IMM-urile fata cu Europa
Din pacate, doar in 36,6% dintre firmele mici si mijlocii romanesti oamenii sunt vazuti ca fiind o resursa foarte importanta, strategica. In schimb, pentru 63,3% dintre IMM-uri, activitatea din firma inseamna in primul rand lucrul in echipa, ceea ce presupune totusi o valorizare a oamenilor din companie.
Sondajul si-a propus sa evalueze si relatia dintre management si salariati in IMM-urile romanesti. Astfel, in 40% dintre firme, autoritatea managerilor este foarte mare, deciziile fiind luate in exclusivitate de catre acestia. Doar 23,3% dintre companii considera ca salariatii trebuie consultati inainte de a se lua o decizie care ii afecteaza major.
Este ingrijorator faptul ca, intr-un top al valorilor imbratisate de catre IMM-uri, sprijinirea creativitatii individuale si a inovarii se situeaza pe ultimul loc, foarte aproape de crearea viziunii si a gandirii strategice si de comunicarea deschisa si sincera. Pe primele locuri se afla valori cat se poate de pragmatice: calitatea, profesionalismul si atentia acordata clientilor.
Cercetarea a urmarit sa ierarhizeze si principalele categorii de stakeholderi din IMM-uri, in functie de impactul pe care il au asupra rezultatelor firmelor. Astfel, cei mai importanti pentru firma sunt managerii, urmati de angajati si de clienti. Abia pe locul patru se afla proprietarii companiei.