Jocul care te învaţă
Dan Berteanu, Managing Partner EQUATORIAL
Pentru a participa cu toată inima la ceva trebuie să fii o persoana auto-motivată şi hotărâtă, interesată în mod real şi cu adevărat entuziastă. Dacă suntem obligaţi să facem ceva, sau dacă o facem cu inima îndoită, nu participăm cu adevarat. Dacă nu ne pasă cum va arăta finalul, nu participăm cu adevarat. Dacă suntem pasivi şi aşteptăm de la ceilalţi, de asemenea nu participăm cu adevarat. Şi cu cât mai puţin vom participa cu adevarat la viaţa noastră de zi cu zi, cu atât vom avea mai puţine oportunităţi de a fi motivaţi şi fericiţi. Pur si simplu. Recompensele emoţionale şi sociale cer cu adevărat entuziasm, participare activă, auto-motivare.
Reţeta succesului
În ideea de a crea un astfel de impact, am dezvoltat o «abordare» inovatoare, care combină instrumente de Action Learning, Just-in-Time & Just-in-Case Learning, mecanici de jocuri de tip Alternate Reality Games şi teorii ale psihologiei pozitive.
Action Learning (AL) –Învăţarea în Acţiune are multe aplicaţii educative. S-a demonstrat că învăţarea în acţiune este foarte eficientă în dezvoltarea calităţilor de leader, a abilităţilor de rezolvare a problemelor şi, de asemenea, este o importantă componentă în programele de dezvoltare a leadershipului corporate şi organizaţional.
Just-in-time- Teaching (JiTT) – este o strategie pedagogică care utilizează feedback-ul oferit între activităţile facute în clasă şi munca pe care elevii o fac acasă, ca pregătire pentru reuniunea din clasă.
Alternate Reality Games (ARG) – este o reţea interactivă care utilizează lumea reală ca o platformă şi foloseşte medii digitale diverse pentru a oferi o poveste care poate fi modificată de ideile sau acţiunile jucătorilor. Povestea este determinată de implicarea intensă a jucătorilor, care are loc în timp real şi evoluează în funcţie de răspunsurile acestora. Ulterior, aceasta este modelată de personajele care sunt controlate în mod activ de designerii jocului, spre deosebire de ceea ce se întâmplă într-un joc video pentru calculator sau console, unde personajele sunt controlate de inteligenţa artificială. Jucătorii interacţionează direct cu personajele din joc, rezolvă provocări şi puzzle-uri şi colaborează ca o comunitate analizând povestea, coordonând viaţa reală şi activităţile online.
Psihologia pozitivă – este o abordare mai nouă a psihologiei, care analizează trăirile umane pozitive bucurie, optimism, mulţumire, si îşi propune mai degrabă să identifice condiţiile necesare pentru a avea o viaţă împlinită şi pentru a progresa, decât tratarea afecţiunilor psihice. Subiectele de interes pentru cercetătorii din acest domeniu sunt: valorile, punctele forte, talentele, precum şi modalităţile prin care acestea pot fi promovate, prin intermediul sistemelor sociale şi a instituţiilor.
Am numit această abordare PLAYFUL DESIGN deoarece acest univers auto-coordonat, cu obiective şi reguli clare, generează o schimbare sustenabilă în comportamentul oamenilor şi creşte în mod semnificativ angajamentul lor, motivaţia şi nivelul de fericire.
Cred cu tărie că am început să migrăm din Economia Cunoaşterii către ceea ce putem deja numi astăzi Economia Implicării („Engagement Economy”). Vedem tot mai multe organizaţii care raportează o scădere a nivelului de implicare a oamenilor lor. În Learning & Development acest lucru se traduce într-o problemă a angajaţilor foarte bine pregătiţi care ştiu ce au de făcut, dar care nu doresc să aplice ceea ce ştiu în activităţile lor de zi cu zi din diferite motive. Conform cu această credinţă, proiectul Equatorial Marathon este structurat şi desenat pe modelul unui Alternate Reality Game (ARG), care imită desfaşurarea unei curse reale de maraton. Fiecare participant este pus în pantofii unui «maratonist virtual», având misiunea de a termina acest «maraton». Practic el va fi parte dintr-un univers motivant de învăţare care este flexibil, distractiv şi foarte practic.
Componentele cheie ale EQUATORIAL Marathon sunt:
atmosfera efervescentă creată la lansarea proiectului unde participanţii vor primi informaţii,
misiunile de alergare, care vor reprezenta modul în care participanţii vor avansa în joc şi vor urca,
sprijin, încurajări şi inspiraţie, pe care le vor primi în timpul cursei virtuale de învăţare de la traineri,
corturile RESURSĂ, unde maratoniştii vor primi cunoştinţe şi abilităţi,
sentimentul de satisfacţie, la finalul proiectului.
Misiunile sunt 100% personalizate pentru a oferi oportunităţi participanţilor de a practica şi afişa în viaţa reală comportamentele cheie cerute de organizaţie.
Cătălina Mușat, HR Manager Metropolitan Life
Echipa noastră desfăşoară permanent activităţi prin care aria de dezvoltare profesională şi personală capătă noi valenţe, ceea ce îi ajută pe angajaţii noştri să ajungă în direcţia în care îşi propun prin variate modalităţi inovatoare. Una dintre aceste iniţiative este şi MetLife School, program lansat acum doi ani,
care continuă cu succes şi astăzi. În urma discuţiilor cu participanţii la acest program, şi cu echipa de management, ne-am propus, ca pe lângă învăţarea clasică, participarea la simulări de business, coaching şi mentoring, întâlniri de dezbatere sau speakeri inspiraţionali, să învăţăm şi „altfel”.
Mi-am dat seama că mulţi dintre colegii mei, participanţi la diferite programe de dezvoltare, ştiu foarte multe, au informaţiile necesare şi utile şi ne-ar trebui un instrument care să faciliteze aplicarea acestor cunoştinţe şi, mai ales, formarea acelor comportamente sau deprinderi pe care dorim să le întălnim mai des în cadrul echipei Metropolitan Life.
Playful Design a venit în contextul unei nevoi existente, ca strategie de creştere a angajamentului în cadrul echipelor, strategie aliniată cu iniţiativele noastre de dezvoltare personală şi cultura din cadrul companiei, în general.
Programul Equatorial Marathon a fost unul care ne-a captat pe loc atenţia pentru că se pliază pe nevoia noastră, îmbinând învăţarea individuală cu cooperarea şi spiritul de echipă, printr-un refresh şi o validare a cunoştinţelor câştigate prin programele de dezvoltare, învăţarea de noi comportamente constructive, toate acestea realizate cu un nivel foarte mare de energie şi entuziasm din partea participanţilor. Iar unul dintre beneficii este că această energie devine molipsitoare şi în rândul colegilor care nu sunt participanţi în acest maraton de learning.
Suportul pe care îl oferi colegilor este mai important decât spiritul competitiv
Am început prin a fi curioşi să aflăm mai multe despre program, cu un nivel mare de energie printre participanţii care doreau să se implice cât mai repede în joc, plini de nerăbdare să ardă cât mai multe calorii în acest maraton. Modul în care întreţii nivelul de energie, curiozitatea, entuziasmul, cu alte cuvinte – acţiunile care ţin motivaţi participanţii şi care fac jocul interactiv şi cât mai interesant pe toată durata lui, reprezintă una dintre cele mai mari provocări ale programului.
Am descoperit cu bucurie cum…
Continuarea materialului o găsiți pe hrmanageronline.ro.