Italianul care îi învață pe români să reacţioneze în fața neprevăzutului
„Întotdeauna am încercat să îmbin pasiunile cu studiul şi munca, deoarece am vrut ca ceea ce voi face în viaţă să fie făcut cu plăcere, fără să simt presiunea caracteristică unui job. Iar într-un fel sau altul, tot ceea ce fac în momentul de faţă se află în strânsă conexiune.”, spune Andrea Fogliazza.
În Italia a antrenat peste 1.500 de motocicliști pe circuite de renume mondial, în România pregătește „piloți” pentru șoselele locale.
În 2010, compania la care lucra, XL World, plănuia să deschidă un nou centru în Albania. Aflat de aproape opt ani în România, Andrea nu a vrut să plece şi să contribuie la dezvoltarea companiei pe piaţa albaneză. Așa că a rămas și a lansat primul său business, practistore.ro.
„Am căutat să aduc o parte din experienţa auto din Italia în România. Am observat că piaţa românească are un potenţial enorm în ceea ce priveşte conducerea auto şi că şoferii au nevoie de cursuri care să îi înveţe cum să se comporte în trafic, cum să fie în siguranţă şi să reducă numărul de accidente, cum să nu mai fie un pericol pentru ei şi pentru cei din jur. Aşa începe, practic, povestea Smart Driving”, povestește italianul.
Cunoaște-ți reacțiile și previno situațiile grave
Prin legătura construită de-a lungul timpului cu Guidare Pilotare (școala oficială de pilotaj a BMW și una dintre cele mai importante instituții de conducere defensivă și sportivă din Europa) a organizat, în septembrie 2013, primul eveniment de profil din România. În cele patru zile cât a durat evenimentul au avut 100 de cursanţi. Împreună cu instructorii italieni de la Guidare Pilotare au susţinut sesiuni de teorie în conducerea auto, dar şi de practică, prin care au pus în aplicare diversele tipuri de exerciţii predate la cursul teoretic.
Misiunea lui Andrea Fogliazza este de a contribui la siguranţa rutieră în România, învățându-i pe cursanţi să cunoască comportamentul autoturismului, dar, mai presus de toate, propriile reacţii în situaţii extreme şi de urgenţă.
„Vrem să oferim o experienţă unică, sigură, dar şi plină de adrenalină. Trebuie să învăţăm să reacţionăm în fața neprevăzutului”, afirmă Fogliazza.
Acest obiectiv se realizează printr-o experienţă hands-on care permite evaluarea pericolelor la anumite viteze ‒ ceea ce ne face conştienţi că a conduce nu este lucru uşor, ci necesită atenţie deplină. Andrea face asta, fiind alături de cursanţi în fiecare fază a condusului la cursurile de Smart Driving.
Are alături opt instructori profesionişti, unii dintre ei certificaţi FIA (Federation Internaţionale de l’Automobile). Școala oferă mai multe tipuri de cursuri – Experience, Defensive Driving PRO, Sport Driving. Toate cursurile se desfăşoară în deplină siguranţă, pe circuit/pistă, cu maşini oferite de partenerul lor, APAN Motors Brăila.
Școala de pilotaj oferă şi programe special gândite pentru companiile cu flotă auto. Antrenându-și angajații, acestea își pot reduce în timp costurile de întreţinere cu parcul auto, scădea riscul de accidente şi, implicit, costurile de reparaţie ale maşinilor, de asigurare, îşi pot diminua cheltuielile cu amenzile şi îşi pot motiva angajaţii.
Datorită suportului oferit de către partenerii săi, Michelin România, OZ Racing România, Motul și alții, până în prezent, școala a reuşit să pregătească peste 480 de cursanţi.
E greu să ai un business în România?
Când a venit aici, situaţia economică din Italia era destul de dificilă, iar perspectivele de a lansa noi linii de business erau aproape inexistente. România este o ţară relativ stabilă din punct de vedere economic şi politic (spre deosebire de Albania, de exemplu). Andrea a văzut posibilitatea de a aplica aici know how-ul acumulat de-a lungul anilor, de consultant în companii italiene, ca manager de proiect.
„Aici am găsit colegi cu dorinţa de a realiza ceva, de a se implica în noi proiecte, atât pentru realizarea serviciilor pentru piaţa internă, cât şi pentru cea italiană (în acei ani outsourcing-ul era foarte cerut)”, declară Andrea.
A trebuit să accepte însă și costuri absurde, cerinţe economice nejustificate, iar asta doar pentru a putea începe proiectul, sau să accepte interviuri şi declaraţii care nu corespundeau adevărului. Mai mult decât atât, a trebuit să bată la multe uşi, să primească multe răspunsuri de Nu, înainte de a găsi parteneri durabili, care au făcut posibilă dezvoltarea şcolii Smart Driving.
Andrea vorbește și de lipsa de atenţie a românilor pentru mediu, de lipsa de de respect pe străzi şi în trafic. I se întâmplă foarte rar ca cineva să îi acorde prioritate şi observă că multor români le lipseşte comportamentul civilizat în trafic. Adesea, aceasta atitudine se reflectă şi în comportamentul de zi cu zi în viaţă.
Din legăturile formate de când se află aici, din relaţiile pe care le-a avut cu diverse persoane, Andrea Fogliazza a observat că există la anumiţi români acea mentalitate tipică, de a profita imediat de cineva sau de ceva, de a nu construi un parteneriat, lucru care l-a dezamăgit, dar pe care a învăţat să îl asimileze şi să încerce să îl schimbe în timp, prin acţiunile sale.
Cine este Andreas Fogliazza
Absolvent al Institutului de Electronică şi Televiziune ITIS Fermi din Piacenza, Italia, de profesie inginer electronist. Timp de trei ani a urmat cursurile şcolii militare de aviaţie 70º Stormo "Giulio Cesare Graziani" din Latina. Are un master de dezvoltator IBM obținut la Perugia.
A urmat şi cursurile avansate ale Yamaha Motorbikes şi Ducati Motorbikes (Ducati NCR), dar şi cursuri de instructor la Rijeka (Croaţia), Pannoniaring (Ungaria), Monza (Italia), Mugello (Italia).Pentru o perioadă de cinci ani a şi fost instructor Extreme Rider (XRT) şi a pregătit peste 1.500 de motociclişti, pe mai multe circuite de renume mondial.
A urmat patru cursuri individuale şi trei cursuri avansate la Guidare Pilotare. A lucrat ca director şi Technical Chief Executive pentru Extreme Rider (2003 – 2009), ca Sales and Marketing Manager la XL World (2002 – 2008), companie italiană care furnizează servicii de tip call-center şi suport.