Introducere in metodologia Centrelor de Evaluare
Adesea numit Centru de Evaluare, desi in mod real nu avem de a face cu un loc delimitat realmente intr-un anume spatiu, acesta este un proces multiplu din multe puncte de vedere. Un grup de participanti ia parte la un program integrat de activitati/exercitii, simulari desemnate pentru a genera comportamente similare cu cele de succes intr-un job anume sau la un nivel anume al acelui job.
Participantii sunt observati de evaluatori bine pregatiti, care evalueaza fiecare persoana din grup din punct de vedere al comportamentelor necesare in acel job. Deciziile finale sunt luate prin discutarea datelor stranse de toti evaluatorii, conferind astfel procesului un grad ridicat de obiectivitate. Beneficiile sunt bilaterale.
Pentru angajator:
- predictibilitatea comportamentului unei persoane, reducerea riscului si costurilor in a angaja candidati nepotriviti.
Pentru candidati:
- comparabilitatea abilitatilor personale plecand de la aceiasi indicatori referentiali;
- obiectivitatea procesului, mult mai mare decat in cadrul unui interviu,
- echitatea, Centrul permitand participantului sa demonstreze o „paleta” de abilitati in situatii diferite.
Centrul de Dezvoltare difera de Centrul de Evaluare prin scopul activitatii.
Centrul de Evaluare este utilizat de obicei pentru a usura procesul decizional in activitatea de recrutare si selectie, in timp ce Centrul de Dezvoltare este utilizat pentru a facilita dezvoltarea individuala din perspectiva organizationala, personala sau din ambele.
In mod normal, un Centru de Dezvoltare bine conceput si derulat va fi una dintre cele mai valoroase experiente de dezvoltare din cariera participantului, dandu-i posibilitatea sa se focalizeze in viitor pe dezvoltarea acelor abilitati care ii vor permite progresul in cariera, in mod constructiv.
Metodologia celor doua tipuri de Centre este in esenta aceeasi, obiectivele difera:
- Centrele de Evaluare sunt folosite pentru selectie, recrutare, promovare interna si sunt, de obicei, finalul unui proces.
- Centrele de Dezvoltare sunt folosite pentru identificarea potentialelor diagnostice legate de job, relevand punctele tari si punctele slabe si sunt, de obicei, inceputul unui proces.
Cat de valide si corecte sunt Centrele?
Un studiu AT&T, comparand 40 de candidati promovati pe baza rezultatelor din Centrele de Dezvoltare si 40 de candidati selectati prin alte metode, a relevat ca 2/3 din primul grup a avut performante mai mult decat satisfacatoare in job, comparativ cu doar 1/3 din grupul doi.
In cadrul unui Centru de Dezvoltare se utilizeaza trei tipuri de exercitii:
- de grup (discutii intr-un timp determinat) intr-un mediu competitional sau de cooperare ;
- individuale, in scris (acoperind competente precum planificare si organizare, analiza problemelor, judecata s.a.).
- unu-la-unu (sub forma unor prezentari orale, simulari de interviuri sau „Fact-find”).
Aceasta scurta prezentare isi propune sa dezvaluie o privire generala asupra Centrelor de Evaluare si Dezvoltare. Este doar un punct de plecare pentru cei interesati de utilizarea acestor metode cu un inalt grad de validitate si corectitudine, instrumente de real folos in activitatea de Resurse Umane.