Îți poate aduce brandul personal un salariu mai mare?
Tom Peters, scriitor celebru în zona managementului afacerilor, spune că, indiferent de vârstă, poziție sau businessul pe care-l avem, cu toții trebuie să înțelegem importanța pe care o are brandingul personal. Pentru a putea face orice afacere, trebuie să ne preocupăm în primul rând de brandul cel mai important din viețile noastre, adică de noi, crede el. De altfel, în ultima perioadă auzim tot mai des aceste cuvinte: brand personal.
Deși expresia este de import și pare nouă, conceptul este mai vechi. Chiar și în perioada comunistă, când în România toți oamenii, angajații, erau teoretic egali, alegeam să mergem la un anumit medic, căutam o anumită învățătoare pentru copii și așa mai departe. Distincția aceasta arăta tocmai faptul că oamenii respectivi își creaseră un anumit brand personal care îi desprindea din mulțimea de profesioniști. Dacă atunci această diferențiere nu le aducea neapărat un salariu mai mare, în zilele noastre lucrurile par a sta altfel.
Brandingul personal constituie un aspect-cheie, pe care ar trebui să punem accent la interviu și care ne poate crește și șansele de a obține un salariu atractiv, mai mare decât al celor care au aceeași specializare cu noi.
FAPTE, NU VORBE
„Brandul personal este important în orice domeniu. Acest concept nu are legătură cu domeniul de activitate, ci cu respectul de sine al fiecăruia. Nu contează ce faci, contează cum faci”, spune Cristina Fleșariu, Managing Partner Key2Success. Din punctul ei de vedere, există o piață pentru orice activitate, iar brandul personal este cel care ne poziționează în interiorul ei, cu o singură condiție: să se bazeze pe fapte, nu pe vorbe. Și asta pentru că piața îi va descoperi repede și îi va marginaliza pe falșii profesioniști în favoarea valorilor reale. „Construirea unui brand personal constă în identificarea corectă a competențelor și a punctelor tari ale fiecăruia și punerea acestora în valoare prin comunicare și aspect. Comunicarea și aspectul nu au nicio valoare fără fundamentul competenței”, mai spune Cristina Fleșariu. Dacă aspectul este ceva ce ține exclusiv de fiecare dintre noi (cum ne îmbrăcăm, cum ne îngrijim), în ceea ce privește comunicarea, ea este de preferat să fie făcută cât mai mult de terți, pe principiul „lauda de sine nu miroase-a bine”.
Acestea sunt considerentele la nivel general. Piața muncii face însă distincția între un angajat al unei companii, care se supune unor reguli și implicit unei grile de salarizare, și un liber-profesionist, cum ar fi un avocat sau un medic, care pot și lucrează mai mult la brandul personal. „Meseriile liberale au, în mare parte, beneficiul brandingului personal prin realizări vizibile, însă aceștia trebuie să aibă grijă. Odată format brandul, este greu să ți-l menții”, spune Daniela Necefor, Managing Partner Total Business Solutions.
PROFESIE VS. POZIŢIE
„Sunt profesiile liberale gen avocatura, unde brandului personal i se acordă un interes mai mare”, este de părere și Loreda Silvia Dragomir, Country Manager Romania & Bulgaria Kienbaum Executive Consultants GmbH. Ea spune că marile case de avocatură din România poartă numele fondatorilor, respectiv al partenerilor: Mușat, Țuca, Zbârcea, Popovici, Nițu, Boștină, Biriș etc. În aceste situații, brandul personal este asociat cu numărul cazurilor încheiate cu succes, câștigate, cu mărimea și importanța clienților reprezentați. Un avocat este mai căutat decât altul dacă brandingul său personal este bun și, ca atare, veniturile sale sunt mai mari. Loreda Dragomir spune că și medicii au început să lucreze mai mult la brandingul personal, prezentând pe diverse site-uri mici descrieri, comentarii, aprecieri, referințe, astfel încât pacienții să îi aleagă.
Dacă în privința profesiilor liberale lucrurile sunt destul de clare, unde se observă diferențele între angajați? Daniela Necefor, Managing Partner Total Business Solutions, spune că „brandingul personal este important, indiferent de domeniul de activitate și tipul de industrie în care îți desfășori activitatea, dar ține mai mult de nivelul poziției pe care o ai, de la specialist, middle management și, mai ales, top management. În funcție de nivelul poziției relaționezi cu mai mulți sau mai puțini interlocutori, îți dezvolți o adevărată rețea de contacte, iar imaginea ta devine din ce în ce mai cunoscută”.
Prin urmare, un angajat într-o companie care investește în brandul său personal poate ajunge la un salariu mai mare, de cele mai multe ori, ocupând o poziție superioară. „Dacă ești în cadrul unei companii cu grilă de salarizare, ceea ce se întâmplă în majoritatea cazurilor, ești o persoană care a reușit să se remarce în cadrul organizației. Cel mai probabil nu ți se va face o ofertă salarială mai mare pe același post, ci ți se va propune la un moment dat o nouă poziție, evident, pe o grilă salarială superioară”, adaugă Daniela Necefor.
De aceeași părere este și Cristina Fleșariu, care spune că nu există o legătură directă între salarizare și brandul personal și, prin urmare, două persoane angajate pe aceeași poziție nu vor avea diferențe majore de salarizare din motive de brand personal. „Întrebarea este: ce șanse ai să accezi la anumite poziții fără un brand personal? Răspunsul e simplu: pentru pozițiile de top management nu ai nicio șansă fără un brand personal (aici angajarea se face strict pe referințe și notorietate), iar pentru pozițiile de middle management a început să fie din ce în ce mai greu să accezi fără un brand personal.”
MAI MULT PENTRU AVOCAŢI, MAI PUŢIN PENTRU MEDICI
Astfel, potrivit Loredei Dragomir, salariile avocaților din firme multinaționale variază între 800 și 3.000 de euro net pe lună, în funcție de mărimea organizației, în timp ce salariile avocaților din firmele de avocatură pot varia între 1.500 și 2.500 de euro net pe lună. Avocații-seniori în firmele de avocatură pot câștiga între 2.500 și 3.500 de euro net pe lună, iar cei care devin asociați, respectiv parteneri, pot avea salarii de peste 5.000 de euro net pe lună.
Medicii rezidenți la stat au salarii de 300- 400 de euro net pe lună, medicii specialiști – 500 de euro net pe lună, medicii primari la stat peste 750 de euro net pe lună, în timp ce medicii specialiști din clinicile private au în medie 750 de euro net pe lună sau procent din consultațiile generate, deci aici brandul personal este foarte important. Este și situația medicilor primari din privat, al căror salariu mediu poate trece de 1.000 de euro net pe lună. De asemenea, farmacistele titulare și cu peste cinci ani de experiență au un salariu mediu de 600 de euro net pe lună.
În ceea ce privește salariile contabililor, acestea variază în funcție de expertiză și responsabilitățile lor, de la 800 de euro net pe lună la 1.500 de euro net pe lună. Directorii naționali de vânzări ai companiilor multinaționale care generează cifre de afaceri impresionante, cu cote de piață semnificative și categorii variate de produse, au salarii cuprinse între 2.500 și 4.000 de euro net pe lună, la care se adaugă o schemă de bonusuri lunare, trimestriale sau anuale, precum și alte beneficii.