Inovația născută din joacă și din artă
Din nevoile și dorințele unui artist și cunoaștințele în domeniul tehnologic ale unei echipe de specialiști s-a născut un produs care le permite muzicienilor să controleze și să modifice muzica prin folosirea gesturilor: mănușile mi.mu. Produsul a fost prezentat la București de Kelly Snook, co-director Mi.mu și fost angajat NASA. Aceasta a arătat cum prin coborârea unei mâini sunetul este redus până la anulare. Un alt gest poate reduce tempo-ul sau declanșa efectul de ecou. Senzorii atașați mănușilor înregistrează date precum accelerația sau unghiul înclinării și le transmit wireless către un software. Produsul poate fi personalizat în funcție de dorința consumatorului și de ceea ce își propune el să facă pe scenă. Imogen Heap este cea de la care a inițiat acest proiect, în 2010. Printre cei 20 de artiști care folosesc mănușile digitale în prezent se află și Ariana Grande. Kelly Snook crede că au fost obținute rezultate atât de repede pentru că utilizatorul final a fost implicat în toate etapele designului. Nu a fost o dezvoltare tehnologică pur și simplu, ci un demers cu un scop bine stabilit de la început. Produsul, dezvoltat de un ONG, ar putea fi comercializat pe scară largă dacă un investitor s-ar implica, mai spune Kelly Snook.
Inovație fac și muzicienii din România. Zoli Toth, absolventul Academiei de Muzică din Cluj, devenit celebru după ce a folosit butoaie, jenți de mașini și efecte speciale pirotehnice pentru a crea spectacole inovative, cântă acum pe tobe electronice al căror design a fost personalizat și realizat prin imprimare 3D. ,,Acest instrument are marele avantaj că este foarte versatil. Adică poți să folosesc inclusiv efecte de vioară, de pian, de violoncel, de flaut, de ce vreau eu. Prin lovire. Designul lui este făcut special și e unic în lume. Este pentru prima oară când unor instrumente electronice li se face un design separat, prin imprimare 3D. Datorită faptului că arată altfel iese în evidență. Tot conceptul spectacolului a plecat de felul în care arată instrumentul”, explică Zoli Toth.
El subliniază că în showbiz o treime din impactul asupra publicului este datorată vizualului, de aceea avea nevoie de instrumente care să fie remarcate de public.
„Tehnologia trebuie să facă parte din showbiz. Mi-ar fi greu să mă întorc la vremurile în care foloseam 4 tobe tradiționale. Sunt la curent cu tehnologia pentru că altfel n-ai cum să fii în pas cu ce se întâmplă în showbiz-ul mondial. Eu încerc să găsesc soluții pe care să le pot folosi în show-uri. Un moment precum cel al mănușilor muzicale este foarte frumos, dar eu nu le-aș putea folosi în niciun spectacol. Pe mine mă interesează ca ideea să poată fi aplicabilă în show-uri și să se întâmple foarte repede. Nu lucrez singur, ci într-o echipă formată din 20-30 de oameni: de la creativi manageri, la impresari, etc. Cred că degeaba ai o idee dacă nu știi să o implementezi. Secretul e în implementare mai mult decât în idee. Idei au foarte mulți, dar nu reușesc să le pună în practică”, adaugă el.
În proiectul Cocoon pentru prima dată Zoli Toth este compozitor al pieselor, alături de George Călin. Albumul va fi lansat în octombrie, iar pe 15 septembrie va fi cântat cu Orchestra Simfonică la Bucharest Music Film Festival. „Spectacolele sunt o combinație de instrumente de percuție clasice cu cele electronice, instrumente melodice de percuție cu cele de corzi, cum ar fi vioară, violoncel. Folosim și instrumente din muzica tradițională românească – toacă, clopote, buhai, bici”.
Două trenduri: realitatea virtuală și partajarea resurselor
Tehnologii noi sau în curs de dezvoltare care sunt acum privite ca o curiozitate sau ca un joc vor deveni treptat parte din viața obișnuită și din business-uri cu care par să nu aibă nicio legătură, spun specialiștii invitați la Innovation Summit. „După computerele personale și smartphone-uri, realitatea virtuală este noul val”, afirmă Ramona Prodea, Country Manager AMD SEE. “Vom vedea foarte multe aplicații în toate domeniile, chiar dacă momentan sunt disponibile mai ales pe partea de gaming în România. Nici pe plan global dezvoltatorii nu au soluții pentru toate domeniile. Există aplicații în medicină, turism, divertisment, educație”. Dar lucrurile se vor schimba, iar oamenii le vor adopta treptat, pe măsură ce se vor obișnui cu ideea și vor constata că prețurile încep să scadă. „Realitatea virtuală pare acum SF, dar treptat va deveni parte din viața noastră. Poate nu în 3 ani, dar în 10 va fi o tehnologie normală, la îndemână, care ne va îmbunătăți viața. Rezistența oamenilor la tehnologia nouă vine din rezistența la schimbare a oamenilor, în general. Nu are legătură cu tehnologia. Mulți preferă să mai aștepte să vadă ce se întamplă, să mai scadă prețurile. Ramona Prodea crede că alte trenduri care vor schimba lumea se referă la creșterea performanței video a display-urilor la 8K și 16K precum și filmele și videoclipurile de 360 de grade.
Bogdan Balaci, Commercial Leader Country Group South, Philips Lighting, crede că trendurile care vor afecta producătorii din toate industriile sunt partajarea infrastructurii și conectivitatea/Internet of Things. El a menționat și un nou model de business- economia circulară: clienții nu mai vor să plătească un produs, ci un serviciu. Pentru industria din care face parte aceste schimbări înseamnă corpuri de iluminat stradale gestionate din cloud, becuri controlate de pe smartphone sau corpuri de iluminat care devin senzori de tot felul.
Bucharest Technology Week reunește peste 40 de evenimente în perioada 23-29 mai. Peste 10.000 de vizitatori sunt așteptați să participe la summit-urile de business, workshop-uri, seminarii și dezbateri. Săptămâna se va încheia cu o expoziție de tehnologie pentru publicul larg în Piața George Enescu- Ateneu. De vineri până duminică, 50 de companii vor prezenta peste 250 de soluții și produse tehnologice, precum mașini electrice, roboți, drone, soluții de monitorizare pentru case inteligente.