Jumătate din afacerile de familie generează conflicte între membri. Cum le gestionează aceștia
Studiul denumit „Can embracing conflict spur positive change” a analizat 525 de business-uri, având o medie a cifrei de afaceri de 3,48 miliarde dolari şi 12.000 de angajaţi. Acestea se numără printre cele mai vechi, mai mari şi mai de succes afaceri de familie din lume.
Cum au reuşit aceste afaceri să devină şi să rămână profitabile şi de succes în contextul în care se confruntă în mod curent cu conflicte interne? Conform informatiilor colectate, cheia o reprezintă gestionarea adecvată a dezacordurilor, care întărește coeziunea familiei și comunicarea dintre membrii acesteia.
48% din companiile aflate în economiile emergente au declarat că au trecut printr-un conflict intern, comparativ cu 43% dintre companiile din economiile dezvoltate. O explicație posibilă pentru această diferență este perioada mai scurtă de existență a afacerilor de familie din prima categorie, care nu a permis maturizarea proceselor de comunicare, dar și mediul economic mai turbulent în care evoluează acestea.
Două tipuri de activităţi sunt extrem de importante pentru reducerea conflictelor în cadrul celor mai mari afaceri de familie din lume:
1. Comunicare constantă
Comunicarea reprezintă cel mai important factor care reduce incidența conflictelor în afacerile de familie, conform participanţilor la studiul EY. Respondenţii declară în procent de 90% că organizează în mod regulat şedinţe de familie sau întâlniri cu acţionarii pentru a discuta probleme de afaceri, iar 64% au un consiliu de familie care se întruneşte periodic.
2. Acțiuni de tip corporate social responsibility adună familia în jurul unor activități cu componentă emoțională
În cadrul celor mai mari afaceri de familie din lume, atitudinea faţă de activităţile de tip corporate social responsibility (CSR) sunt în corelaţie inversă cu incidenţa conflictelor. În general, cu cât activităţile de CSR sunt mai importante pentru familie, cu atât apar mai puţine conflicte.
Conflictele nerezolvate erodează atât relațiile dintre membrii familiei, cât și afacerea:
1. Angajaţii – Atunci când membrii familiei sunt în conflict, îi pot antrena în dezacord și pe angajaţi; în plus, aceștia primesc mesaje contradictorii care paralizează procesul de decizie. Conflictul intensifică fricţiunile din companie, reduce comunicarea şi conduce la nesiguranţă în privinţa direcţiei strategice a business-ului.
2. Vid de putere – Conflictul rămâne rareori fără urmări pentru membrii familiei implicați în afacere. De exemplu, pot ajunge la situaţii în care se evită reciproc. În cel mai bun caz, această evitare conduce la decizii întârziate, iar, în cel mai rău caz, la vid de putere.
3. Imaginea şi reputaţia firmei – Conflictele de familie pot avea efecte devastatoare asupra reputaţiei şi brandului afacerii de familie. Pe măsură ce zvonurile legate de conflict se intensifică, stabilitatea afacerii poate fi pusă sub semnul întrebării, fapt care afectează disponibilitatea furnizorilor şi a altor părți interesate de a mai acorda credit afacerii, iar clienţii pot începe să evite achiziţiile de la compania în cauză. Nu în ultimul rând, talentele de top vor fi atrase într-o măsură mai mică de firma respectivă.
„În cazul conflictelor dificile din cadrul afacerilor de familie este foarte important să existe un proces formal de rezolvare a acestora; la fel de important este să se admită faptul că există un conflict și că procesul de rezolvare trebuie inițiat. Procesul ar trebui să structureze responsabilităţile legate de detectarea conflictului, de paşii care trebuie urmaţi pentru rezolvare, de monitorizarea rezultatelor, de analiză şi feedback post-conflict," a declarat Alexandru Lupea, Partener și Strategic Growth Markets Leader, EY România.