piata solutiilor geospatiale care afecteaza in mod direct institutiile implicate in activitatea de gestiune a unui teritoriu sau unei infrastructuri vaste si, in mod indirect, imensele comunitati deservite de aceste institutii. Acum zece ani se vorbea doar de furnizori de tehnologii geografice, un fel de insule informatice cu tehnologii de nisa, iar utilizatorii aveau nevoie de ani buni de instruire pentru a putea produce o harta. In acele vremuri, o echipa locala s-a hotarat sa propuna solutii geospatiale. Riscul a fost enorm, curajul pe masura. Trecerea de la tehnologia geografica la complexitatea tratarii informatiei geospatiale in toate formele ei parea o nebunie.
Definitia mea favorita despre curaj apartine lui Winston Churchill care afirma: "Curajul este ceea ce iti trebuie pentru a sta in picioare si a vorbi; curajul este si ceea ce iti trebuie pentru a sta jos si a asculta".Marcel Foca
In anul 2007, notiuni precum locatie, harta, teritoriu sunt nelipsite din vocabularul oricarei institutii, intreaga industrie geospatiala este in fierbere, au loc spectaculoase achizitii internationale de corporatii, iar tehnologia se schimba de la o luna la alta. Pe aceasta piata aproape orice faci e o dovada de curaj. Trebuie sa ai curaj ca sa intri in piata (unii mai mari ca noi au intrat si au si renuntat), trebuie sa ai curaj sa ramai, trebuie sa ai curaj sa mergi mai departe. Curajul, ca esec al fricii, se cultiva prin formare si educare. Atunci cand activitatea profesionala inseamna automatizarea proceselor de business ale organizatiei beneficiarului, este evident ca lupta se desfasoara pe teritoriul "adversarului".
Frica este inerenta si chiar este nevoie de ea pentru a genera doza necesara de adrenalina. Elementul esential care te poate ajuta in aceasta situatie este pregatirea profesionala. O pregatire solida, spiritul de echipa si o tactica bine conturata sunt elementele care genereaza curajul necesar trecerii peste momentele dificile ale vietii profesionale.
Curajul intr-un start-up
Tudor Maxim, Managing Director, Elevate:
Curajul este unul dintre cuvintele-cheie atunci cand pornesti pe un drum necunoscut, cum ar fi acela al infiintarii si dezvoltarii unei organizatii noi. Curajul este foarte mult legat si de intuitie, de lipsa de prejudecati si de asumarea unor riscuri, lucruri care lipsesc destul de mult tinerilor. La nivel declarativ, majoritatea dintre ei ar fi fericiti sa aiba propria afacere, insa foarte putini fac in mod real ceva in sensul acesta. Pana la urma ce ai de pierdut?
Experienta mea este foarte mult legata atat de o firma noua, cat si de un domeniu inexistent pana acum doi ani, respectiv publicitatea in lift. Pe langa faptul ca nu aveam o experienta profesionala indelungata cand am pornit in afacere – aveam 22 de ani – nu aveam nici experienta relevanta in domeniul publicitatii. Mi-am asumat insa aceste premise si am renuntat atunci la o viitoare cariera in avocatura si la tentatia unei burse de studiu. Cu cateva luni inainte de licenta, m-am hotarat sa pun in practica o idee venita in lift. Nu stiam prea bine nici cum functioneaza o firma si nu aveam nici o certitudine legata de viabilitatea a ceea ce urma sa fac – reclama in lift.
Odata cu inceputurile firmei am realizat ca nu e o activitate atat de diferita, in linii mari, de aceea a unui ONG sa zicem, asa incat am valorificat experienta acumulata in The European Law Students`Association (ELSA). In plus, pasiunea pentru publicitate m-a ajutat sa recuperez rapid lipsa experientei din domeniul publicitar.
Atat in organizatia anterioara ELSA, cat si la Elevate am incurajat initiativa, increderea in sine si valoarea parteneriatului. Nu conteaza ca esti tanar si faci parte dintr-o organizatie noua si/sau cu putere mica de negociere. Este important sa ai o atitudine orientata inspre valoarea parteneriatului si sa ai curaj sa-ti asumi statutul de tanar, care poate purta o discutie sau o negociere de la egal la egal cu parteneri mai experimentati.
Urmatorul pas era ca ceea ce facem sa fie validat de piata. Si erau foarte multe necunoscute legate de reusita crearii unei nise intr-o industrie foarte competitiva, cum e publicitatea. Cum insa nu exista altcineva care sa fi facut acest lucru inainte, ne-am asumat rolul si curajul de a introduce si de a promova ceva inovativ, cum era atunci reclama in lift.
Acest curaj ne-a fost rasplatit din plin de cele peste 100 de campanii pentru clienti din diverse domenii de activitate desfasurate pana acum in lifturile din reteaua Elevate.
Fara curaj, nu poti progresa
Roxana Popescu Memetea, Managing Partner, Brandstalk Advertising:
Nu e usor sa fii curajos, desi pretindem tot timpul ca suntem, in relatie, la birou, in raport cu partenerii/prietenii etc. Curajul este o virtute a oamenilor puternici care isi asuma de cele mai multe ori decizii ce presupun forta morala de a infrunta situatiile viitoare care sunt incerte sau doar o reactie la o presiune exterioara foarte puternica.
In business cred ca este aproape imposibil sa ai performante notabile fara o doza de curaj, care cateodata se traduce chiar prin putina inconstienta. Ai nevoie de curaj sa pornesti la un drum necunoscut, sa construiesti o echipa, sa demiti sau sa avansezi pe cineva, sa raspunzi competitiei si chiar sa ai incredere in partenerii tai. Fara curaj nu poti progresa.
Am fost intrebata daca am trait o situatie in care am dat dovada de curaj. M-am gandit mult si mi-am dat seama ca au fost multe situatii, dar cea pe care o simt cel mai aproape este aceea in care am trait puternic sentimentul de teama, frica de necunoscut. Dar, atentie! Vorbesc de o teama ce dovedeste tarie de caracter si fermitate in manifestarea convingerilor, o teama care este transmisa mai departe ca indrazneala.
In martie 2005 am luat decizia de a parasi o functie de top management la o companie multinationala, doar pentru ca nu am mai crezut in valorile si discursul noului lider al organizatiei. Am plecat de la zero alaturi de o echipa care a avut curajul sa porneasca o noua aventura. O decizie etichetata drept "sinucigasa" de oamenii din jurul meu, dar curajoasa pentru mine.
Am inceput intr-un birou minuscul. Fara fax, fara angajati, fara secretare care sa-ti aduca presa de dimineata si cafeaua, fara tot acel "rasfat" cu care te obisnuiesti de-a lungul timpului si pe care nu-l constientizezi pana nu experimentezi si o situatie inversa. Ma aflam intr-o industrie (cea publicitara) extrem de competitiva, plina de orgolii si aparente, unde lucrurile se intampla peste noapte, iar deciziile importante se iau cateodata si la interval de minute…
E foarte greu sa definesti curajul. Desi este definit drept: "forta morala de a infrunta cu indrazneala primejdiile si neajunsurile de orice fel; indrazneala, fermitate in actiuni sau in manifestarea convingerilor; tarie de caracter, temeritate, barbatie"; cei mai multi dintre noi reusim sa ne purtam curajos in special in contextul in care suntem manati de frica…Roxana Popescu Memetea
Cred ca am avut curaj sa mizez pe profesionalismul oamenilor din jurul meu. Am avut curajul sa ies in piata la "new business", sa construiesc o echipa tanara si plina de motivatii. Avem – acum pot folosi fara nici un dubiu pluralul – curajul sa ne iubim clientii si competitorii, sa avem aspiratii, obiective si ambitii.
Astazi avem, toata echipa, parte de "rasfatul" cu care eram obisnuiti, suntem iar intr-o organizatie sanatoasa, intr-o echipa larga cu multi profesionisti si am pastrat un spirit extraordinar. Un spirit nascut in momentul in care toti am avut curajul sa pariem pe un drum castigator si, de ce sa nu o spunem, plin de satisfactii.
Corolar
Imi place definitia curajului oferita de unul dintre managerii de mai sus, care identifica prin curaj abilitatea de a trece la actiune in ciuda fricii. Din cate mi-am dat seama, a avea curaj este o chestiune ce tine mai mult de ratiune decat de simtire. In fata unui pericol este necesar ca partea specific umana a creierului (neocortexul, creierul rational) sa preia controlul de la creierul limbic, emotional, care iti semnaleaza pericolul.
Cand neocortexul intelege ca pericolul nu este real, desi simti frica, treci la actiune. Asadar, nu o inima viteaza, ci creierul rational este responsabil de toate faptele de curaj ale umanitatii! Actul de curajul nu vine din nesabuinta, ci este o actiune constienta, un act responsabil, asumat de autorul sau.