Greșeli de comunicare pe care ar trebui să încetezi să le mai faci
Te ascunzi în spatele tastaturii (e-mailului) când ai probleme.
Când ai o problemă, cea mai bună soluţie este să te ridici de pe scaun sau să pui mâna pe telefon şi să vorbeşti direct cu persoana care o poate rezolva. Nu este o soluţie să trimiţi un e-mail: tonul, vocea, argumentele arată diferit în scris şi oamenii tind să te înţeleagă greşit dacă nu au toate datele contextuale la dispoziţie.
Nu faci contact vizual.
De câte ori nu ne uităm altundeva atunci când cineva vorbește cu noi? Deși nu ne dăm seama, toți facem acest lucru – ne uităm la telefon, la televizor, etc. Acum pune-te în poziția celeilalte persoane, care este ignorată atunci când vorbește – sigur ți s-a întâmplat și nu ți-a plăcut. Așa că să le oferim celorlalți ceea ce ne dorim și noi – atenție și contact vizual în procesul de comunicare.
Întrerupi.
Atunci când întrerupi pe cineva, spui în mod indirect că ce ai tu de spus e mai important decât ce are el – un mesaj deloc interesant. Învață să aștepți!
Limbajul corporal.
O mare parte a mesajului vine din limbajul corporal – la urma urmei, faptele vorbesc mai mult decât cuvintele, așa că învață să-ți controlezi și gesturile, nu numai cuvintele.
Ești lipsit de expresivitate.
Intr-o conversatie nu sunt atât de importante lucrurile pe care le spui, cât felul în care le spui. Tonalitatea și limbajul corpului reprezintă o parte vitală a unei conversații. Ai face bine să:
– Incetinești ritmul. Atunci când ești entuziasmat este foarte probabil să accelerezi ritmul și să vorbești din ce în ce mai repede. Încearcă să schimbi acest obicei pentru că cei din jur să poate înțelege ceea ce îți dorești să le transmiți.
– Vorbește tare. Nu îți fie frică să vorbești atât de tare cât este nevoie pentru ca cei în compania cărora te afli să te audă și înțeleagă.
– Transmiți emoții. Nimeni nu te va asculta dacă ești monoton. Ai grijă ca vocea ta să îți exprime emoțiile, trăirile.
Lași sentimentele să controleze ce ai de spus.
Nu-ți lăsa emoțiile să preia controlul într-o discuție, așteaptă să te calmezi înainte, ca să nu regreți mai târziu ce ai spus.
Empatia.
De multe ori, în procesul de comunicare, nu ne punem suficient în pielea celuilalt ca să realizăm că fiecare are realitatea lui și că nu există o realitate obiectivă. Amintește-ți asta, pentru că o persoană care realizează că experiența personală a fiecăruia este importantă pentru acea persoană – este un comunicator bun.
Nu vorbești scurt şi la obiect.
"Dacă aveam mai mult timp, scriam o povestire mai scurtă", spunea Mark Twain. Cu alte cuvinte, concizia este o valoare importantă în comunicare şi nu se obţine uşor. Trebuie să faci un efort să trasmiţi fiecare mesaj cât mai precis: să începi cu lucrul important, să nu-l laşi pe celălalt să ghicească ce vrei să spui sau să se prindă abia după 5 minute care e ideea.
Acum, că știi ce greșeli trebuie evitate pentru a-ți îmbunătăți abilitățile de comunicare, este important să le alegi pe cele care îți dau cea mai mare bătaie de cap și să lucrezi asupra lor. Lucrează asupra acestor aspecte timp de câteva săptămâni și apoi evaluează cum ai fost și cum ai ajuns. Odată ce îți vei remedia aceste greșeli, vei ajunge să fii un interlocutor „perfect”.