„Intersourcing-ul” sau externalizarea inteligenta
Externalizarea serviciilor de resurse umane devine tot mai frecventa, piata serviciilor externe integrate fiind estimata pentru acest an la 12 miliarde de dolari, la nivel mondial, conform unui studiu publicat recent de Gartner Inc. De ce in contextul actual de afaceri externalizarea se impune tot mai mult?
Este general acceptat ca exista cinci motive principale pentru care companiile prefera sa externalizeze activitatile de resurse umane:
- nConcentrarea atentiei asupra activitatii principale
-
nObtinerea unor servicii de nivel
mondial - nAcces permanent la tehnologie de ultima ora
-
nAcces permanent la competenta
specializata -
nControl strict asupra costurilor
operationale
Externalizarea s-a impus ca raspuns la presiunea tot mai mare exercitata asupra departamentului de resurse umane si asupra intregii organizatii de a imbunatati serviciile si de a administra resursele si costurile cat mai eficient.
Concentrarea
pe dezvoltarea afacerii
Resursele umane, urmand exemplul activitatilor de IT, trec printr-o transformare fundamentala, incercand sa devina, dintr-o functie tactica si administrativa, un domeniu strategic pentru planificarea dezvoltarii afacerii. Externalizarea activitatilor de rutina, dar consumatoare de timp, din cadrul departamentului de resurse umane poate permite specialistilor unei firme sa se ocupe mai mult de aspectele strategice, decat de cele de natura administrativa. In acest caz, compania se poate dedica activitatilor care creeaza valoare, in vreme ce furnizorul de servicii externalizate are grija de administrarea de fiecare zi.
Apelind la forta de munca temporara, managementul extern al salariilor, recrutare externa de personal specializat pe anumite domenii, la serviciile de training si dezvoltare organizationala, compania-client isi poate concentra toate resursele asupra domeniului sau principal de activitate, stiind ca beneficiaza de sprijinul unor parteneri profesionisti si de incredere.
De asemenea, externalizarea reduce cheltuielile din activitatile adiacente, companiile beneficiare castigand astfel flexibilitatea si viteza de adaptare necesare in mediul de afaceri actual, in care concurenta este tot mai acerba.
Obtinerea de servicii si
performante de nivel mondial
Daca strategia dumneavoastra este sa va concentrati asupra activitatilor care creeaza valoare, inseamna ca veti cauta sa externalizati functiile aditionale unui partener care are ca activitate-cheie tocmai acel tip de servicii. Cu alte cuvinte, acele activitati care pentru dumneavoastra sunt aditionale vor fi preluate de profesionisti, care vor fi responsabili de cresterea eficientei operationale si va vor putea permite obtinerea de rezultate din ce in ce mai bune.
Acces permanent
la competenta specializata
Externalizarea poate compensa lipsa fortei de munca specializate, din ce in ce mai cautate ca urmare a cresterii complexitatii activitatilor de resurse umane.
Externalizarea ofera acces la talentele de prim rang din domeniu. Furnizorii importanti au modalitati mai variate de a atrage si retine acest talent, intrucat sansele in cariera sunt mai variate si mai semnificative decat in cadrul unui departament intern de resurse umane.
Acces permanent la
tehnologie de ultima ora
O organizare de succes in domeniul resurselor umane necesita investitii tot mai mari in tehnologie, spre exemplu in implementarea si actualizarea sistemelor de Enterprise Resource Planning (ERP), in sisteme de lucru online sau sisteme complexe pentru administrarea bazelor de date.
Un argument important in favoarea externalizarii activitatilor de resurse umane este ca aceasta ofera posibilitatea companiilor de a avea acces, in orice moment, la cele mai recente tehnologii din domeniu.
Controlul riguros
al costurilor operationale
Adesea, costul este un motiv important in alegerea unei solutii de externalizare. O data ce eficienta si performanta activitatilor de resurse umane se imbunatatesc prin externalizare, costurile tranzactiilor pot scadea. In privinta costurilor fixe, am aratat deja ca externalizarea protejeaza companiile-client de presiunea de a investi permanent, pentru a moderniza infrastructura si sistemele necesare proceselor de resurse umane.
Externalizarea poate oferi un nivel ridicat de servicii, iar eficienta sporita, timpul redus de reactie si accesibilitatea datelor pot duce la cresterea satisfactiei angajatilor, cu impact direct asupra productivitatii.
Faceti primul pas
Fie ca aveti in vedere externalizarea unor aspecte din sfera resurselor umane, fie ca va ganditi la externalizarea completa a functiei, este bine sa luati in considerare faptul ca exista avantaje numeroase in cazul in care lucrati cu un partener extern care nu numai ca va ajuta sa definiti o strategie de a imbunatati radical structura de resurse umane, dar este alaturi de companie in orice moment, de la primul pas.
„Intersourcing” – solutia ideala
O companie nu poate functiona fara oamenii care sa indeplineasca anumite activitati. Prin urmare, oamenii si activitatile sunt interdependenti, fie ca vorbim de externalizare (outsourcing), fie de departamente interne de resurse umane (insourcing).
Solutia interna poate fi cea mai potrivita daca va displace ideea ca un furnizor strain de afacerea dvs. sa controleze administrarea proceselor legate de resurse umane.
Daca insa va entuziasmati la gandul ca permanenta imbunatatire a administrarii resurselor umane este in grija unor experti, a caror competenta principala este administrarea capitalului uman, atunci sunteti adeptul externalizarii. De asemenea, externalizarea este solutia potrivita pentru companie, daca ideea ca un furnizor si-a asumat provocarea de a recruta, angaja, instrui si remunera capitalul uman necesar bunei functionari a companiei vi se pare reconfortanta.
Intre aceste doua concepte in opozitie, „Intersourcing-ul” vine sa echilibreze raportul de forte; furnizorul este extern, dar cunoaste bine strategia companiei-client si ii ofera cele mai bune solutii pentru a-si atinge obiectivele propuse, prin fructificarea la maxim a potentialului celei mai de pret valori a companiei: capitalul uman. Un alt argument important care recomanda ‘intersourcing-ul’ ca solutie optima este o mai buna administrare a riscurilor, sau chiar transferarea completa a acestora catre partenerul extern.
In vreme ce modelul traditional de outsourcing defineste clientul si furnizorul de servicii ca fiind doua sisteme separate, modelul intersourcing integreaza ambele sisteme si le coreleaza resursele, pentru a forma un tot unitar.