In vizita la Sicomed
Primul pas pe taramul Sicomed
Sicomed este o companie renascuta ca pasarea Phoenix din cenusa prafuitei IMB – pentru neinitiati, Intreprinderea de Medicamente Bucuresti. Asa se numea acum zece ani, cand trebuia sa iti obisnuiesti vederea cu peretii verzi de sticla, cu coridoarele purtand un miros de antinevralgic atat de puternic incat ai fi jurat ca o durere de cap colectiva era in proces de tratare chimica. Acum, de la intrare, atmosfera pare mult mai luminoasa, ca si destinul acestei companii. In receptie, printre fotolii de piele colorate, cutiile de antinevralgic, dicarbocalm si algocalmin, supradimensionate ca marime, te fac sa te simti un pic intr-o tara de Gulliveri.
Noua geografie Sicomed
Holurile albe complet, cu pereti tapisati in material plastic, pe care intalnesti oameni in costume speciale, sterile, dar si zona de birouri transparente, cu mobilier de ultimul tip si ghivece imense cu plante verzi, te trimit cu gandul la NASA. Daca in fabrica fluxurile de aer inca mai poarta miros de medicamente, zona birourilor este complet aerisita: ai putea crede ca te afli intr-o companie care produce dulciuri, papetarie sau telefoane, daca pe ferestrele imense de pe holuri nu s-ar vedea gigantul care este Sicomed, un complex de cladiri intinse pe o suprafata de dimensiunea unui sat. Din acest spatiu, nu mai este folosita decat o mica parte: gigantul a urmat moda retehnologizarii si a specializarii productiei. In plus, numarul de angajati s-a redus de la 2.000 la 1.150. In cadrul fluxului de fabricatie au fost departajate foarte clar diversele zone de fabricatie, zone curate si zone clasificate. In zonele clasificate personalul trebuie sa intre numai cu anumite costume care nu lasa scame, nu permit sa treaca particule din organismul uman. Aerul care este introdus in aceste zone este filtrat in mai multe trepte si doar dupa aceea ajunge in fabrica. Zonele curate neclasificate, in care se inscriu si coridoarele pe care ne-am plimbat, au reguli mai putin severe; dar nu va inchipuiti insa ca veti avea acces fara un costum special, o casca de acoperire a parului sau botosi care sa acopere incaltamintea plina de praful de pe strada.
Populatia Sicomed
Poate ca fiecare dintre cei 1150 de angajati are propriul sistem de valori si propria viziune asupra lumii; exista insa sase valori pe care Sicomed le-a promovat ca fiind baza culturii sale organizationale: grija, integritate, implicare, respect, inovatie, impartasire. Ne-a interesat sa aflam cine sunt oamenii care lucreaza in Sicomed, care este valoarea cu care ei se identifica si cum au reusit sa se adapteze schimbarilor din companie.
Cornelia Tufaru, Director de Fabrica, se afla in Sicomed de 4 ani. Desi spune ca toate valorile ii sunt apropiate, integritatea si angajamentul sunt cele mai importante. "Pentru mine, schimbarea a fost usoara, activitatea de rebranding a fost popularizata, atat de catre managementul superior catre noi, cat si de noi catre ceilalti oameni din companie", povesteste Cornelia Tufaru. "Cel mai greu a fost sa ii fac pe cei din jurul meu sa inteleaga de ce este necesara schimbarea". Media de varsta in fabrica, potrivit Corneliei Tufaru, este de 35-40 de ani. Oamenii nu s-au adaptat chiar atat de greu noilor reguli de calitate: au fost instruiti timp de doi ani, iar procesul de invatare continua.
Adela Albu, Manager Sectia de Solutii Parenterale in Volume Mici a venit in Sicomed acum doi ani, cand procesul de schimbare era in toi. Mai lucrase la Brasov si Baia Mare, tot in industria farmaceutica, dar spune ca in Sicomed mediul de lucru a ajutat-o mult sa se dezvolte profesional: "Definitorie a fost increderea pe care cei din top management mi-au acordat-o, m-au lasat sa iau si sa aplic propriile decizii, m-au lasat sa fac activitate de management, ceea ce in celelalte firme nu am putut sa fac". In ceea ce priveste valoarea care o defineste, Adela Albu spune: "Ma regasesc foarte mult in ceea ce inseamna respect, in ceea ce se intelege prin cuvantul in sine, probabil si din cauza educatiei pe care am primit-o. Respectul pentru oameni este una dintre valorile care spune multe despre companie".
Pentru Bogdan Comanescu, Logistics&Distribution Manager, mediul construit acum in Sicomed este unul familiar: "Eu am o experienta de lucru in medii multinationale, in companii care erau in curs de implementare a sistemului de valori si de definire a misiunii. A fost relativ simplu ca eu sa ma integrez in aceasta noua abordare a companiei". Mai greu sa se obisnuiasca i-a fost cu trei ani in urma cand a ajuns in Sicomed si a gasit un cu totul alt sistem, gen "uzina de stat". Bogdan Comanescu considera ca relatiile cu clientii interni si externi si comunicarea externa au fost cele mai dificile lectii pentru cei 103 oameni pe care ii are in subordine. Valoarea care il defineste este respectul, pentru oameni si pentru calitatea muncii pe care o face. Viitorul companiei il vede optimist, dar realist in acelasi timp: "Desi detinem o cota de piata in ceea ce priveste volumul de aproape 30%, ca valoare detinem numai 5,5% din cauza pretului relativ scazut al produselor. E greu sa spun ca peste doi ani Sicomed va ajunge numarul unu ca valoare. Ce mi-as dori cel mai mult ar fi sa detinem ca volum o cota de piata de peste 40%", spune Bogdan Comanescu.
Angela Posdarascu, Total Quality Manager, si-a construit o cariera de 13 ani in Sicomed. Dupa terminarea facultatii, ea a lucrat in departamentul de inregistrari externe si apoi in marketing. Am intrebat-o de ce a ramas atata timp in Sicomed: " Aici ai sanse sa te dezvolti profesional, eu sunt una dintre persoanele care au reusit sa faca un salt foarte mare in ultimul an. Mediul de aici m-a impulsionat foarte mult. Suntem multi, diferiti, si cu toate astea reusim sa vorbim aceeasi limba. Fiind o companie atat de mare, cu atat de mult proiecte, este imposibil sa nu gasesti ceva care sa ti se potriveasca". Angela Posdarascu vegheaza in prezent asupra respectarii standardelor de calitate in Sicomed si a supervizat procesul de certificare ISO 9001:2000 a companiei, care detinea deja standardul "pharma" obligatoriu, GMP. Impartasirea, "sharing", este valoarea care o defineste, pentru ca tinteste sa creeze un sistem integrat de management, in care toate departamentele sa fie intr-o legatura stransa si sa isi impartaseasca toate cunostintele si inovatiile..
Robertina Cosac – Marketing Manager, a fost unul dintre oamenii care, acum patru ani, au infiintat departamentul de marketing al companiei. Cum era atunci? "Fiecare era pe cont propriu, planificarea productiei nu tinea niciodata cont de previziunile noastre, ei planificau in asa fel productia incat sa acopere doua schimburi, o mie cinci sute de angajati si asa mai departe". Acum, spune Robertina Cosac, tot ce se intampla se discuta, toata lumea este informata. In ceea ce priveste atmosfera, "acum patru ani biroul meu era o camaruta vai de capul ei, cu o masa de bucatarie. Am stat trei luni asteptand computerele, erau patru computere in tot Sicomed-ul. Era ireal, daca veneai atunci, aveai impresia ca a stat timpul in loc, ca este anul 2000, dar tu esti tot in 1990, pentru ca aici nu se schimbase nimic. Asa era cand ma duceam la tata la intreprindere, cand eram mica. Daca aveam nevoie de un pix, trebuia sa fac bon de consum semnat de cinci oameni ca sa il obtin!". Cum este acum? "Felul in care lucram in prezent este mult mai organizat, birourile arata intr-un mod profesionist, au stil. Exista si proceduri bine stabilite, acum avem ISO si oamenii s-au schimbat, si-au schimbat obiceiurile. Au fost si oameni care nu s-au putut adapta si au plecat". Valoarea cu care se identifica cel mai bine este impartasirea: "Multe din celelalte valori deriva din aceasta. Ca departament de marketing suntem foarte strans legati de tot ceea ce se petrece in companie, de la noi pleaca informatii si la noi vin informatii din toate departamentele. Suntem ca un pol, pe la noi trec fluxurile informative din toate departamentele".
In opinia Robertinei Cosac, nu numai volumul de medicamente vandute va conta in viitorul Sicomed: "Compania farmaceutica nr.1 inseamna nu numai volumul de medicamente vandute, ci si portofoliul de branduri, echipa de vanzari si de productie nr.1!".
Raluca Baghiu, Training Specialist, a sustinut workshop-uri de comunicare a valorilor si de identificare a comportamentelor specifice in masura sa sustina valorile. Cine face training in Sicomed? "Daca in 2002-2003 ne-am centrat pe programe de dezvoltare manageriala, pentru ca trebuia elaborata o strategie de schimbare, de anul acesta sunt mult mai multe programe de training la nivel de specialisti, de operatori din fabrica", spune Raluca Baghiu.
Raluca Baghiu s-a alaturat Sicomed cu doi ani in urma, venind din domeniul consultantei in mediul organizational. La inceput a fost reticenta fata de companie: "Atunci cand am venit eu in Sicomed, la interviu am avut un sentiment de uzina prafuita si m-am gandit destul de mult daca doresc sau nu sa vin sa lucrez aici. Acum, cu "haina" asta noua, totul arata si se simte altfel, e un suflu nou, atmosfera e mult mai prietenoasa, transparenta, oamenii sunt mai putin reticenti, sunt dispusi sa puna osul la treaba". In ceea ce priveste valorile, Raluca Baghiu se impaca cel mai bine cu impartasirea: "E si natura mea personala si natura jobului meu.".