Idei pentru mentinerea atitudinii pozitive
Este important sa stim ca atitudinea pozitiva, starea de bine, nu vine din afara si nu se instaleaza singura in mintea noastra. Exista oameni carora le place sa aiba probleme si sa se planga de ele. Atunci cand au de-a face cu o intamplare suparatoare, se concentreaza numai asupra frustrarilor pe care situatia respectiva li le provoaca. Daca ai ales sa te simti bine, iata cateva idei care te vor ajuta sa-ti mentii aceasta stare.
- cand treci printr-o criza, incearca sa descoperi partile bune ale situatiei; fa o lista cu aspectele pozitive si recapituleaza din cand in cand;
- cantareste semnificatia; cand ceva te supara, intreaba-te singur daca situatia este importanta si daca te va afecta in viitor;
- pastreaza-ti simtul umorului; nu lua lucrurile prea in serios;
- observa cum optimismul ii afecteaza pe ceilalti; atitudinea pozitiva, ca si cea negativa, sunt contagioase; inconjoara-te cu oameni optimisti; incearca sa le transmiti atitudinea ta pozitiva.
Ca leader, poti cultiva atitudinea pozitiva a angajatilor. In primul rand, este de datoria ta sa stii si sa intelegi ce simt oamenii fata de locul lor de munca. Cel mai simplu este sa-i intrebi. Atentie! Nu te astepta sa afli numai lucruri bune, angajatii se vor simti datori sa-ti spuna ce vrei sa auzi, iar dialogul nu va fi sincer.
Daca iti doresti sa obtii satisfactia angajatilor, exprim-o in primul rand pe a ta. Feedback-ul pozitiv are cele mai mari sanse de a aduce o imbunatatire a starii de spirit si, implicit, a performantelor. Iata cateva reguli:
- nu astepta perfectiunea pentru a felicita un angajat.
Fa-o ori de cate ori observi o imbunatatire;
- incearca sa faci patru observatii pozitive la una negativa. Unele cercetari spun ca acest raport este optim. Atentie! Nu acorda laude in mod gratuit – iti vei pierde credibilitatea. Criticile trebuie sa fie constructive – vorbeste despre fapte, nu despre oameni;
- acorda feedback pozitiv in mod imediat, pentru sarcini specifice, exact persoanei care a realizat performanta. Daca spui „good job” la o saptamana dupa indeplinirea sarcinii si intregii echipe, va avea un efect mai mic;
- nu amesteca feedback-ul pozitiv cu cel negativ. Dupa laude nu trebuie sa urmeze nici un „dar”. Altfel, angajatul va retine doar ceea ce urmeaza dupa „dar”;
-
exprima-ti satisfactia in moduri diferite: verbal, prin
e-mail, printr-o scrisoare sau acorda un premiu-surpriza angajatilor care il merita. Nu transforma laudele in rutina, nu si le va mai dori nimeni.